KL: Vi har undervurderet usability i selvbetjeningen

Det offentlige Danmark har stadig meget langt igen, hvis sparestrategien med at lade borgerne selvbetjene sig på nettet skal lykkes. Læs her hvorfor.

Læs også:
Lækket strategi: Sådan bliver fremtidens offentlige it

Ekspert: Sådan får vi succes med selvbetjening

Ét er at planlægge at spare milliarder med offentlige selvbetjeningsløsninger.
 
Det er straks noget helt andet at udføre det i praksis. Og der mangler det offentlige stadig en del for at få lokket den almindelige dansker til tasterne, når de skal i kontakt med staten, regionerne og kommunerne.
 
Den kritik har brugervenlighedsekspert Thomas Snitker fra SnitkerGroup rettet mod den offentlige sektors storstilede planer om at indføre et hav af selvbetjeningsløsninger, som det fremgår af det udkast til den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, der er blevet lækket til Computerworld.
 
Digitale blanketter er ikke nok
Hos Kommunernes Landsforening (KL) erkender centerchef Jakob Harder fra Center for Borgerbetjening og IT-politik, at den offentlige sektor indtil nu har undervurderet borgernes behov og forståelse i de allerede eksisterende selvbetjeningsløsninger.
 
"Vi har en god erfaring med de tekniske løsninger, men hovedproblemet er dog, at kommunikationen i løsningerne er uforståelig for borgerne. Det er blevet meget tydeligt, efter vi er begyndt at bygge selvbetjeningsløsninger," udtaler Jakob Harder til Computerworld.
 
"På nuværende tidspunkt har vi ikke noget samlet overblik over, hvad borgerne ikke forstår. Vi har ikke været opmærksomme på, hvor stor en udfordring brugervenlighed og borgernes forståelse egentlig er," erkender Jakob Harder.
 
Han påpeger, at kommunerne indtil videre har fokuseret kræfterne på, at udvikle teknisk velfunderede løsninger. Og så har det haltet mere med at sætte sig ind i borgernes situation foran skærmen.
 
"Vi har troet, at hvis selvbetjeningsløsningerne var teknisk gode, så skulle borgerne nok finde ud af dem. Der er vi nok gået alt for direkte fra at overføre vores blanketter til nettet for at overholde lovgivningen. Problemet er bare, at rigtigt mange borgere ikke forstår dem," siger Jakob Harder.
 
Lovkrav dræber forståelsen
KL-chefen forklarer, at de nuværende blanketter og anden information fra den offentlige sektor på nettet måske ikke er verdens mest gennemskuelige.
 
Og det er ikke blevet nemmere, når de blot er blevet overført til nettet, så borgerne kan sidde alene hjemme foran skærmen og kæmpe med det offentliges formuleringer, som er syltet ind i lovkrav om korrekt information.
 
I dag kan borgerne dog hente hjælp i diverse borgerservicecentre, selv om det lige præcis er stik modsat ideen med selvbetjeningsløsningerne. Men på længere sigt, kan det blive vanskelige, når alle mere eller mindre skal tvinges på nettet.
 
"Vi er blevet overraskede over, at borgernes forståelse er så stor en del af udfordringen med at lave selvbetjeningsløsninger. Hvis du havde spurgt mig for bare et år siden, så ville jeg ikke tro, at det var et problem," lyder det fra Jakob Harder.
 
Han foreslår derfor, at politikerne ser på lovgivningen for at lette kommunikationen og skære ned på de knudrede tekster, der er skrevet med juraen i baghovedet.
 
Skat var en øjenåbner
En af de helt store øjenåbnere for problematikken var en undersøgelse fra sidste år udført af MindLab på Skat.dk, der viste, at unge borgere ikke forstod Skats sprog, funktioner og vejledninger.
 
De gider derfor heller ikke at benytte selvbetjeningen på Skat.dk, som ellers må betegnes som en af de mest gennemarbejdede selvbetjeningsløsninger i Danmark.
 
Trods viden om, at unge fravælger selvbetjeningen, mangler det offentlige stadig tovholdere til at indsamle erfaringer som på Skat.dk, så det offentlige kan bygge nye selvbetjeningsløsninger.
 
"Ja, vi kan bare konstatere, at de mangler," svarer Jakob Harder fra KL.
 
Tidligere har økonomiske gevinster for borgerne for at selvbetjene sig selv også været oppe og vende i debatten i lighed med, at netbanker og online-flyselskaber fjerner gebyrer, når kunderne kan betjene og passe sig selv på nettet.
 
Jakob Harder siger, at den slags gevinster er et følsomt politisk emne, da der generelt er en politisk modvilje mod at belønne de it-kyndige, mens de mindre it-kyndige skal pålægges afgifter for ikke at være så skarpe på nettet.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ESDH / ECM - Optimal og effektiv data- og dokumenthåndtering

Med ECM kan indsamle, tilgå og styre informationer på tværs af virksomhedens systemer. Du får overblikket over alt fra dokumenter, video- og lydfiler til mails og andet indhold gennem hele livscyklussen. Få inspiration til din egen ECM-løsning, til hvordan du sikrer høj datakvalitet på tværs i organisationen og hvordan du tænker ESDH/ECM ind i hele den digitale arbejdsplads.

23. januar 2019 | Læs mere


Sats på DevOps og få mere kvalitet og hastighed i både udvikling og drift

Der er mange potentielle gevinster at hente ved at satse på DevOps. Rigtig mange danske virksomheder er allerede i gang. På denne konference får du et indblik i mulighederne med DevOps og gode råd, der kan sikre dig succesen.

24. januar 2019 | Læs mere


Blockchain: Totalt styr på data gennem hele kæden

Blockchain-teknologien kan sikre og effektivisere dine produktions- og innovationsmiljøer i hidtil uset grad. Potentialet er enormt. Men hvordan kommer du i gang? Og hvordan finder jeg de lavthængende frugter? Det får du svar på på dette Computerworld event

25. januar 2019 | Læs mere






Premium
"Det kan godt være, at du tjener flere penge i det private, men du har ikke det samme fokus på faglighed, sammenhold og netværk som i det offentlige."
"Når først noget fungerer i det offentlige, så går man all in, og det kan man også mærke for tiden i forhold til ny teknologi og digitalisering i kommunerne."
CIO
Tech fra Toppen: Tim Vang får hastigheden op og de rigtige idéer frem med Googles pretotyping
Tech fra Toppen: Tim Vang får ideerne frem og hastigheden op ved konstant at tænke små overskuelige eksperimenter ind idéprocessen. Metoden hedder pretotyping og stammer fra Google. Lær meget mere om, hvordan du kan bruge værktøjet her.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Derfor er manglende fokus på print-sikkerhed en trussel for virksomheder
Selvom it-truslerne er stigende, så følger indsatsen på hardware-fronten ofte ikke trop. Mere end noget andet sted, gør dette sig gældende med printere. Men er printere virkelig så stort en sikkerhedstrussel? På mange måder ja, for i en tid med konstante angreb, er en printer et nemt og ofte overset mål. Blandt andet viser undersøgelsen i dette whitepaper, at der er 68% større sandsynlighed for at printere er kilden til en ekstern trussel eller brist, end der var i 2016, og hele 118% større sandsynlighed for sker internt. Med dette in mente er det overraskende, at kun 30% af de adspurgte it-professionelle anerkender at printere udgør en sikkerhedsrisiko.