Microsoft kan score kassen på Google-køb

Googles køb af Motorola Mobility kan vise sig at være guld værd for Microsofts Windows Phone 7.

Artikel top billede

Microsoft-topchef Steve Ballmer kan profitere af Googles køb af Motorola Mobility. Foto: Lou Dematteis. (Foto: Lou Dematteis)

Google ønsker at styrke sin mobilforretning og køber derfor Motorola Mobility for 65 milliarder kroner.
 
Det ligner en klar styrkelse af Google, der i forvejen står bag platformen Android, som er installeret på cirka 43 procent af alle nysolgte smartphones.
 
Men det kan vise sig, at en af selskabets største konkurrenter vinder mest ved det her.
 
"Microsoft må være rigtig glad for det her. Selskabet må få nogle henvendelser fra nogle af producenter, der i første omgang droppede Microsoft," siger aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank.
 
Microsoft står bag mobil-platformen Windows Phone 7, som det amerikanske softwarefirma lancerede sidste år, men indtil nu har opbakningen fra producenterne været begrænset. Senest viste tal fra Gartner, at der kun er Windows Phone 7 på 1,6 procent af alle nysolgte smartphones.
 
Der må ifølge analytikeren være en bekymring hos producenter som LG, Samsung, HTC og Sony Ericsson for, at Google vil give en række Android-fordele til Motorola Mobility, som Google nu har overtaget.
 
"Samsung, HTC og så videre må være mere nervøse for at satse kun på Googles system, og de bliver presset ud i en situation, hvor de bliver nødt til at satse mere helhjertet på Microsofts Windows Phone, så de ikke har alle æggene i én kurv," forklarer Morten Imsgard og tilføjer:
 
"Det er måske bedre for dem, at de opbygger deres succes på to platforme, så hvis tæppet trækkes væk under den ene, så falder deres forretning ikke fuldstændig fra hinanden."
 
Nokia kan løfte armene
Men det er ikke kun Microsoft, der vinder ved det, vurderer Morten Imsgard.
 
Nokia, som Microsoft har allieret sig med, satser udelukkende på Windows Phone-platformen, og den kan nu få et løft af andre storproducenter.
 
På den baggrund tror Morten Imsgard ikke, at Microsoft vil følge Google og dermed købe Nokia, så Microsoft også får kontrol over hardwaren.
 
"Microsoft og Nokia og hele økosystemet omkring Windows Phone er ikke stærkt nok til at lave det træk. Hvis Microsoft køber Nokia, så isolerer selskabet sig selv med Nokia og vil stå i en situation, hvor Microsoft og Nokia skal opbygge økosystemet fra bunden," siger han.
 
Google skal berolige CEO'er
Morten Imsgard mener, at der nu ligger en stor opgave forude for Google.
 
"Google skal nok have fat i topdirektørerne hos Samsung og de andre i dag for at tale dem til ro," siger han.
 
Udover Motorola har især Samsung, LG og Sony Ericsson båret Android frem med en række smartphones, som forbrugerne har taget godt imod. Samsung har med en benhård satsning på Android løftet sit smartphone-salg med mere end 400 procent på et år.
 
"Det værste, der kan ske for Google, er, at producenterne siger: 'Glem Android, vi vil ikke konkurrere med jer og jeres Motorola-produkter, så vi dropper vores støtte til Android'," fortæller Morten Imsgard. 
 
"Hvis det skete, ville Google godt nok have skudt sig selv i foden, og så ville det nok gå over i historien som det dummeste virksomhedsopkøb nogensinde. Det må ikke ske for dem," siger han.
 
Android var for blot et år siden kun at finde på 17,2 procent af alle smartphones, mens tallet ifølge analysefirmaet Gartner nu er oppe på 43,4 procent.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension