Artikel top billede

Test dig selv: Så lidt bør du betale for din it-outsourcing

Måske skulle du finde din outsourcing-kontrakt frem og byde din drifts-leverandør på en stor kop kaffe. For der er en god chance for, at du betaler alt for meget for din it-outsourcing. Test dig selv her.

Læs også: Undersøgelse: Du betaler vild overpris for din outsourcing.

For at lade sine potentielle kunder skyde sig ind på, hvor meget de burde betale for deres driftsaftaler, hvis de gik i et helt nyt udbud med deres outsourcing-behov, har Henrik Zangenberg og Company udarbejdet en række forskellige arketypiske outsourcing-kundescenarier.

Du kan på de følgende side se, hvor meget outsourcet it, som andre kan få for pengene.

Disse setups og priser vedrører outsourcing for andet kvartal af 2012.

Så lidt bør en stor, it-tung virksomhed betale

Denne arketype baserer sig på en stor og it-intensiv virksomhed:

Antal medarbejdere: 5.000
Servere: 50 store fysiske (20 UNIX/30 WIN)
Storage: 50 TB SAN & 100 TB Backup
Helpdesk: 5000 brugere
Dekstop: Egen drift
Databaser: 30 Oracle/SQL
Applikationer: 50 standard/10 special
SLA niveau: Guld/Sølv/Bronze

Denne arketype stiller store krav til kvaliteten af de leverede it-løsninger. Dette afspejler sig i skærpet SLA regime med servicekrav i gulklassen.

Derudover har denne virksomhed egen It-afdeling der tager sig af desktop support.

Pris

En virksomhed af denne sammensætning bør betale en pris på: 1,85 millioner kroner om måneden.

Kilde: Zangenberg Analytics 

Så lidt bør et stort firma med al it outsourcet betale

Denne arketype baserer sig på en stor virksomhed, der har outsourcet al sin it-drift: 

Antal medarbejdere: 4.000
Servere: 100 Win (70 fysiske og 30 virtuelle)
Storage: 150 TB SAN & 500 TB Backup
Helpdesk: 4.000 brugere
Dekstop: 4.000 brugere
Databaser: 5 SQL
Applikationer: 120 standard/50 special
SLA niveau: Sølv/Bronze

Denne arketype kendetegner en stor virksomhed , der har outsourcet sin It-infrastruktur fuldstændigt.

Virksomheden stiller høje krav til serviceniveauer på enkelte områder, hvilket afspejler sig i et moderat SLA regime.

Pris

En virksomhed af denne sammensætning bør betale en pris på: 3,92 millioner kroner om måneden.

Kilde: Zangenberg Analytics

Så lidt bør et større it-krævende firma betale

Denne arketype baserer sig på en mellemstor virksomhed:

Antal medarbejdere: 500
Servere: 50 store fysiske (20 UNIX/ 30 WIN)
Storage: 150 TB SAN & 500 TB Backup
Helpdesk: 20 brugere
Dekstop: Egen drift
Databaser: 40 Oracle/DB2
Applikationer: 30 standard/30 specielle
SLA niveau: Guld/Sølv

Denne arketype kendetegner en virksomhed med få medarbejdere, men med en meget krævende it-installation.

Virksomheden er desuden meget transaktionstung, og stiller derfor høje krav til oppetid samt kvaliteten af de leverede ydelser, hvilket afspejler sig i et skærpet SLA-regime. Her har virksomheden de højeste SLA'er på servere samt storage.

Pris

En virksomhed af denne sammensætning bør betale en pris på: 2,01 millioner kroner om måneden.

Kilde: Zangenberg Analytics

Så lidt bør et mellemstort firma med normal it-kompleksitet betale

Denne arketype baserer sig på en mellemstor organisation, der ikke har de store, krævende it-løsninger:

Antal medarbejdere: 250
Servere: 40 WIN (fysiske & virtuelle)
Storage: 30 TB SAN og 75 TB Backup
Helpdesk: 250 brugere
Dekstop: 250 brugere
Databaser: 15 Oracle
Applikationer: 20 standard/20 specielle
SLA niveau: Sølv/bronze

Denne virksomhed har outsourcet al sin it-drift.

Pris

En virksomhed af denne sammensætning bør betale en pris på: 487.000 kroner om måneden.

Kilde: Zangenberg Analytics

Så lidt bør et mellemstort firma med outsourcet it-drift betale

Denne arketype baserer sig på mellemstor virksomhed:

Antal medarbejdere: 50
Servere: 25 WIN (fysiske & virtuelle)
Storage: 20 TB SAN og 50 TB Backup
Helpdesk: 50 brugere
Dekstop: Egen drift
Databaser: 7 SQL
Applikationer: 20 Standard/15 specielle
SLA niveau: Sølv/Bronze

Virksomheden har en lille it-afdeling, der supporterer desktop-drift. Ellers er resten outsourcet.

Pris

En virksomhed af denne sammensætning bør betale en pris på: 247.000 kroner om måneden.

Kilde: Zangenberg Analytics

Så lidt bør et mellemstort firma med lav it-kompleksitet betale

Denne arketype baserer sig på mellemstor virksomhed, der ikke har det helt store og krævende it-setup. 

Antal medarbejdere: 50
Servere: 10 Små fysiske UNIX/WIN
Storage: 5 TB SAN og 5 TB Backup
Helpdesk: Egen drift
Dekstop: Egen drift
Databaser: 2 Oracle/SQL
Applikationer: 1 standard/1 speciel
SLA niveau: Bronze

Arketype 6 kendetegner en virksomhed, der har en lav eller gennemsigtig it-infrastruktur med en lille it-afdeling, der supporterer desktop-drift. Resten er outsourcet.

Pris

En virksomhed af denne sammensætning bør betale en pris på: 65.000 kroner om måneden.

Kilde: Zangenberg Analytics

Så lidt bør et mellemstort firma med kritiske systemer betale

Denne arketype baserer sig på mellemstor produktionsvirksomhed, hvor ikke alle medarbejdere har adgang til computere: 

Antal medarbejdere: 100 (50 med It-behov)
Servere: 15 fysiske UNIX/WIN
Storage: 10 TB SAN og 10 TB Backup
Helpdesk: Egen drift
Desktop: Egen drift
Databaser: 2 Oracle/ SQL
Applikationer: 2 standard/2 special
SLA niveau: Guld/Sølv/Bronze

Denne arketype kendetegner en virksomhed, der har en lav eller gennemsigtig kompleks it-infrastruktur på den administrative del. Kører sin egen helpdesk- og desktopdrift.

Alle it-driftsydelser er outsourcet, og virksomheden har valgt at have stramme SLA'er på de kritiske produktionssystemer.

Pris

En virksomhed af denne sammensætning bør betale en pris på: 120.000 kroner om måneden.

Kilde: Zangenberg Analytics




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere