Dette skal din næste webshop-platform bare kunne

Online-handel er fremtiden for de fleste virksomheder, og der er en række funktioner, der bare skal understøttes i den software-platform, man satser på.

Artikel top billede

Læs også:

Advarsel: Danmark taber milliarder på e-handel

Sådan får vi gang i den danske e-handel

Tablet-brugere viser ingen nåde ved dårlige websider

Uanset om man er en cykelforhandler, dagligvarekæde eller skoforretning, så er er online-tilstedeværelsen helt afgørende, hvis man skal kunne øge salget.

Man skal have en lækker e-shop, hvor kunderne kan tjekke kollektionerne ud, anmelde produkter og gå shop-amok med Visa-kortet.

Og e-butikken skal altid fungere på tværs af alle platforme og browsere.

I en ny rapport om B2C-handelsløsninger ser analyse- og rådgivningsfirmaet Forrester nærmere på de forskellige platforme - og de funktioner, de helst skal understøtte for at kunne levere overbevisende e-handelsløsninger.

Ifølge Forrester øger 56 procent af virksomhederne deres investeringer på området. Hele 46 procent overvejer at skrotte deres gamle platform og satse på en ny inden for de næste to år.

Her er de vigtigste tendenser

En af de vigtigste tendenser på området er ifølge Forrester, at virksomheder ikke længere vælger en række løsninger og teknologier, når man skal lancer en ny e-handelsside.

"De vælger nu teknologier, der kan understøtte marketing, salg, indkøb og service på tværs af en række berøringsflader med kunderne."

"For at kunne opnå dette må nutidens løsninger understøtte konsistente kerne-funktioner til at håndtere produkter, ordrer, kundedata og integration med enterprise-systemer."

"Samtidig skal løsningerne være åbne og fleksible til at skabe websider, mobilsider, applikationer, call center-grænseflader og muligheder i butikkerne," skriver Forrester blandt andet.

En anden tendens er, at løsningerne helt fra starten af skal være skruet sammen til at kunne understøtte mange forskellige web-butikker i forskellige regioner.

Det gør det lettere at målrette butikker og markedsføring, ligesom det er en fordel i forhold til søgemaskineoptimering.

De førende leverandører og løsninger

I Forrester-rapporten fokuseres der også på, hvilke firmaer og løsninger, der er førende inden for e-handel. 210 leverandører og disses løsninger er blevet sammenlignet.

Forrester udpeger IBM, Hybris, Oracle og Demandware som de førende spillere på B2C-markedet. Forklaringen er blandt andet, at de alle understøtter mange forskellige kanaler og berøringsflader med slut-kunderne.

Den vurdering stemmer helt overens med Gartners rapporter om e-handels-markedet, hvor IBM, Oracle og Hybris også betegnes som markedsledere.

Der nævnes også interessante spillere som Micros-Retail, Intershop, RedPrairie og Digital River, mens leverandører som SAP og Magento for lidt på puklen for at halte bagefter.

"SAP's løsning er unik i denne evaluering, eftersom produktet ikke er tænkt til at stå alene som en handel-platform; i stedet sigter den mod at hjælpe SAP's ERP/CRM-kunder med at udvide det produkt til også at understøtte e-handel," skriver Forrester.

Hvad passer bedst til dit firma?

Det er vigtigt at bemærke, at rapportens konklusioner ikke nødvendigvis passer på den enkelte brugers behov.

Er man en mindre dansk virksomhed, kan den helt rigtige platform sagtens være en, der ikke indgår ellers fremhæves i Forresters undersøgelse.

Rådgivningsfirmaet skriver da også selv, at du er nødt til selv at identificere dine forretnings-mål, hvordan du kan differentiere din virksomhed med brand og service, hvilken kunde-oplevelse, du ønsker, hvad din teknologi-strategi er, og hvilke strategiske mål, du vil forfølge.

Læs også:

Advarsel: Danmark taber milliarder på e-handel

Sådan får vi gang i den danske e-handel

Tablet-brugere viser ingen nåde ved dårlige websider

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS