Dibs-kunder kan glemme alt om erstatning efter nedbrud

Det er umuligt at kompensere for tabt omsætning hos kunderne under et tre dage langt nedbrud, beklager Dibs-chef.

Læs også:

Her er Dibs' forklaring på tre dage langt nedbrud

Vrede netkunder kræver konsekvens af Dibs-nedbrud

Sådan fandt Danmarks største netbutil løsning på Dibs-nedbrud

Dibs: Vi har løst problemet med netbetalingerne

Danske kunder hos betalingstjenesten Dibs raser over tabt omsætning efter det flere dage lange nedbrud hos Dibs.

Nedbruddet varede fra søndag til tirsdag og betød, at kun halvdelen af transaktionerne hos en lang række e-butikker gik igennem.

Men ethvert håb om erstatning for tabt omsætning kommer kunderne nok til at skyde en hvid pil efter.

Hos Dibs beklager Eric Wallin, der er administrerende direktør for firmaet, nedbruddet. 

"Vi rækker hånden frem og siger undskyld. Vi vil gøre alt, hvad der er muligt for at tilbyde vores kunder en bedre løsning i fremtiden. Hvad angår økonomisk kompensation, så er det reguleret i vores almene vilkår. Der findes en generel klausul, og den aftaler vi specifikt med hver enkelt kunde," siger Eric Wallin.

Teoretisk tab på 315 millioner
De almene vilkår hos Dibs giver dog ikke kunderne mulighed for erstatning for tabt fortjeneste, men er i stedet en kompensation for den vare, som kunden ikke har fået under nedbruddet, fortæller han.

Størrelsen af denne kompensation står i forhold til de omkostninger, som kunden har til Dibs.

"Betaler man lidt for tjenesten, er muligheden for at få kompensation også relativt lille. Betaler man meget, så er det muligt at få en lidt større kompensation," siger Eric Wallin.

Han fortæller, at Dibs' transaktioner for kunderne udgør en samlet værdi af 90 milliarder svenske kroner om året.

Derfor ville det hurtigt blive dyrt, hvis firmaet skulle erstatte værdien af tabt salg.

Et meget groft regnestykke afslører således, at Dibs under de tre dages nedbrud potentielt kan have flyttet en omsætning på 740 millioner svenske kroner for kunderne.

Og hvis halvdelen af kunderne var ramt af nedbruddet, giver det i danske penge et teoretisk tab på omkring 315 millioner danske kroner.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Overhold GDPR med Vulnerability Management
Efter afsløringen af Spectre og Meltdown i januar 2018 advarede ICO’s Head of Technology Policy om, at virksomheder kunne blive straffet for eksisterende sårbarheder i deres databeskyttelsesprotokoller i henhold til EU’s generelle forordning om databeskyttelse (GDPR). En Vulnerability Management-løsning er den mest effektive måde at sikre, at virksomheden opfylder det krævede databeskyttelsesniveau. Den kan hjælpe dig med at identificere, evaluere, prioritere, rapportere, patche og afhjælpe sikkerhedssårbarheder og fejlkonfigurationer i dine digitale aktiver. Disse aktiver kan f.eks. være forretningsprocesser, webapps, datanetværkssystemer og eventuel tilhørende software. Vi dykker ned i ovenstående, og lidt til i dette whitepaper.