Kritik: Ingen logik i gigantiske Telenor-planer

Telenor lægger mere end fem milliarder på bordet i et nyt udlandseventyr. Analytiker er dog skeptisk. Læs hvorfor her.

Artikel top billede

Den norske telekoncern Telenor fortsætter sin ekspansive stil og går nu ind i Bulgarien.

Det sker med købet af landets næststørste mobiloperatør, Globul, som den norske telekoncern har betalt intet mindre end 717 millioner euro, eller 5,3 milliarder kroner for.

Globul har 4,5 millioner kunder og en markedsandel på 36 procent på det bulgarske marked.

"Baseret på vores erfaring med Telenors velfungerende virksomheder i regionen har vi en stærk tro på, at vi vil være i stand til at skabe værdier i det bulgarske marked. Gennem vores størrelse og erfaring koblet med Globuls kompetence og viden om markedet, kan vi tilbyde endnu bedre kvalitet og mere avancerede tjenester til bulgarske kunder," udtaler Jon Fredrik Baksaas, Telenors koncernchef i en pressemeddelelse.

Planen er blandt andet at høste synergier i området, hvor Telenor i dag er til stede i Ungarn, Montenegro og Serbien.

"Ingen logik i købet"

Købet får dog ikke umiddelbart store klapsalver frem hos analysebureauet Ovums teleanalytiker, Jeremy Green.

"Telenors opkøb af Globul, Bulgariens andenstørste mobiloperatør, er et udtryk for koncernens fortsatte politik med at gribe muligheden for opkøb uden at bekymre sig for meget om det geografiske- eller strategiske match. Der er ingen umiddelbar logik i opkøbet andet end det faktum, at Bulgarien ligger ved siden af Serbien, som er et andet Telenor-marked. Her leverer Telenor-forretningen en pæn margin sammenholdt med Telenors overordnede forretning, men det meste af koncernens vækst kommer fra Indien," lyder analysen fra Jeremy Green.

Han tvivler på, at det bulgarske eventyr vil udvikle sig til en guldgrube.

"Bulgarien er et meget mættet marked (141 procents penetration) med lille udsigt til vækst i indtjeningen. Det er muligt, at Telenor vil være i stand til at forme og forbedre Globuls markedsandel og position, men der er ingen garanti for dette, og den slags gevinster er svære at fastholde i de fleste markeder. Den største konkurrent, Mtel, er også ejet af en europæisk operatør (Mobilkom Austria), så vækst på den bekostning vil ikke blive nemt.

Opkøbet afventer dog myndighedernes godkendelse og forventes først afsluttet i årets tredje kvartal.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S