Emailens afløser: Sådan kommer du til at kommunikere

ComputerViews: Emailen sluger for meget af vores tid, mener kritikere. Men hvordan skal vi så kommunikere?

Læs også: 

Du spilder kostbar tid på emails: Så galt står det til


Din e-mail er såå old school - nu kommer afløserne

Her er de danske it-chefers foretrukne mail-løsning


ComputerViews: Den første mail landede i en dansk indbakke i januar 1983. Det er nu mere end 30 år siden.

Det er adskillige år siden, at man begyndte at snakke om emailens forestående død. At den var old school. Ikke tidssvarende.

Men det velkendte "@" indtastes fortsat i stor stil i de fleste danske virksomheder.

Der udsendes stadig masser af CC-mails, man kommunikerer stadig oftest med kunderne ved hjælp af emails, og vedhæftede dokumenter sendes stadig rundt på kryds og tværs i mailsystemerne.

Også selvom email ofte er kritiseret for at være en ineffektiv kommunikationsform. Og også selvom spam fortsat er et problem.

Muligheder for effektivisering
En McKinsey-rapport har konkluderet, at den gennemsnitlige vidensarbejder bruger estimeret 28 procent af arbejdstiden på at læse, skrive og svare på emails.

Ved at rykke en del af denne kommunikation over på sociale samarbejdssystemer kan man ifølge McKinsey øge produktiviteten med op til 30 procent - hvilket vil kunne betyde, at otte procent af arbejdsugen frigives til andre aktiviteter.

Det bør være noget, som enhver direktion inddrager som en mulighed, når man leder med lys og lygte efter nye muligheder for effektiviseringer.

Det er i samarbejdssoftware, mange ser emailens afløser. Eller måske snarere emailens fremtid - for emailen er ikke ved at forsvinde; den ændrer bare form. Bliver moderne. Mere alsidig. Mere effektiv.

Sådan moderniseres mailen
Der er flere konkrete eksempler på, hvor emailen bevæger sig hen.

Unified kommunikations er med til at at binde forskellige kommunikationsformer sammen. Emailen ses i stigende grad som én af flere muligheder, når der skal kommunikeres. 

UC gør det eksempelvis muligt at initiere en chat eller video-samtale direkte fra Outlook med Microsofts Lync. SharePoint er stedet, man deler dokumenter og viden og kommunikerer på en mere smart måde, end mailen muliggør med alenlange tråde og CC-kaos, som kan koste virksomheden på bundlinjen.

Det er blot i tilfældet Microsoft. IBM forsøger sig med samme teknologiske nytænkning i eksempelvis IBM Smartcloud for Social Business, hvor det er nemt at dele dokumenter online, så man slipper for at maile det frem og tilbage.

Google proklamerede i 2009, at en ny tjeneste, Google Wave, kunne blive emailens afløser og fremtidens måde at kommunikere på online ved at smelte alle former for digital kommunikation sammen på en ny, smart måde.

Selve tjenesten blev aldrig nogen succes, og det endte med, at Google skrottede Wave.

I stedet har Google taget flere af funktionerne fra Wave i brug i eksempelvis Gmail og Google+.

Endelig finder der en betydelig udvikling sted af de mail-apps, vi bruger på vores smartphones og tablets. Et eksempel er app'en Mailbox, der gør det lettere at holde styr på og rydde op i mail-dyngerne.

Problemet er så, at selvom alle de smarte teknologier og løsninger måske nok findes derude, betyder det ikke nødvendigvis, at virksomhederne tager dem til sig i en grad, så den ineffektive mail-kultur forsvinder.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere






CIO
It-chef i dybet: "Hele vores it-infrastruktur er jo bygget op fra bunden, og alt - inklusive mig selv - forsvinder jo, når vi er færdige i 2018"
Interview: Martin Lauritsen er it-chef på Metro-byggeriet i København, hvor han skal holde internettet i gang og industrispioner ude af 22 byggepladser i hovedstaden. Det er noget af en opgave.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Ræk ud for at skabe vækst
Som økonomisk ansvarlig erkender du behovet for konstant fokus på nye vækstmuligheder, for at være på konkurrencemæssig forkant og for at leve op til såvel kunders som interessenters forventninger. Læs hvordan i dette white paper.