Kommune: Digital post er enormt usexet

En væsentlig grund til at den digitale post ikke bruges ret meget, sidder måske 40 centimeter fra denne skærm. Trods lokkemidler er borgerne ikke motiverede, og teknikken er svær at forstå, fortæller en kommune.

Artikel top billede

I Silkeborg kommune er teknologien til, at borgerne kan betjenes digitalt, helt på plads, men brugerne af digital post er stadig en minoritet i kommunen.

I den jyske kommune er det godt en fjerdedel af borgerne, der er tilmeldt den digitale post, også selv om der lokkes med præmier som iPads og restaurantbesøg for at tilmelde sig.

"I forsøget på at få flere til at anvende den digitale post på borger.dk har vi kørt en konkurrence, hvor borgerne kunne vinde forskellige præmier," fortæller Heidi Duus, der sidder i Silkeborg kommunes Digitaliseringsenhed.

Men resultatet stod ikke mål med midlerne, der kun forvandlede sig til 300 nye digitale borgere.

"Vores erfaring er, at den overordnede og generelle formidling af digital post er enormt svær. Emnet er besværligt at forklare, besværligt at forstå og enormt usexet," fortæller hun.

Der bliver ellers skudt med skarpt mod kommuner, regioner og også politikere i forbindelse med digitale problemer.

Ifølge Silkeborg kommune ligger en del af udfordringen i, at teknikken er svær at forstå.

Derudover er motivationen og interessen heller ikke nødvendigvis til stede.

Bruger kontakterne

I en erkendelse af at det er svært at ramme hr. og fru Danmark, har Silkeborg kommune valgt at koncentrere indsatsen mod målrettede grupper, som kommunen allerede har kontakt til.

"Vi vil naturligvis gerne have fat i dem, der bruger det kommunale system mest," siger Heidi Duus.

"Derfor foretager vi målrettede kampagner mod eksempelvis de unge, de ældre eller de ledige. Det gør vi gennem et samarbejde med de ansatte i kommunen. Personer i ældreplejen, biblioteket, handicaphjælpere og ansatte i psykiatrien bliver således uddannet i at anvende digital post, og de kan så formidle viden videre i systemet."

Det krydres med it-cafeer, kurser og uddannelse af frivillige, der kan sprede informationerne.

"Personer, der er i direkte kontakt med kommunen, det kan være ledige, bliver også uddannet i at bruge den digitale platform til kontakt. Det betyder helt konkret, at andelen af ledige, der har en digital post, ligger på godt en tredjedel. Men et er, at borgeren har en digital post, noget andet er, at de også er bevidste om at få kigget i den - og det er også en udfordring, som vi skal være meget bevidste omkring," siger hun.

Vi giver ikke op

Blandt de unge kommer kommunen dog ikke helt så langt, som den ønsker sig.

Her er budskabet også rigtig svært at få igennem.

"Selv om vi forsøger at sprede budskabet gennem ungdomsinstitutionerne, ender det oftest med, at det ikke giver mening for de unge. De unge har ikke kommunikation med det offentlige i særlig grad, og dermed er de ikke motiverede omkring emnet den digitale post. Her hjalp en iPhone-konkurrence ikke en gang," fortæller hun.

Silkeborg har dog ikke givet op, og kommunen arbejder på en nu kampagne i samarbejde med udvalgte uddannelser i kommunen.

Der sker i forbindelse med semesterstarten efter sommerferien.

Der bor lige godt 90.000 personer i kommunen, og cirka 25.000 er digitale borgere.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    BI-koordinator / IT & administrativ support

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Machine Learning Operations Engineer til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S