Club Blah Blah: Sonofon skyld i nedtur

Med et minus på 11,5 millioner kroner og en negativ egenkapital på 11 millioner kroner blev det et hårdt første år for teleselskabet Club Blah Blah. Årsagen er begyndervanskeligheder, som hovedleverandøren, Sonofon, gøres ansvarlig for.

"En ting er sikkert, du kommer bestemt ikke til at kede dig i løbet af sommeren 2001, da vi fyrer den for hårdt af med en masse kanonfede events", kunne man i dag læse på lavpris-teleselskabet Club Blah Blahs hjemmeside.

Og teleselskabet er på flere måder et års tid bagud, fremgår det af et nyligt afleverede årsregnskab. Efter et hårdt første leveår fra oktober 2000 til december 2001 er regnskabet fyldt med røde tal.

Omsætningen er ikke oplyst, men bruttoresultatet er et minus på 301.000 kroner, og årets resultat blev på -11,5 millioner kroner.

Revisionen tager forbehold for, at rentabiliteten skal blive "væsentligt forbedret", hvis selskabet skal fortsætte sin drift.

Forsinkelsen på et år skyldes alvorlige problemer med afregningssystemet, og ansvaret placeres hos Sonofon, der stiller netværk til rådighed for Club Blah Blahs kunder.

Ny softwareplatform

"[Det første regnskab] har været præget af store begyndervanskeligheder, som i vidt omfang har været forårsaget af selskabets hovedleverandør, således at forretningen ikke har kunnet udvikles i den oprindeligt planlagte takt", skriver Club Blah Blah i sin årsberetning.

De alvorlige problemer skulle ifølge Club Blah Blahs bestyrelsesformand, Peer Kølendorf, dog være så godt som overstået, efter at hovedleverandøren, Sonofon, har overført alle Club Blah Blahs kunder til en ny softwareplatform:

- Det er en realtime-platform, som automatisk lukker for kundens samtale i samme sekund, kontoen går i nul. Før skulle vi manuelt håndtere en besked fra Sonofons systemer om, at en konto løb tom, og i praksis kunne kunderne altså tale i lang tid uden at betale for det, siger Peer Kølendorf.

Club Blah Blah kender ikke personoplysningerne på sine kunder, der altid skal betale forud, så det er håbløst at komme efter dem, der måtte have misbrugt hullet i softwaren. Systemet kan slet ikke håndtere begrebet "gæld".

Positiv omtale

Kunderne har ifølge Peer Kølendorf ikke mærket noget til Club Blah Blahs problemer, udover at selskabet ikke har været så aggressivt med nye tjenester eller markedsføring.

- Men vi budgetterer nu heller ikke med store udgifter til markedsføring. Vores mål er at være billigst på mobiltelefoni, og det i sig selv giver en del positiv omtale i prissammenligningerne rundt omkring, siger Peer Kølendorf, der ikke vil oplyse om antallet af kunder.

Han melder om kundefremgang, som hurtigt skal gøre Club Blah Blah rentabelt. Han er dog mindre optimistisk, end dengang teleselskabet varslede, at det inden for 30 måneder ville opnå millioner af kunder over hele Europa:

- Vi har lært noget siden da. Nu er vi kommet ind i telebranchen, siger han.

Foruden Peer Kølendorf, der er direktør i mobildistributørfirmaet Comitel, har teleanalytikeren Michael Moesgaard Andersen investeret i Club Blah Blah. Selskabets stifter, den tidligere Sonofon-direktør Henrik Friis, er også selv medejer.

Har konkurrencesituationen på mobilmarkedet ændret sig, siden I lancerede Club Blah Blah?

- Ikke særlig meget. Vi regner ikke med, at den har ændret sig fatalt, lyder det fra Peer Kølendorf, som trods alt har måttet se til, mens konkurrenten Telmore har suget omkring 150.000 taletidskunder til sig i den samme periode, hvor Club Blah Blah har kæmpet med Sonofon og softwareproblemerne.

Sonofons koncerndirektør, Allan Koch, vil ikke overfor Computerworld Online kommentere, at Club Blah Blah giver Sonofon skylden for begyndervanskelighederne.

- Jeg ønsker ikke at kommentere vores kundeforhold, siger han blot.


Vil du vide mere om Club Blah Blah?
NewsScanner overvåger 300+ medier
Prøv gratis i 30 dage.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere