Bag visitkortet: Søgemaskine-specialist

Han lever af at få kunderne til at figurere højt på søgemaskinernes hitlister. Meget af hans tid går med at diskutere Googles uransagelige veje med kolleger over hele verden, og han går ikke af vejen for at lære tips fra spammere. Mød Rasmus Sørensen, videnchef og account manager i Notabene.net.

Internt har han titel af videnchef. På websiden står der account manager. Men ingen af de titler kommer særlig tæt på at beskrive Rasmus Sørensens job, så på visitkortet står der bare hans navn.

- Min kæreste forstår knap nok, hvad jeg laver - min mor aner det ikke, griner Rasmus Sørensen, der er ansat i Notabene.net.

Den mest dækkende beskrivelse af Rasmus Sørensens arbejde er, at han er søgemaskineoptimerings-specialist.

Han ved altså, hvordan han får kundernes links til at figurere højt på søgemaskinernes resultatlister, og det er ifølge ham en større videnskab.

Videnskaben centrerer sig i høj grad om søgemaskinen Google, som leverer en større og stadigt voksende andel af de søgninger, som også danske netbrugere foretager.

- Folk, der søger på specifikke ting, har allerede et behov og kreditkortet på bordet, siger han og nævner en analyse fra selskabet Jupiter Research, som slog fast, at 80 procent af netkøb starter med en søgning på en søgemaskine.

  • Rasmus Sørensen
  • Alder: 29 år.
  • Titel på visitkortet: Ingen. Er søgemaskineoptimeringsekspert hos Notabene.net.
  • Uddannelse: Erhvervsjurist, autodidakt it-mand.
  • Gennemsnitlig arbejdsuge: 50-60 timer.
  • Bruger tre timer på e-mail
    Rasmus Sørensen er autodidakt og har opbygget sin viden ved at suge til sig fra diskussionsfora og artikler på nettet.

    Hans arbejdsdag fordeler sig på korrespondance, specifikke kundeopgaver og research. Mindst tre timer går med at holde kontakten til samarbejdspartnere, der sidder så forskellige steder som USA, Japan, Argentina og New Zealand.

    - Det er en del af mit arbejde at holde mig orienteret om, hvad der sker i markedet. Hvilke programmer eller designs jeg måske kan trække på, siger Rasmus Sørensen.

    En stor del af det netværk har han opbygget i forummet Webmasterworld, hvor han er moderator på flere diskussionsstrenge.

    - Det er tit dér, de store it-medier som Cnet finder de gode historier om søgemaskinerne. Men de kunne aldrig finde på at nævne kilden, siger han lettere fornærmet.

    Spammere er branchens bedste

    Rasmus Sørensen kommer gennem diskussionsforummet også i kontakt med nogle af de folk, som mange webbrugere ønsker hen, hvor peberet gror. Hvis hilsner vi kender fra indboksen, hvor de lokker med Viagra, penisforstørrelser og billige lån.

    - Jeg fraterniserer helt sikkert med spammere, for man kan lære rigtig meget af dem. De er de dygtigste folk i branchen, og de tjener kassen, men bliver også hele tiden smidt ud af Google og må starte forfra, siger Rasmus Sørensen.

    Han understreger dog, at Notabene.net ikke bruger spam-metoder, for det kan hverken selskabets eller kundernes image holde til.

    På diskussionslisten debatteres det livligt, når Google foretager en justering af de algoritmer, der ligger til grund for søgeresultaterne. En ny justering kan føre til, at Notabene.nets kunder ryger ned af resultatlisten, og det medfører heftig aktivitet for folk som Rasmus Sørensen.

    Googles veje er uransagelige

    - Google udtaler sig ikke om noget som helst, så alt, hvad man ved om dem, baserer sig på research, og hvad man kan fortælle hinanden, siger Rasmus Sørensen.

    Han ser en begyndende interessekonflikt mellem Googles status som en objektiv søgemaskine og de kommercielle interesser i at sælge annoncepladser, der relaterer sig til søgninger.

    - Den seneste opdatering har vakt ramaskrig, siger Rasmus Sørensen.

    Han nævner et eksempel på, at en lille forretning, som specialiserer sig i at sælge kokosnød-olie og traditionelt er blevet set som et mønstereksempel på, hvordan man skaber et godt søgeresultat og samtidig overholder Googles regelsæt, røg langt ned i søgeresultaterne efter den seneste justering.

    - Og klager man til Google, er der ingen, som er lydhøre, siger han.

    Fra jura til søgemaskiner

    Rasmus Sørensen entrerede selv e-business-området i 1999. Egentlig skulle han være erhvervsjurist, men blev som studentermedhjælp fanget af arbejdet i kammeraten Jacob Hagemanns nystiftede virksomhed Notabene.net.

    - Jeg fortalte ham, at han ikke var rigtig klog, da han startede. Men jeg er her selv stadigvæk, griner Rasmus Sørensen skævt.

    Han blev godt nok færdig med studierne, men har aldrig siden løftet en lovbog.

    Webmasterworld har sine egne årlige konferencer, og i næste måned tager Rasmus Sørensen af sted til Florida i USA for at møde menneskerne bag skærmnavnene, udveksle tips og visitkort. Han skal også selv på talerstolen.

    - Det startede med, at en enkelt amerikaner fra Webmasterworld var i London og havde et indlæg for at få nogen til at komme og drikke en øl. Der kom 100, og jeg var en af dem. Jeg har været med til alle konferencerne hvert halve år siden, siger han.

    Måtte fyre halvdelen

    Netbranchen blev som bekendt ramt af stiv kuling for nogle år tilbage, og heller ikke Notabene.net gik ram forbi. Flere store kunder, inklusive webbutikkerne Toycity og Haburi, gik konkurs og efterlod Notabene.net blandt kreditorerne.

    - Der var total krise. Vi måtte fyre 50 procent af medarbejderne, vi skar til benet. Det endte med, at de tilbageværende medarbejdere købte aktier i selskabet, så jeg lagde mine egne penge i det, forklarer Rasmus Sørensen.

    - Sidste år blev vores bedste hidtil, og nu tror vi på, at det går den rigtige vej, siger han.

    Computerworld Online sætter i en artikelserie fokus på, hvilke funktioner der gemmer sig bag it-folks visitkort.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Hewlett-Packard ApS
    Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

    Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

    21. maj 2024 | Læs mere


    Computerworld Summit 2024

    Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

    23. maj 2024 | Læs mere


    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

    28. maj 2024 | Læs mere