Virksomheder ved for lidt om spam-regler

Selv blandt virksomheder der allerede bruger e-mail som markedsføringsmiddel, er de nye regler for elektronisk markedsføring ukendt territorium, viser en undersøgelse.

Over halvdelen af virksomhederne er uvidende eller i tvivl om de nye regler for elektronisk markedsføring, som blev fornyet i juli.

Det viser en undersøgelse fra marketing-konsulenthuset Leandersen, som bygger på svar fra 229 abonnenter på virksomhedens nyhedsbrev.

Den store uvidenhed om den danske spam-lovgivning står i kontrast til, at 37 procent af virksomheder allerede bruger e-mail i markedsføringen og yderligere 32 procent overvejer at gøre det.

Eksempelvis er de fleste sikre på at man godt må bruge e-mail til at indhente det nødvendige tilsagn om, at man må sende markedsføringsmateriale til en kunde.

Kun til kendte kunder

Men det må man kun, hvis man på forhånd har solgt en vare til samme kunde, og det ny tilbud gælder lignende produkter. Uopfordrede e-mails er ikke tilladt - heller ikke, når man prøver at opnå tilladelse til at sende markedsføringsmateriale.

Samtidig er det kun kunder, der har købt varer efter den 25. juli i år, der må modtage markedsføringsmateriale på e-mail efter de nye regler.

- Mange kommer til at e-maile markedsføringsmateriale, fordi de tror, at de gerne må, siger Michael Leander Nielsen, direktør for Leandersen.

Det offentlige skal informere bedre

Han forklarer, at forvirringen omkring regelsættet betyder, at arbejdet bliver sværere for virksomheder som hans egen, der blandt andet laver e-mailmarketing-kampagner.

Han nævner som eksempel en kunde, som i stor hast skulle gennemføre en e-mail-kampagne til 6.000 modtagere, men som havde glemt at spørge om lov først - og dermed kunne kampagnen ikke gennemføres inden for lovens rammer.

Michael Leander Nielsen mener, at det offentlige bør informere bedre om det nye indhold i loven.

- Når det offentlige vælger at straffe med bøder, så burde man starte med at give informationen, lige så vel som man laver kampagner for alt muligt andet, siger han.

Michael Leander Nielsens holdning bakkes op i virksomhedens undersøgelse. Hele 77 procent af de spurgte mener, at det offentlige bør gøre mere for at informere om indholdet i den nye spam-lov.

Konstant mængde af dansk spam

Der er dog ikke noget der tyder på, at strømmen af spam med dansk afsenderadresse ligefrem er eksploderet.

En opgørelse fra Forbrugerstyrelsen viste sidste år, at cirka 20 procent af klagerne omkring spam vedrørte danske firmaer, hvilket svarer til 5000 klager. Amerikanske firmaer dominerer de resterende 80 procent af klagerne. Jurist i Forbrugerstyrelsen Peter Fogh Knudsen vurderer ikke, at den danske andel er stigende.

Men han forstår ikke, hvis danske virksomheder er uvidende om indholdet af spam-reglerne, der har været intenst mediedækkede.

- Og det vigtigste er at vide, at spam er forbudt, fastslår Peter Fogh Knudsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere