Gartner-stempel afgørende for succes i udlandet

Dansk softwarehus mener, at det er afgørende for eksporten at blive blåstemplet i Gartners Magic Quadrant. Se her hvorfor.

Artikel top billede

"Nogen med en vis gennemslagskraft skal helst sige god for dit produkt," siger Christian Beer, administrerende direktør, Dynamicweb Software.

Dynamicweb Software, der udvikler software til webshops, hjemmesider og online-marketing, har for andet år i træk fundet vej til analysehuset Gartners 'Magic Quadrant' for WCMS-leverandører (Web Content Management System). Et rygklap, som administrerende direktør for Dynamicweb Christian Beer lægger stor vægt på.

Han mener, at Dynamicwebs muligheder for salg til udlandet øges markant med placeringen i Gartners oversigt over WCMS-leverandører.

"Anerkendelsen fra Gartner er helt afgørende og har for alvor slået vores position fast, som en af de 20 førende leverandører i verden."

Ellers er det meget svært

De udenlandske markeder er ofte betydelig større end det hjemlige, og der er ifølge Christian Beer en tendens til, at kunderne køber en rapport fra for eksempel Gartner og så vurderer mulighederne ud fra rapportens konklusioner.

"Du kan sige, at Gartner-rapporten legitimerer, at en virksomhed i for eksempel Holland køber et produkt fra Danmark," siger Christian Beer og tilføjer:

"Nogen med en vis gennemslagskraft skal helst sige god for dit produkt. Ellers er det meget meget svært at slå igennem i udlandet."

Omsætning taber seks millioner

Dynamicweb har lige afsluttet sit årsregnskab. Omsætningen er gået tilbage fra 35 til 29 millioner kroner, mens resultatet før skat er vokset med en million kroner til 1,6 million kroner.

Tilbagegangen er ikke helt i harmoni med, at Christian Beer
sidste år bedyrede, at han forventede "et betydeligt bedre resultat i indeværende regnskabsår end sidste år."

"Vi solgte et norsk distributionsselskab fra i regnskabsåret - som vi af regnskabsmæssige årsager tog en afskrivning på. I løbet af det nye regnskabsår, som løber fra den 1. juli har vi desværre måttet tage den virksomhed tilbage, og det har kostet os en afskrivning. Uden den havde resultatet efter skat været dobbelt så stort. Surt ja, men sådan er det altså," forklarer Christian Beer.

Åbner i Polen og Brasilien

Sidste nyt hos Dynamicweb er, at selskabet har åbnet to nye datterselskaber i henholdsvis Polen og Brasilien. Om beslutningen om at åbne netop i disse to lande siger direktøren:

"Hvis jeg skal pege på et sted, hvor det går godt i Europa, så er det Polen, og hvis jeg skal pege på et sted, hvor det går godt i Sydamerika, så er det Brasilien, hvor vækstraterne er tocifrede."

Dynamicweb har været så heldig at finde nogen i Brasilien med dansk baggrund, og det hjælper gevaldigt på at håndtere den store kulturforskel, der er fra de varmblodede, sambadansende brasilianere til de kølige indbyggere i Norden.

"Vi har været på det portugisiske marked i fem år - og da Brasilien er en gammel portugisisk koloni, (og det eneste land i Sydamerika, hvor sproget er portugisisk og ikke spansk, red.) så er der mange af vores koncepter, som vi kan bruge. Disse koncepter er ellers lokalt orienteret til det portugisiske marked, men vores analyser viser, at de passer fint i Brasilien," siger Christian Beer.

To primære konkurrenter

Konkurrencebilledet har ikke ændret sig meget det seneste år. På det danske marked konkurrerer Dynamicweb primært med Sitecore og open source-projektet Umbraco, fortæller Christian Beer.

Han forventer, at Dynamicweb vokser med 10 til 15 procent i indeværende regnskabsår, og at selskabet får startet minimum ét stort nyt marked op. Hvor vil Beer ikke sige noget om endnu.

Han vil derimod også godt løfte sløret for de økonomiske forventninger på bundlinjen, som er:

"At resultatet før skat bliver en til halvanden million kroner større end resultatet i år."

Annonceindlæg fra DE-CIX

Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job