Analytiker: Teleselskaberne tjener tykt på roaming

Teleselskabernes roaming-indtægter har altid været en velbevaret hemmelighed. Læs her, hvad en analytiker gætter på, de tjener.

Artikel top billede

(Foto: /)

Læs også:
Advarsel til ferien: Roaming-bombe lurer uden for EU

Derfor skal du betale kassen for roaming på din ferie

Trods telebranchens gentagne løfter om at forbedre branchens blakkede ry, vil der også denne sommer være en lang række danskere, der vender hjem fra ferie, kaster et blik på telefonregningen og føler sig godt og grundigt snydt.

For trods telebranchens mange intentioner om at forbedre branchens image, er uigennemsigtige roaming-priser stadig et stort problem for forbrugerne.

Og selv om EU for nylig sænkede roaming-loftet i medlemslandene, går tendensen i den modsatte retning uden for EU's grænser.

Men at roaming-monsteret ikke så let lader sig udrydde, er der en god forklaring på.

For det er bestemt ikke småpenge, teleselskaberne hiver hjem, når uopmærksomme kunder for eksempel glemmer at slå dataroaming fra under sydens sol.

Teleselskaberne selv er ikke meget for at løfte sløret for deres roaming-indtægter.

"Roaming udgør en mindre del af den samlede mobilomsætning," skriver TDC's kommunikationsrådgiver Povl Rasmussen i et svar til Computerworld.

Konkurrenten Telia vil slet ikke kommentere selskabets roamingindtjening.

Det gør til gengæld teleanalytiker Torben Rune fra konsulentfirmaet Netplan.

"På verdensplan er mit gæt, at det er omkring 50 procent af teleoperatørernes trafik-indtjening, der er baseret på turister, som bliver flået. Det er i den grad et usundt system," lyder det fra Torben Rune, der tilføjer, at han godt er klar over, at tallene er kontroversielle.

"Jeg er mere usikker på Danmark. Men jeg gætter på, at tallet for nogle operatører er op til 40 procent."

At tallet muligvis er mindre for de danske operatører, forklarer han med, at der er flere danskere, der rejser ud i verden end omvendt. Det er med andre ord udenlandske operatører, der tjener på de danske turister, mens danske operatørers roaming-indtægt kommer fra de udenlandske turister i Danmark.

"Teleoperatørerne flår med andre ord hinandens kunder," lyder det fra Torben Rune.

Læs også: 
Advarsel til ferien: Roaming-bombe lurer uden for EU

Derfor skal du betale kassen for roaming på din ferie

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil