Sådan blev skolernes it-kaos til en succes

Folkeskolens digitale afgangsprøver er på få år gået fra it-kaos til it-kosmos. Læs her, hvordan digitaliseringen er blevet tæmmet i eksamenslokalet.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

"Et tilfredsstillende resultat."

Sådan lyder konklusionen fra Anne-Marie Pedersen, it-ansvarlig for test- og prøvesystemet til folkeskolernes digitale afgangsprøver, der blev afholdt over to dage i sidste uge.

Her skulle 40.000 skoleelever enten testes en halv time omkring deres viden udi biologiens eller i geografiens vidundere ved at klikke sig rundt i multiple choice-spørgsmål, som du kan se eksempler på her.

"Indtil videre har vi i hvert fald ikke hørt om nogen udfald," siger Anne-Marie Pedersen en god uge efter afholdelsen af de digitale afgangsprøver.

Hun sidder til dagligt hos UNI-C, der er Ministeriet for Børn og Unges it-styrelse, og hun har fulgt processen med afviklingen af afgangsprøverne i to år, efter driften af de digitale afgangsprøver blev insourcet af det offentlige i 2010 efter adskillige uheldige oplevelser med afviklingen af de digitale afgangsprøver i 2007, 2008, 2009 og i 2010.

Tjek, tjek og tjek

Som ansvarlig for afviklingen af prøverne forklarer Anne-Marie Pedersen, at hun især har haft fokus på risikovurdering og kvalitetssikring, hvilket konkret vil sige, at spørgsmålene er blevet klargjort, og systemet er blevet forberedt og gennemtestet flere måneder, inden landets 9. klasse-elever sætter sig klar til prøven.

"Der er folk, der arbejder med brugergrænsefladen, andre sidder med support, driften eller klargøringen af systemerne, der blandt andet indebærer, at systemet er sat op med de rigtige opgaver, og at opgaverne er præsenteret på den rigtige måde," siger hun og fortæller, at det er svært at sætte tal på, hvor mange der undervejs har været inde over eksamens-opgaven.

Som i de foregående år er systemet blevet stresstestet i simuleringen inden selve afgangsprøven, så det kan håndtere den maksimale kapacitet på 7.500 samtidige brugere, som skolerne forinden har booket plads til i løbet af de to prøvedage.

"Selvom vi løbende har automatiseret en masse processer, så har vi kontrolleret, kontrolleret og kontrolleret igen, inden brugerne kommer på systemerne," lyder det fra Anne-Marie Pedersen.

Meget mere folkeskole-it på vej

Efter eleverne har besvaret opgaverne, bliver besvarelsernes datasæt sendt til UNI-C's datacenter, hvor de automatisk bliver rettet igennem et program, som Ministeriet for Børn og Unge har implementeret i backend'en, og som også samtidigt giver eleverne karakterer.

Hjælp til eksamen

Hvis noget af informationsteknologien skulle hoppe af kæden undervejs i prøverne, havde UNI-C under prøverne afsat et support-team til hjælp med eksempelvis elev-login og den slags ad hoc-problemer, som de prøveansvarlige på skolerne kunne ringe ind med i løbet de to eksamensforløb.

Samtidig var UNI-C's generelle support klar til at hjælpe med, hvis trykket blev for stort hos afgangsprøvernes support-hold.

"Vi tager driften og support af opgaverne meget alvorligt, fordi eleverne trods alt har ret kort tid til deres prøver," forklarer Anne-Marie Pedersen, som efter to vellykkede digitale afgangsprøver kan se frem til, at forberedelserne til næste år går i gang om godt og vel et halvt års tid.

Flere digitale tests på vej

I år var 85 procent af de danske folkeskole-elever tilmeldt de digitale tests, hvilket er en pæn fremgang fra 2008, hvor det var 60 procent af eleverne.

Og der kan fremover snildt komme flere digitale prøver i spil, når man læser S-R-SF-regeringens folkeskole-udspil fra december 2012, hvor der i et afsnit om øget brug af it i folkeskolen blandt andet også står:

"Regeringen vil desuden over en årrække sikre øget brug af it i forbindelse med afgangsprøverne . Det kan blandt andet være gennem selvrettende skriftlige digitale prøver i udvalgte fag." 

Efter afholdelsen af de digitale afgangsprøver holdt undervisningsminister Christine Antorini (S) den digitale damp oppe.

"Både elever og skoler er rigtig glade for de digitale prøver. Eleverne er glade for de digitale prøver, fordi de afholdes på computer, som er et medie, de bruger i rigtig mange andre sammenhænge," lød det fra ministeren i en pressemeddelelse.

"Lærerne sparer tid, fordi de ikke skal rette opgaverne i hånden. Det sørger det selvrettende computerprogram for. Derfor skal vi styrke it i både den almindelige undervisning og ved prøverne til gavn for alle," fortsatte ministeren. 

De første prøver med selvrettelse så vi altså i år, mens det politisk skal besluttes, om biologi og geografi vil få følgeskab af andre digitale prøver i 2014.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S