Gennembrud: Sådan forbedrer du din by med et par klik

En ny trend med borgerservice over mobiltelefonen er for alvor slået igennem i landets største byer. Læs her, hvordan du kan være med til at forbedre din by med få klik på mobilen.

Læs også:
Sådan indsamler Røde Kors data under katastrofer

Er du parat til crowdsourcing?

Din mobiltelefon skal fremover hjælpe kommunerne med at forbedre deres veje, bygninger og affaldsafhentning.

For ude i de danske kommuner pibler det frem med apps, hvor borgerne kan tage billeder af eksempelvis huller i vejen, sende billedet til kommunen, som derefter opretter en sag på anmeldelserne for siden at udbedre skaderne.

Københavns Kommune lancerede i sidste måned sin app, Giv et Praj KBH, til iPhone- og Android-brugere, som kan bruges til at rapportere alt fra problemer med veje til tilskadekomne dyr på gader og stræder i lighed med, at løsningen også findes på nettet.

I skrivende stund har 450 Android-brugere og 1.114 iPhone-brugere hentet app'en, hvorefter de kan gå i gang med at tage billeder af fejl og skader og derefter sende billederne til kommunen.

De GPS-kodede billeder bliver via app'en sendt direkte ind til de relevante driftsenheder, der sender en status tilbage til borgerne, som derefter kan følge sagens udvikling på deres smartphones.

København satser to millioner kroner
I skrivende stund har Københavns Kommune med godt en halv million indbyggere modtaget 2.454 sager heraf 581 praj over mobil-app'en, der er leveret af selskabet Grontmij.

Kommunen har udbedret og afsluttet 1.349 sager, påbegyndt fejlretningen af 554 forhold, mens 425 projekter endnu ikke er sparket i gang. 126 sager er blevet slettet som følge af borgernes dobbeltdækning af allerede rapporterede skader.

"København er en nedslidt by med mange problemer, og derfor er det en stor hjælp, at borgerne hjælper os med at rapportere om problemerne på en måde, så borgerne selv kan følge med i udviklingen," forklarer Niels Tørsløv der er chef for Center for Trafik i Københavns Kommune.

Han fortæller, at kommunen i første omgang har sat to millioner kroner af til at fikse de problemer, som borgerne melder ind med.

"Fremover kunne man godt forestille sig, at app'en bliver videreudviklet til at kunne håndtere trafikale problemer, så man kunne advare andre bilister i København om kø-dannelser og den slags ting," siger Niels Tørslev om potentielle videreudviklingsmuligheder.

35 kommuner er med på et praj
En af leverandørerne af de kommunale app-løsninger er Intergraph, som oplyser til Computerworld, at selskabets løsning cirka et år efter lanceringen er blevet solgt til 35 kommuner.

Kommunerne starter oftest med at vælge den gratis bronze-løsning, der samler prajene op en gang i døgnet og derpå mailer kommunen med borger-tips.

"Typisk går de større kommuner så over på guld-løsningen, som de kan integrere i deres backend og facility management systemer, så de kan arbejde mere professionelt med de indsamlede data," forklarer Mads Bjørn-Møldrup, der er manager for security, government og infrastructure hos Intergraph Danmark.

Intergraph kan via sine systemer se, at der i gennemsnit kommer 100 anmeldelser om dagen fra borgerne til de 35 kommunale kunder, som så sender en status tilbage til borgerne om, hvad der sker med hullerne, skadedyrene og uønsket graffiti.

"Kongstanken er, at borgerne har én løsning til det offentlige, som så kan guides videre til den relevante afdeling i den relevante kommune eller forsyningsselskab," siger Mads Bjørn-Møldrup fra Intergraph, der med de seneste års skybrud har fået et selskab som Dong med på sit kundeportefølje.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

CIO
It-chef i dybet: "Hele vores it-infrastruktur er jo bygget op fra bunden, og alt - inklusive mig selv - forsvinder jo, når vi er færdige i 2018"
Interview: Martin Lauritsen er it-chef på Metro-byggeriet i København, hvor han skal holde internettet i gang og industrispioner ude af 22 byggepladser i hovedstaden. Det er noget af en opgave.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Undersøgelse af kritiske anlæg
I 2015 afsluttede Coromatic Group en undersøgelse af kritiske anlæg, der dækkede årene 2000-2013. Undersøgelsen omfattede det nordiske hospitalsmarked og dets afhængighed af to virksomhedskritiske funktioner, strømforsyning og kommunikationsteknologi, under hensyntagen til den øgede mængde af data, der behandles i forskellige systemer.