"En ting er sikkert, du kommer bestemt ikke til at kede dig i løbet af sommeren 2001, da vi fyrer den for hårdt af med en masse kanonfede events", kunne man i dag læse på lavpris-teleselskabet Club Blah Blahs hjemmeside.
Og teleselskabet er på flere måder et års tid bagud, fremgår det af et nyligt afleverede årsregnskab. Efter et hårdt første leveår fra oktober 2000 til december 2001 er regnskabet fyldt med røde tal.
Omsætningen er ikke oplyst, men bruttoresultatet er et minus på 301.000 kroner, og årets resultat blev på -11,5 millioner kroner.
Revisionen tager forbehold for, at rentabiliteten skal blive "væsentligt forbedret", hvis selskabet skal fortsætte sin drift.
Forsinkelsen på et år skyldes alvorlige problemer med afregningssystemet, og ansvaret placeres hos Sonofon, der stiller netværk til rådighed for Club Blah Blahs kunder.
Ny softwareplatform
"[Det første regnskab] har været præget af store begyndervanskeligheder, som i vidt omfang har været forårsaget af selskabets hovedleverandør, således at forretningen ikke har kunnet udvikles i den oprindeligt planlagte takt", skriver Club Blah Blah i sin årsberetning.
De alvorlige problemer skulle ifølge Club Blah Blahs bestyrelsesformand, Peer Kølendorf, dog være så godt som overstået, efter at hovedleverandøren, Sonofon, har overført alle Club Blah Blahs kunder til en ny softwareplatform:
- Det er en realtime-platform, som automatisk lukker for kundens samtale i samme sekund, kontoen går i nul. Før skulle vi manuelt håndtere en besked fra Sonofons systemer om, at en konto løb tom, og i praksis kunne kunderne altså tale i lang tid uden at betale for det, siger Peer Kølendorf.
Club Blah Blah kender ikke personoplysningerne på sine kunder, der altid skal betale forud, så det er håbløst at komme efter dem, der måtte have misbrugt hullet i softwaren. Systemet kan slet ikke håndtere begrebet "gæld".
Positiv omtale
Kunderne har ifølge Peer Kølendorf ikke mærket noget til Club Blah Blahs problemer, udover at selskabet ikke har været så aggressivt med nye tjenester eller markedsføring.
- Men vi budgetterer nu heller ikke med store udgifter til markedsføring. Vores mål er at være billigst på mobiltelefoni, og det i sig selv giver en del positiv omtale i prissammenligningerne rundt omkring, siger Peer Kølendorf, der ikke vil oplyse om antallet af kunder.
Han melder om kundefremgang, som hurtigt skal gøre Club Blah Blah rentabelt. Han er dog mindre optimistisk, end dengang teleselskabet varslede, at det inden for 30 måneder ville opnå millioner af kunder over hele Europa:
- Vi har lært noget siden da. Nu er vi kommet ind i telebranchen, siger han.
Foruden Peer Kølendorf, der er direktør i mobildistributørfirmaet Comitel, har teleanalytikeren Michael Moesgaard Andersen investeret i Club Blah Blah. Selskabets stifter, den tidligere Sonofon-direktør Henrik Friis, er også selv medejer.
Har konkurrencesituationen på mobilmarkedet ændret sig, siden I lancerede Club Blah Blah?
- Ikke særlig meget. Vi regner ikke med, at den har ændret sig fatalt, lyder det fra Peer Kølendorf, som trods alt har måttet se til, mens konkurrenten Telmore har suget omkring 150.000 taletidskunder til sig i den samme periode, hvor Club Blah Blah har kæmpet med Sonofon og softwareproblemerne.
Sonofons koncerndirektør, Allan Koch, vil ikke overfor Computerworld Online kommentere, at Club Blah Blah giver Sonofon skylden for begyndervanskelighederne.
- Jeg ønsker ikke at kommentere vores kundeforhold, siger han blot.