Eks-ansatte tager SKI i forsvar efter hård kritik

To tidligere ansatte hos SKI tager nu deres forhenværende arbejdsplads i forsvar. Budskabet fra dem er, at der på trods af kritik er styr på området for it-konsulenter.

To forhenværende chefer hos SKI tager deres tidligere arbejdsplads i forsvar.

Det sker, efter at SKI er blevet hårdt kritiseret for ikke at have forståelse for it-konsulentmarkedet.

Hverken i forhold til at skrue et ordentligt udbud sammen eller have de rette kompetencer på området.

Det kan du læse mere om her.

Men nu bliver den offentlige indkøbscentral, der årligt omsætter for milliarder af kroner, bakket op af to tidligere ansatte.

Det er Mikael Klint, der var chefkonsulent og kontraktanvarlig hos SKI, og Lars Kuhlmann, der var chefkonsulent og kundepartner hos SKI.

I en skrivelse til Computerworld forklarer de to, der i dag er selvstændige rådgivere i samme virksomhed, at SKI altså er meget anvendt.

"Det er jo trods alt helt frivilligt, om man ønsker at byde ind som leverandør, ligesom det er helt frivilligt for de offentlige organisationer, om man ønsker at købe ind via SKI eller ej," lyder det i en skrivelse fra de to, der er sendt til Computerworld.

"Og grunden til, at leverandørerne stadig byder ind på SKI aftalerne, er naturligvis, at der ud over at være muligheden for salg til det offentlige, også er en ikke ubetydelig markedsføringsværdi i at være SKI leverandør, samt et "proof of concept" i forhold til leverandørens organisation, produkt og kompetence," lyder det videre.

Kompetencerne hos SKI
Samtidig køber man ikke rigtigt kritikken af de manglende kompetencer hos SKI.

"For det er da ganske korrekt, at hvis SKI skulle ansætte 100 procent specialister indenfor et konkret område, skulle man optimalt set have én udbudskonsulent ansat pr. SKI aftale + 1 konsulent pr. delaftale til at snakke med kunder/leverandører."

"Det lyder ikke effektivt set i lyset af, at SKI trods alt er sat i verden for at effektivisere offentligt indkøb," lyder det.

Hvem kan måle kvalitet?
Endelig kommer de to ind på kritikken omkring, at SKI ikke ved, hvordan man måler kvalitet indenfor konsulentydelser.

"Vi kunne godt tænke os at høre, om der er nogen som helst ude i den vide verden, der har fundet de vises sten og lavet en præcis formel for, hvad kvalitet er, og hvordan man 100% objektivt kan måle det," lyder det blandt andet i skrivelsen, som du kan læse i sin fulde længde på næste side.

I øvrigt arbejder de begge hos Zohnesen & Klint, der "bistår Offentlige institutioner i gennemførelse af korrekt Direkte Tildeling på SKI Rammeaftaler".

Rådgivningsfirmaet tæller fire medarbejdere, der alle har en fortid hos SKI.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hosting og outsourcing: Find den rigtige model og leverandør

Hosting og outsourcing-markedet rummer utallige muligheder for at aflaste og effektivisere din virksomhed, så der kan fokuseres på kerneforretningen. Markedet er dog også kendetegnet ved mange og meget forskellige leverandører og leverance-modeller. På dette event giver vi dig et indblik i, hvordan hosting i 2017 kan blive en strategisk og praktisk hjælp for din virksomhed.

24. oktober 2017 | Læs mere


Gå hjem møde om machine learning: Kickstart dine machine learning-projekter

På dette gå hjem møde får du fra eksperter på området en introduktion til machine learning og de nye teknologiske og forretningsmæssige muligheder, det skaber. Kickstart dine machine learning-projekter ved at deltage i dette gå hjem møde

25. oktober 2017 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden: Sådan får du et bedre forsvar mod de mange trusler

Flere tusinde it-ledere meldte for nylig i en ny stor undersøgelse ud, at sikkerhedstruslen aldrig har været mere alvorlig. Det er dog langt fra kun de cyberkriminelle, der giver søvnløse nætter. Vi sætter fokus på sikkerhed i virksomheden i 2017.

31. oktober 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Retten ophæver navneforbuddet i Atea-sagen: Her er de syv tiltalte
Østre Landsret har netop besluttet at ophæve navneforbuddet i Atea-sagen. Det betyder, at offentligheden nu må se navnene på de tiltalte i sagen.
CIO
"På 11 minutter blev vores computere ramt af den frygtede Petya ransomware-skærm"
"På 11 minutter blev vores computere ramt af den frygtede Petya ransomware-skærm. Først troede vi, at det bare ville blive en aften uden email, og at de ville fikse det i løbet af natten. Men næste morgen var der krisemøde, og vi fik at vide, at vi ville være nede i lang tid."
Comon
Oversigt: Her er de bedste Android-smartphones der kan købes i Danmark
Det vrimler med spændende Android-smartphones på markedet. Vi har samlet en oversigt over de bedste Android-telefoner, du kan købe herhjemme netop nu.
Job & Karriere
IBM’s Watson har gennemlæst 600 jobopslag, og snart kan der blive vendt op og ned på vores jobsøgning
Kunstig intelligens kan forandre den måde virksomheder rekrutterer på. Derfor har IBM netop gennemført et stort forsøg med Danmarks største erhvervsskole.
White paper
Er din virksomhed (måske) på vej ud i skyen? … her er tre mulige strategier og alle de vigtigste overvejelser
For langt de fleste virksomheder er cloud en uundgåelig del af fremtiden. Men hvordan skal man gribe det projekt an? Dette whitepaper fra EG fyldt med værdifulde input til de virksomheder, som står på tærsklen til at tage beslutningen - analyser, refleksioner, opmærksomhedspunkter og anbefalinger, som kan være en støtte i overvejelserne og undersøgelsen forud for beslutningen.