Artikel top billede

Test dig selv: Så lidt bør du betale for din it-outsourcing

Måske skulle du finde din outsourcing-kontrakt frem og byde din drifts-leverandør på en stor kop kaffe. For der er en god chance for, at du betaler alt for meget for din it-outsourcing. Test dig selv her.

Læs også: Undersøgelse: Du betaler vild overpris for din outsourcing.

For at lade sine potentielle kunder skyde sig ind på, hvor meget de burde betale for deres driftsaftaler, hvis de gik i et helt nyt udbud med deres outsourcing-behov, har Henrik Zangenberg og Company udarbejdet en række forskellige arketypiske outsourcing-kundescenarier.

Du kan på de følgende side se, hvor meget outsourcet it, som andre kan få for pengene.

Disse setups og priser vedrører outsourcing for andet kvartal af 2012.

Så lidt bør en stor, it-tung virksomhed betale

Denne arketype baserer sig på en stor og it-intensiv virksomhed:

Antal medarbejdere: 5.000
Servere: 50 store fysiske (20 UNIX/30 WIN)
Storage: 50 TB SAN & 100 TB Backup
Helpdesk: 5000 brugere
Dekstop: Egen drift
Databaser: 30 Oracle/SQL
Applikationer: 50 standard/10 special
SLA niveau: Guld/Sølv/Bronze

Denne arketype stiller store krav til kvaliteten af de leverede it-løsninger. Dette afspejler sig i skærpet SLA regime med servicekrav i gulklassen.

Derudover har denne virksomhed egen It-afdeling der tager sig af desktop support.

Pris

En virksomhed af denne sammensætning bør betale en pris på: 1,85 millioner kroner om måneden.

Kilde: Zangenberg Analytics 

Så lidt bør et stort firma med al it outsourcet betale

Denne arketype baserer sig på en stor virksomhed, der har outsourcet al sin it-drift: 

Antal medarbejdere: 4.000
Servere: 100 Win (70 fysiske og 30 virtuelle)
Storage: 150 TB SAN & 500 TB Backup
Helpdesk: 4.000 brugere
Dekstop: 4.000 brugere
Databaser: 5 SQL
Applikationer: 120 standard/50 special
SLA niveau: Sølv/Bronze

Denne arketype kendetegner en stor virksomhed , der har outsourcet sin It-infrastruktur fuldstændigt.

Virksomheden stiller høje krav til serviceniveauer på enkelte områder, hvilket afspejler sig i et moderat SLA regime.

Pris

En virksomhed af denne sammensætning bør betale en pris på: 3,92 millioner kroner om måneden.

Kilde: Zangenberg Analytics

Så lidt bør et større it-krævende firma betale

Denne arketype baserer sig på en mellemstor virksomhed:

Antal medarbejdere: 500
Servere: 50 store fysiske (20 UNIX/ 30 WIN)
Storage: 150 TB SAN & 500 TB Backup
Helpdesk: 20 brugere
Dekstop: Egen drift
Databaser: 40 Oracle/DB2
Applikationer: 30 standard/30 specielle
SLA niveau: Guld/Sølv

Denne arketype kendetegner en virksomhed med få medarbejdere, men med en meget krævende it-installation.

Virksomheden er desuden meget transaktionstung, og stiller derfor høje krav til oppetid samt kvaliteten af de leverede ydelser, hvilket afspejler sig i et skærpet SLA-regime. Her har virksomheden de højeste SLA'er på servere samt storage.

Pris

En virksomhed af denne sammensætning bør betale en pris på: 2,01 millioner kroner om måneden.

Kilde: Zangenberg Analytics

Så lidt bør et mellemstort firma med normal it-kompleksitet betale

Denne arketype baserer sig på en mellemstor organisation, der ikke har de store, krævende it-løsninger:

Antal medarbejdere: 250
Servere: 40 WIN (fysiske & virtuelle)
Storage: 30 TB SAN og 75 TB Backup
Helpdesk: 250 brugere
Dekstop: 250 brugere
Databaser: 15 Oracle
Applikationer: 20 standard/20 specielle
SLA niveau: Sølv/bronze

Denne virksomhed har outsourcet al sin it-drift.

Pris

En virksomhed af denne sammensætning bør betale en pris på: 487.000 kroner om måneden.

Kilde: Zangenberg Analytics

Så lidt bør et mellemstort firma med outsourcet it-drift betale

Denne arketype baserer sig på mellemstor virksomhed:

Antal medarbejdere: 50
Servere: 25 WIN (fysiske & virtuelle)
Storage: 20 TB SAN og 50 TB Backup
Helpdesk: 50 brugere
Dekstop: Egen drift
Databaser: 7 SQL
Applikationer: 20 Standard/15 specielle
SLA niveau: Sølv/Bronze

Virksomheden har en lille it-afdeling, der supporterer desktop-drift. Ellers er resten outsourcet.

Pris

En virksomhed af denne sammensætning bør betale en pris på: 247.000 kroner om måneden.

Kilde: Zangenberg Analytics

Så lidt bør et mellemstort firma med lav it-kompleksitet betale

Denne arketype baserer sig på mellemstor virksomhed, der ikke har det helt store og krævende it-setup. 

Antal medarbejdere: 50
Servere: 10 Små fysiske UNIX/WIN
Storage: 5 TB SAN og 5 TB Backup
Helpdesk: Egen drift
Dekstop: Egen drift
Databaser: 2 Oracle/SQL
Applikationer: 1 standard/1 speciel
SLA niveau: Bronze

Arketype 6 kendetegner en virksomhed, der har en lav eller gennemsigtig it-infrastruktur med en lille it-afdeling, der supporterer desktop-drift. Resten er outsourcet.

Pris

En virksomhed af denne sammensætning bør betale en pris på: 65.000 kroner om måneden.

Kilde: Zangenberg Analytics

Så lidt bør et mellemstort firma med kritiske systemer betale

Denne arketype baserer sig på mellemstor produktionsvirksomhed, hvor ikke alle medarbejdere har adgang til computere: 

Antal medarbejdere: 100 (50 med It-behov)
Servere: 15 fysiske UNIX/WIN
Storage: 10 TB SAN og 10 TB Backup
Helpdesk: Egen drift
Desktop: Egen drift
Databaser: 2 Oracle/ SQL
Applikationer: 2 standard/2 special
SLA niveau: Guld/Sølv/Bronze

Denne arketype kendetegner en virksomhed, der har en lav eller gennemsigtig kompleks it-infrastruktur på den administrative del. Kører sin egen helpdesk- og desktopdrift.

Alle it-driftsydelser er outsourcet, og virksomheden har valgt at have stramme SLA'er på de kritiske produktionssystemer.

Pris

En virksomhed af denne sammensætning bør betale en pris på: 120.000 kroner om måneden.

Kilde: Zangenberg Analytics




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere