Emailens afløser: Sådan kommer du til at kommunikere

ComputerViews: Emailen sluger for meget af vores tid, mener kritikere. Men hvordan skal vi så kommunikere?

Artikel top billede

Læs også: 

Du spilder kostbar tid på emails: Så galt står det til

Din e-mail er såå old school - nu kommer afløserne

Her er de danske it-chefers foretrukne mail-løsning

ComputerViews: Den første mail landede i en dansk indbakke i januar 1983. Det er nu mere end 30 år siden.

Det er adskillige år siden, at man begyndte at snakke om emailens forestående død. At den var old school. Ikke tidssvarende.

Men det velkendte "@" indtastes fortsat i stor stil i de fleste danske virksomheder.

Der udsendes stadig masser af CC-mails, man kommunikerer stadig oftest med kunderne ved hjælp af emails, og vedhæftede dokumenter sendes stadig rundt på kryds og tværs i mailsystemerne.

Også selvom email ofte er kritiseret for at være en ineffektiv kommunikationsform. Og også selvom spam fortsat er et problem.

Muligheder for effektivisering

En McKinsey-rapport har konkluderet, at den gennemsnitlige vidensarbejder bruger estimeret 28 procent af arbejdstiden på at læse, skrive og svare på emails.

Ved at rykke en del af denne kommunikation over på sociale samarbejdssystemer kan man ifølge McKinsey øge produktiviteten med op til 30 procent - hvilket vil kunne betyde, at otte procent af arbejdsugen frigives til andre aktiviteter.

Det bør være noget, som enhver direktion inddrager som en mulighed, når man leder med lys og lygte efter nye muligheder for effektiviseringer.

Det er i samarbejdssoftware, mange ser emailens afløser. Eller måske snarere emailens fremtid - for emailen er ikke ved at forsvinde; den ændrer bare form. Bliver moderne. Mere alsidig. Mere effektiv.

Sådan moderniseres mailen

Der er flere konkrete eksempler på, hvor emailen bevæger sig hen.

Unified kommunikations er med til at at binde forskellige kommunikationsformer sammen. Emailen ses i stigende grad som én af flere muligheder, når der skal kommunikeres. 

UC gør det eksempelvis muligt at initiere en chat eller video-samtale direkte fra Outlook med Microsofts Lync. SharePoint er stedet, man deler dokumenter og viden og kommunikerer på en mere smart måde, end mailen muliggør med alenlange tråde og CC-kaos, som kan koste virksomheden på bundlinjen.

Det er blot i tilfældet Microsoft. IBM forsøger sig med samme teknologiske nytænkning i eksempelvis IBM Smartcloud for Social Business, hvor det er nemt at dele dokumenter online, så man slipper for at maile det frem og tilbage.

Google proklamerede i 2009, at en ny tjeneste, Google Wave, kunne blive emailens afløser og fremtidens måde at kommunikere på online ved at smelte alle former for digital kommunikation sammen på en ny, smart måde.

Selve tjenesten blev aldrig nogen succes, og det endte med, at Google skrottede Wave.

I stedet har Google taget flere af funktionerne fra Wave i brug i eksempelvis Gmail og Google+.

Endelig finder der en betydelig udvikling sted af de mail-apps, vi bruger på vores smartphones og tablets. Et eksempel er app'en Mailbox, der gør det lettere at holde styr på og rydde op i mail-dyngerne.

Problemet er så, at selvom alle de smarte teknologier og løsninger måske nok findes derude, betyder det ikke nødvendigvis, at virksomhederne tager dem til sig i en grad, så den ineffektive mail-kultur forsvinder.

Derfor overlever emailen

Når emailen fortsat er omdrejningspunktet i rigtig mange virksomheder - også selvom it-leverandørerne pusher nye teknologier konstant - skyldes det i høj grad, at mailen rummer en række fordele (hvilket man nemt kan glemme, når man fokuserer på ulemperne).

Eksempelvis er det meget fint, at man internt i en organisation forsøger at rykke mest mulig kommunikation over på samarbejdssystemet og i chat-løsningen, men hvis de eksterne kunder stadig ønsker at kommunikere per mail, har den fortsat en central position. Punktum.

Og selvom chat, sms og video-samtaler i mange tilfælde kan være fremragende til kommunikationen, rummer emailen eksempelvis den fordel, at den er så nem at arkivere, så den kan søges frem, hvis man får brug for at dykke ned i indholdet på et senere tidpunkt.

Så mange mailkonti oprettes hvert år 
At emailen er still going strong, ses blandt andet en rapport fra det amerikanske research-firma Radicati Group.

I den vurderes det blandt andet, at antallet af email-konti på globalt plan vil vokse med syv procent om året fra 2011 til 2015, så der til den tid vil være i alt 4,1 milliarder konti.

Rapporten konkluderer, at selvom virksomhedernes mail-konti kun udgør 25 procent af den samlede base, vil netop denne form for mail-konti vokse hurtigere en forbruger-mails i de kommende år - ikke mindst på grund af de nye, cloud-baserede mailløsninger.

Det skal retfærdigvis nævnes, at rapporten også konkluderer, at til trods for brugen af spamfiltre er det fortsat 19 procent af de mails, virksomhederne modtager, der er spam.

Man kan altid diskuttere, om den slags opgørelser er videnskabeligt korrekte - og om de også passer på et land som Danmark, der er langt fremme med brugen af nye teknologier.

Bundlinjen må dog fortsat være, at emailens død er stærk overdrevet.

Det er moderniseringen af emailen derimod ikke.

Vi vil gerne vide, hvor stor en del af din dag du bruger på emails - afgiv din stemme her.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird