TDC: Derfor siger hospitaler nej til telemedicin

De danske sygehuse har gode grunde til at holde igen med at indføre telemedicin, mener TDC.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Computerworld beskrev i sidste uge, hvordan fiberbranchen og telebranchen atter er røget i totterne på hinanden.

Denne gang var det om om forhindringerne for telemedicin, der potentielt set rummer milliardbesparelser for det hårdt trængte offentlige budget.

For mens telebranchen, medicoindustrien og it-branchen, mener, at hindringer udelukkende skyldes politik - ikke teknologi - holder fiberbranchens talerør, Dansk Energi, fast i, at udfordringerne også skyldes den teknologiske infrastruktur. Læs mere om uenighederne her.

Men nu tager Danmarks største teleselskab TDC også bladet fra munden og forklarer, hvordan teleselskabet oplever barriererne for at udrulle telemedicinske løsninger.

"Vi dækker 98 procent af alle danskere i dag, så teknologien er ikke et argument længere. Den er på plads.  De helt store udfordringer er regionernes DRG-takster, der betyder, at det er en bedre forretning for hospitalerne, at patienterne møder op til behandling. Den anden store barriere er de skæve incitamenter mellem regioner og kommuner," lyder det fra Kathrine Forsberg, vicedirektør i TDC.

I den sammenhæng har TDC udarbejdet et notat om barriererne.

Så meget tjener hospitalerne på fysisk fremmøde

Her understøttes argumentet om, at der er gode økonomiske grunde for hospitalerne til at lade syge fru Jensen troppe op frem for at tone frem på en skærm hjemme fra stuen.

På grund af regionernes takseringssystem (det såkaldte DRG-system) udløser det nemlig en højere check til hospitalet, når borgeren møder frem til behandling.

For hjertepatienter gjaldt det således i 2012, at hospitalerne blev aflønnet med 2.026 kroner, når en patient mødte op på hospitalet. Blev han/hun behandlet hjemmefra, udløste det "kun" 1.356 kroner til hospitalet.

Og mens hospitalet indkasserede 1.599 kroner, når en diabetespatient mødte fysisk frem, fik hospitalet ikke en rød reje for en behandling af selvsamme diabetes-patient, der blev hjemme.

Den økonomiske ulempe ved at behandle KOL-patienter telemedicinsk er lidt mindre.

Her fik sygehuset 2.120 kroner per telemedicinbehandling mod 2.598 kroner ved fysisk fremmøde.

"Som det fremgår...bliver hospitalet aflønnet med højere takster for ambulant behandling (fysisk fremmøde, red.) end ved telemedicinsk, og hospitalet har derfor ikke tilskyndelse til at vælge at sætte telemedicinske løsninger over i en driftssituation, men at bevare det i projektstadier med støttede midler," står der i notatet, der er baseret på 2012-tal fra Sundhedsministeriet. (Se for eksempel telemedicin-takster s. 23 i denne rapport.)

Små skridt i den rigtige retning

Ifølge Kathrine Forsberg er der dog et par lyspunkter i mørket.

"Nu er der jo rent faktisk kommet en DRG-takst på KOL, og ministeriet (Sundhedsministeriet red.) har givet tilladelse til, at der køres forsøg med DRG-takster på telemedicin til diabetes-patienter. Men ved diabetes giver det jo overordnet set stadig bedre mening for hospitalerne at behandle ambulant," siger Katrine Forsberg.

TDC understreger i notatet, at takseringssystemet har fået hospitaler til at stå af igangsatte telemedicins-projekter.

Derfor arbejder kommuner og regioner ikke sammen

"TDC har indgået i kundesammenhænge, hvor hospitalet efter endt TDC-støttet projekt, har takket nej til at gå i drift med direkte henvisning til afregningssystemet," skriver TDC.

Kathrine Forsberg ønsker dog ikke at fortælle, hvilke konkrete hospitaler, der er tale om.

"Men det er meget få af de projekter, vi har støttet gennem de seneste fem år, vi er kørt videre med. Lige nu har vi kun et projekt i gang på Kolding Sygehus," siger Kathrine Forsberg.

Kommuner får ikke flere penge for mere arbejde

Men det er ikke den eneste barriere, TDC støder på i det offentlige.

Et andet problem er, at kommuner og regioner ikke samarbejder, og ikke har økonomiske incitamenter til at gå i samme retning.

Lidt forenklet får kommuner det samme overordnede beløb, uanset hvor effektive de er, mens regionerne, og altså sygehusene, belønnes for effektiviseringer via takseringssystemet.

Det skaber forskellige interesser.

"Kommuner og regioner har ikke fælles interesser. Regionerne vil have patienterne ud af klappen så hurtigt som muligt, mens kommunerne ikke har nogen interesse i at modtage flere og flere plejekrævende patienter. Kommunen får jo ikke nogen kompensation, kun mere arbejde," forklarer Katrine Forsberg.

Med de skæve incitamentsstrukturer er der ifølge TDC-notatet også risiko for:

"...at en borger med tre behandlingskrævende lidelser eller behov for ældrepleje, kan ende med tre skærme i hjemmet."

Hvem har ansvaret?

En tredje ting, TDC peger på i notatet, er den manglende standardisering af det tekniske udstyr, der hindrer systemerne i at spille sammen.

Her ønsker telegiganten minimumsegenskaber for de tekniske løsninger for at sikre samarbejde på tværs af sektorer.

Sidst, men ikke mindst, er der ifølge TDC en lang række juridiske spørgsmål, der i dag svæver i det uvisse.

For eksempel, hvad er en læges kliniske ansvar, når man behandler med telemedicinsk udstyr?

Er det kommunens it-afdeling, forvaltning eller ældrecenter, der har beslutningsmagten? Er det regionen, kommunen eller den praktiserende læge, der har mandat til at udskrive eksempelvis en KOL-kuffert?

"Det er i dag uklart, hvor beslutningskraften til at udskrive telemedicin eller visitere til digital omsorg er placeret. Lovgivningen på sundhedsområdet er bygget op i en analog verden og tager ikke højde for digitale spørgsmål," skriver TDC.

Læs også:

Sådan bliver fremtidens it på dit sygehus

Fiberbranche igen i krig med dansk telebranche

Aggressivt fiberselskab buldrer ind på telemedicin-markedet

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil