Google ændrer sin søgemaskine fundamentalt

Google arbejder på en ny generation af sin søgemaskine. Se her, hvad det vil betyde for dig.

Artikel top billede

I de kommende måneder kommer Google med en ny version af sin søgemaskine med en række ændringer, der beskrives som de mest dramatiske nogensinde i tjenestens historie. Det skriver Wall Street Journal.

Søgemaskinen skal fremover levere mere end blot en liste med links.

Den vil fremover præsentere fakta og direkte svar på søgeforespørgsler øverst på resultatsiden.

Placering og vægtning

Det betyder også at der sker store ændringer i den måde, websider bliver vægtet og placeret i resultatlisten.

Google erstatter ikke sit nuværende nøgleords-baserede system, men satser på at udvide det med "semantisk søgning", hvor man forsøger at analysere betydningen af de indtastede ord.

Du kan læse mere om arbejdet med fremtidens søgemekanismer her.

Google har samlet en database med millioner af "objekter" - mennesker, steder og ting - i de sidste to år.

Den skal nu bruges til at levere semantiske søgeresultater.

Som vi forstår verden
Fremtidens Google-søgning vil fungere "ligesom mennesker forstår verden," siger firmaets søgechef Amit Singhal.

Hvis man for eksempel indtaster "Lake Tahoe" kan man straks se de vigtigste fakta om søen, som dens placering, højde, gennemsnits-temperatur eller salt-indhold.

På et mere komplekst spørgsmål som "Hvad er de 10 største søer i Californien" vil Google forsøge at levere svaret selv i stedet for at linke til eksempelvis Wikipedia.

Kampen mod Bing

Den nye semantiske søgning skal hjælpe Google i kampen mod Microsofts Bing, men det betyder også at Google kommer til at stå stærkere overfor Facebook, som allerede har samlet informationer om millioner af mennesker, steder og ting.

Det skal også få brugerne til at blive længere tid på Google. Når man har søgt efter en bestemt forfatter kan man for eksempel finde en liste over bøger og springe videre til andre forfattere uden at forlade Google.

En af avisens kilder oplyser, at ændringerne får direkte betydning for 10-20 procent  af alle søgninger hos Google, og det kan få millioner af andre websider til at ændre deres struktur så det passer til Googles nye søgekriterier.

Læs også:

Nu rykker det semantiske internet.

Nu ser vi konturerne af fremtidens søgemaskiner.

Microsoft: Det kan vi få ud af semantiske søgninger.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job