Artikel top billede

"Vores it-folk skal stå lige bag kollegaerne, så de kan gribe de bolde, som forretningen kaster op i luften." Foto: Henrik Kastenskov.

Lego's it-chef: Derfor skal vores it-folk være centralt placeret

Årets CIO 2013: Lego vil have sine it-folk i huset og ikke andre steder. Det er der en helt speciel grund til. Se den her.

Årets CIO 2013: I Billund midt i Jylland, ligger en af Danmarks mest kendte virksomheder, der siden 1932 har produceret legetøj, og som i dag er blandt de største i verden indenfor det felt.

Men bag de farvede klodser og Legolands forlystelser sidder også en solid it-organisation på flere hundrede mand, der er med til at holde forretningen på skinner.

Og her er filosofien tydeligt defineret:

"Vi vil gerne have vores it-folk i huset. Det giver os medarbejdere, der kender forretningen, og samtidig gør det it langt mere synlig i organisationen," fortæller Henrik Amsinck, der siden 2007 har stået i spidsen for klods-producentens it-afdeling.

Det betyder, at hovedparten af medarbejderne i dag sidder i den midtjyske by. De resterende medarbejdere fordeler sig over resten af kloden fra Singapore til USA.

"Vi lægger stor vægt på at have viden indenfor hjemmets fire vægge. Selv om man får bedre og bedre værktøjer til at styre viden, så kan mennesker altså noget, som maskiner ikke kan."

Viden som en ekstern konsulent eksempelvis sjældent har.

"En person der kommer ude fra ved måske en masse om it-systemerne, men som regel ikke ret meget om forretningen. Derfor kan en konsulent ofte komme ind i organisationen og blive en klods om benet, selv om fagligheden er meget høj. På mange måder er en konsulent som en muldvarp, der er god til at løbe rundt i gangene, men kommer den over jorden, kan den ikke se noget."

"Vi vil gerne være forretningsnære og dele kollegaernes forretningsudfordringer. Vi tror på, at der er rigtig mange penge i, at vores kollegaer kan se, at it står lige ved siden af dem og er klar til at gribe de bolde, der bliver kastet op i luften," siger han.

Derfor bliver resultatet bedre

Vi vil eje viden

Ved at have it-folk, som også forstår de enkelte processer og værktøjer i forretningen, bliver resultatet nemlig bedre.

"Vi vil eje den viden om de processer, der bliver varetaget af computeren," siger han og eksemplificerer:

"Selv om udskrivningen af fakturaer foregår digitalt, er det stadig din proces. Selv om man outsourcer arbejdsgangen, slipper man ikke for ansvaret omkring den forretningsproces."

Derfor mener han også, at outsourcing ikke nødvendigvis er lykken.

"Jeg har oplevet flere, der er gået for langt i deres outsourcing. Man må aldrig glemme, at ansvar ikke kan overlades til andre. Det ligger altid i virksomheden," siger Henrik Amsinck.

Samtidig har LEGO en virksomhedsstolthed, der spiller ind i forhold til firmastrukturen.

"LEGO er født og opvokset i Billund. Det er her, vi har vores historiske identitet. Derfor har det været naturligt at bygge kompetencerne op her. Det er her, vi har forretningsnærheden."

Den indiske elastik

Selv om basen er i Billund, er LEGO et firma, der har afdelinger i mange forskellige dele af verden.

"Det betyder da også, at it skal følge med på rejsen. Vi skal følge forretningen, og de kollegaer vi betjener derhen, hvor tingene nu sker. I takt med globaliseringen vil vi også se, at it følger med."

Men det bliver ikke i form af outsourcing i den store stil.

"Den rigtige løsning for os er at have medarbejdere internt," siger Henrik Amsinck.

Det er dog ikke alle, der sidder i Jylland.

Indisk load balancing

LEGO IT har eksempelvis en indisk afdeling gennem firmaet HCL, der er en gigant indenfor formidling it-arbejdskraft i det eksotiske og kaotiske land.

"Selv om folkene sidder langt væk, er det medarbejdere, der er tilknyttet LEGO IT, og som kender os, og har direkte reference til os. Det er en gruppe, der ligger mellem de eksterne konsulenter og vores interne medarbejdere."

Den medarbejdergruppe, som er ansat af HCL, har dog en ekstra fordel for LEGO IT i form af, at de kan tilknyttes eller fjernes fra projekter i takt med behovet.

"Hvis vi har en spidsbelastning, kan vi bruge folkene fra HCL til at klare den, og omvendt kan vi koble folk fra, når der er mere stille."

HCL er et stort firma, der kan flytte ansatte rundt til forskellige projekter, så de ikke bliver fyret, når et projekt hos LEGO IT er færdigt. De flyttes bare til andre arbejdsopgaver, og den elastik er man glad for i LEGO IT.

"Det er en kæmpe udfordring at skalere interne medarbejdere. Det er problematisk at hyre 20 folk til et projekt for derefter at sige farvel til dem igen, når det er slut," fortæller Henrik Amsinck.

LEGO IT er i øjeblikket i gang med et stort lagerstyringsprojekt, hvor man netop benytter sig at denne elasticitet.

"Vi ved, at den opgave ikke er på et niveau, hvor de mange folk efterfølgende kan beskæftiges i LEGO IT. Men det gør ikke noget, for HCL har hundredevis af kunder, der kan overtage de indiske udviklere, når de er færdige med vores projekt. På den måde behøver ingen at sige farvel og tak til de ansatte, når projektet er slut. Det er en ret stærk cocktail."

Læs også:
Her er opskriften: Sådan bliver du en god CIO

Skats nye CIO: Sådan tjener vi skatteborgerne bedst muligt

Derfor er CIO'en i spil som firmaets næste topchef




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere