Lejemord i dansk design

I fire år har Jens Peter Kurup kæmpet med spil-figuren Hitman. Nu skal verden erobres med den nye version og konsoludgaver.

Portræt: Det perfekte lejemord har i snart fire år været det centrale tema i Jens Peter Kurups arbejde. Som lead animator på successpillet Hitman har han styret hovedpersonen med kodenavnet 47 gennem utallige kombinationer af komplicerede situationer.

Men selv om man har lejemord på hjernen næsten døgnet rundt, kan man godt være en stille og rolig type.

Næsten hviskende taler han, langsomt og velovervejet, men øjnene lyser jævnligt op og stråler, når talen falder på projektet Hitman. Der er ingen tvivl om, at Jens Peter Kurup laver det, han synes er sjovest.

Det mest succesfulde

Hitman på vej ud på nye markeder

Hitman er et af de mest succesfulde danske pc-spil på den internationale scene.
Det første spil udkom for to år siden og sælger stadig godt. Det har allerede passeret den halve million solgte eksemplarer og nærmer sig hastigt de 600.000.

Det er først og fremmest amerikanerne, der spiller Hitman, men også i Europa er spillet populært.
Det kniber dog mere på det japanske marked, men det arbejdes der på.

Handlingen i spillet er lagt i hænderne på spilleren, der styrer den flegmatiske lejemorder med kodenavn 47.
Det er ikke det at slå ihjel, der interesserer Jens Peter Kurup.

I Hitman er der nemlig mange måder, man kan eliminere sine modstandere på.

I mange tilfælde er det muligt at skyde modstanderen, som man ser det i andre skydespil, men måske skaber det for meget ballade eller diverse bodyguards bliver alarmeret. Derfor skal likvideringsmetoden tilpasses den enkelte situation.

? Der er noget skræmmende ved at skulle snige sig helt tæt ind på en modstander og strangulere ham, siger Jens Peter Kurup.

Oprindelig var Jens Peter Kurup slet ikke optaget af udvikling af voldelige pc-spil.

Efter endt uddannelse i Nakskov som medie-økonom ? en blanding af journalistik, markedsføring og nye medier ? startede han sit eget efterbehandlingsstudie med fokus på 3D-modellering og digitale effekter på blandt andet reklamefilm.

? Det gik faktisk rigtig godt, og det var egentlig det, jeg troede, jeg skulle lave. På et tidspunkt henvendte jeg mig til Nordisk Film, for at høre om de var interesseret i et samarbejde, men det kom der ikke umiddelbart noget ud af. Så kontaktede Janos (Janos Flösser, administrerende direktør i IO-Interactive i dag, red.) mig, fordi de var i gang med at bygge noget nyt op omkring spil, hvor min viden om 3D Studio-Max passede ind, siger Jens Peter Kurup.

IO-interactive ejes af Nordisk Film og spiludviklingsfirmaet Reto-Moto.

Det første resultat af samarbejdet var spillet Hitman.

? Det var sjovt og noget, der skulle prøves, siger Kurup.

? Jeg husker stadig, hvordan jeg startede i IO. En rigtig våd mandag morgen, hvor alle var lidt sure, og der var rodet over det hele. Jeg tænkte, at det kunne jeg højest klare et par måneder, så ville det hele springe i luften, siger Jens Peter Kurup.

I dag er Jens Peter Kurup afslappet.

De sidste scener af Hitman 2 er sendt til kvalitetskontrol hos distributøren EIDOS, der blandt andet står for markedsføringen af Hitman 2.

Men månederne inden har været hektiske.

Den elegante likvidering

Til tider har medarbejderne i IO-Interactive arbejdet i døgndrift, men selv om arbejdet i vid udstrækning handler om en lejemorders liv og genvordigheder, så kan Jens Peter Kurup godt slappe af fra de voldelige begivenheder.

? Det sjove ligger ikke i at slå andre mennesker ihjel, men i at gøre det på den mest elegante måde, siger han.

? Den perfekte likvidering er den, hvor du både hilser på vagten, når du ankommer, likviderer modstanderen, fjerner sporene, og når du forlader stedet kan hilse på vagten, uden han bemærker noget specielt, siger Jens Peter Kurup.

Det er i høj grad også fokuseringen på det intelligente og stilistisk rene, der appellerer til Jens Peter Kurup.

? Vi fokuserer meget på, om det kan holde i flere år. I modsætning til mange andre spil er vi ikke interesseret i at hoppe på en vogn med de seneste trends i afskydning af lemmer. Vi har overvejet, om Hitman skulle kunne skyde hovedet af en modstander, men blev enige om, at sådan noget sker ikke i Hitman. For det er ikke sikkert, at det holder om ti år, at man skyder knoppen af en modstander, siger han.

Jens Peter Kurup mener, at netop koncentrationen om at lave det mere tidløst og undgå særlige effekter er unikt for europæisk og måske dansk spiludvikling.

? Man kan godt sige, at der er tale om dansk design, hvor det blandt andet handler om at holde det enkelt og stilrent, siger han.

Når man besøger IO-Interactive, kan man forledes til at tro, at Kodenavn 47 har medarbejderne i tankerne for sin næste mission.

Diskret bor de i indre by, og flere låsesluser skal passeres, før man kommer til de lyse rum, der er fyldt op med unge udviklere, der gemt bag kæmpeskærme og spilkonsoller er fordybet i likvideringens arkitektur. Tonen er åben, og gennemsnitsalderen under de tredive.

Jens Peter Kurup viser rundt på gangene og gentager flere gange, at Hitman er et kollektivt projekt, hvor der ikke findes enkeltpersoner, der kan tillægges en bestemt rolle som fadder.

? Der er ikke nogle ego?er her. Der er folk med masser af ambitioner, men det er for stort et samarbejde til at kunne bære en masse ego?er. Det sjove for mig er, at arbejde sammen med nogle, der er rigtig dygtige, og som man kan lære noget af, siger Jens Peter Kurup.

Den pubertære tilstand

Turen fra énmandsfirma til nu at være i gang med en af de helt store internationale satsninger har Jens Peter Kurup taget med sindsro.

Tilknytningen til management-verdenen og den uendelige stab af jurister og advokater har ikke fået den 29-årige animator til at skifte det lidt drengede og nørdede image.

? Det er en pubertær tilstand. Man synes lige pludselig, at man kan en hel masse, men det bliver aldrig rigtig til noget, siger han.

? Men det er da blevet mere en produktion, og der er kommet mere fabrik over det. Det skal der også komme i betragtning af, hvad det er, vi laver. Tidligere kunne vi bruge mere tid på at undersøge forskellige muligheder og fordybe os i bestemte emner, der måske aldrig blev til noget, siger han.

Og fabrikken kører på højtryk. Hitman 2 ér lagt i seng, og planerne til tre?eren og en række andre titler er under udvikling.

Pludseligt kommer en ung mand farende ind i lokalet. Den japanske gruppe skal se den nye Hitman 2, og Jens Peter Kurup skal vise den frem.

Et nyt marked skal vækkes, nye aftaler skal indgås i næste kapitel af Hitmans historie.

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere