Virksomheder ved for lidt om spam-regler

Selv blandt virksomheder der allerede bruger e-mail som markedsføringsmiddel, er de nye regler for elektronisk markedsføring ukendt territorium, viser en undersøgelse.

Over halvdelen af virksomhederne er uvidende eller i tvivl om de nye regler for elektronisk markedsføring, som blev fornyet i juli.

Det viser en undersøgelse fra marketing-konsulenthuset Leandersen, som bygger på svar fra 229 abonnenter på virksomhedens nyhedsbrev.

Den store uvidenhed om den danske spam-lovgivning står i kontrast til, at 37 procent af virksomheder allerede bruger e-mail i markedsføringen og yderligere 32 procent overvejer at gøre det.

Eksempelvis er de fleste sikre på at man godt må bruge e-mail til at indhente det nødvendige tilsagn om, at man må sende markedsføringsmateriale til en kunde.

Kun til kendte kunder

Men det må man kun, hvis man på forhånd har solgt en vare til samme kunde, og det ny tilbud gælder lignende produkter. Uopfordrede e-mails er ikke tilladt - heller ikke, når man prøver at opnå tilladelse til at sende markedsføringsmateriale.

Samtidig er det kun kunder, der har købt varer efter den 25. juli i år, der må modtage markedsføringsmateriale på e-mail efter de nye regler.

- Mange kommer til at e-maile markedsføringsmateriale, fordi de tror, at de gerne må, siger Michael Leander Nielsen, direktør for Leandersen.

Det offentlige skal informere bedre

Han forklarer, at forvirringen omkring regelsættet betyder, at arbejdet bliver sværere for virksomheder som hans egen, der blandt andet laver e-mailmarketing-kampagner.

Han nævner som eksempel en kunde, som i stor hast skulle gennemføre en e-mail-kampagne til 6.000 modtagere, men som havde glemt at spørge om lov først - og dermed kunne kampagnen ikke gennemføres inden for lovens rammer.

Michael Leander Nielsen mener, at det offentlige bør informere bedre om det nye indhold i loven.

- Når det offentlige vælger at straffe med bøder, så burde man starte med at give informationen, lige så vel som man laver kampagner for alt muligt andet, siger han.

Michael Leander Nielsens holdning bakkes op i virksomhedens undersøgelse. Hele 77 procent af de spurgte mener, at det offentlige bør gøre mere for at informere om indholdet i den nye spam-lov.

Konstant mængde af dansk spam

Der er dog ikke noget der tyder på, at strømmen af spam med dansk afsenderadresse ligefrem er eksploderet.

En opgørelse fra Forbrugerstyrelsen viste sidste år, at cirka 20 procent af klagerne omkring spam vedrørte danske firmaer, hvilket svarer til 5000 klager. Amerikanske firmaer dominerer de resterende 80 procent af klagerne. Jurist i Forbrugerstyrelsen Peter Fogh Knudsen vurderer ikke, at den danske andel er stigende.

Men han forstår ikke, hvis danske virksomheder er uvidende om indholdet af spam-reglerne, der har været intenst mediedækkede.

- Og det vigtigste er at vide, at spam er forbudt, fastslår Peter Fogh Knudsen.

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead End User Services

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

KMD A/S

Konsulent til KMD Health & Social

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Erfaren leder til cyberdivisionen i Hvidovre

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S