Eks-ansatte tager SKI i forsvar efter hård kritik

To tidligere ansatte hos SKI tager nu deres forhenværende arbejdsplads i forsvar. Budskabet fra dem er, at der på trods af kritik er styr på området for it-konsulenter.

To forhenværende chefer hos SKI tager deres tidligere arbejdsplads i forsvar.

Det sker, efter at SKI er blevet hårdt kritiseret for ikke at have forståelse for it-konsulentmarkedet.

Hverken i forhold til at skrue et ordentligt udbud sammen eller have de rette kompetencer på området.

Det kan du læse mere om her.

Men nu bliver den offentlige indkøbscentral, der årligt omsætter for milliarder af kroner, bakket op af to tidligere ansatte.

Det er Mikael Klint, der var chefkonsulent og kontraktanvarlig hos SKI, og Lars Kuhlmann, der var chefkonsulent og kundepartner hos SKI.

I en skrivelse til Computerworld forklarer de to, der i dag er selvstændige rådgivere i samme virksomhed, at SKI altså er meget anvendt.

"Det er jo trods alt helt frivilligt, om man ønsker at byde ind som leverandør, ligesom det er helt frivilligt for de offentlige organisationer, om man ønsker at købe ind via SKI eller ej," lyder det i en skrivelse fra de to, der er sendt til Computerworld.

"Og grunden til, at leverandørerne stadig byder ind på SKI aftalerne, er naturligvis, at der ud over at være muligheden for salg til det offentlige, også er en ikke ubetydelig markedsføringsværdi i at være SKI leverandør, samt et "proof of concept" i forhold til leverandørens organisation, produkt og kompetence," lyder det videre.

Kompetencerne hos SKI
Samtidig køber man ikke rigtigt kritikken af de manglende kompetencer hos SKI.

"For det er da ganske korrekt, at hvis SKI skulle ansætte 100 procent specialister indenfor et konkret område, skulle man optimalt set have én udbudskonsulent ansat pr. SKI aftale + 1 konsulent pr. delaftale til at snakke med kunder/leverandører."

"Det lyder ikke effektivt set i lyset af, at SKI trods alt er sat i verden for at effektivisere offentligt indkøb," lyder det.

Hvem kan måle kvalitet?
Endelig kommer de to ind på kritikken omkring, at SKI ikke ved, hvordan man måler kvalitet indenfor konsulentydelser.

"Vi kunne godt tænke os at høre, om der er nogen som helst ude i den vide verden, der har fundet de vises sten og lavet en præcis formel for, hvad kvalitet er, og hvordan man 100% objektivt kan måle det," lyder det blandt andet i skrivelsen, som du kan læse i sin fulde længde på næste side.

I øvrigt arbejder de begge hos Zohnesen & Klint, der "bistår Offentlige institutioner i gennemførelse af korrekt Direkte Tildeling på SKI Rammeaftaler".

Rådgivningsfirmaet tæller fire medarbejdere, der alle har en fortid hos SKI.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Online seminar: Automatisering i dit datacenter – deltag og se hvordan!

Den der ikke automatiserer, repeterer hver gang. Med Ansible Tower får du dokumenteret og versioneret infrastrukturen, og du får mulighed for at lave udviklings- og testmiljøer. Se hvordan du gør i praksis.

04. juni 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Customer engagement - sådan skaber succesfulde virksomheder en stærk kundeloyalitet

Der findes ikke mange virksomheder, der med succes er taget på rejsen mod den digitale transformation, der ikke har satset målrettet på at forstå deres kunder og udvikle forholdet til deres kunder med det mål at skabe den allerbedste kundeoplevelse. Med data kan man få en dyb forståelse for sine kunder og få indsigt i, hvordan de agerer, og hvordan de vil agere. Vi sætter fokus på nye forretningsmodeller der skaber loyale kunder.

09. juni 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Awareness og god it-sikkerhedskultur

Sikkerheds-awareness er en af de allervigtigste ting at få styr på for alle it-sikkerhedsansvarlige. For uanset hvor godt vi sikrer vores perimetre med avancerede digitale forsvarsværker, er og bliver medarbejderne et svagt led og et oplagt mål for hackerne.

10. juni 2020 | Læs mere






Premium
Overblik: DXC Technology og Netcompany stormer frem som offentlig it-leverandør - Atea og Conscia taber terræn
Det offentlige Danmark bruger hvert år milliarder af kroner på it-indkøb. I løbet af 2019 tog DXC Technology og Netcompany store indhug i de offentlige it-budgetter - samtidig rykkede Atea og Conscia baglæns. Det viser nye tal fra Udbudsvagten.
Computerworld
Forsvarsministeren overvejer at give dansk politi lov til at blokere for websites uden dommerkendelse
Forsvarsminister Trine Bramsen (S) vil diskutere muligheden for at give politiet mulighed for at blokere for websites uden dommerkendelse.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
White paper
Tre trin for at få succes med dit Machine Learning-projekt
At have succes med digital transformation gennem implementering af kunstig intelligens — og Machine Learning specifikt – afhænger i vid udstrækning af korrekt planlægning og rettidig styring af forventninger. Fejl, der foretages på ledelsesniveau, kan føre til alvorlige konsekvenser. I dette whitepaper kan du læse, hvordan du effektivt kan organisere ML-udvikling og undgå de mest almindelige faldgruber. Whitepaperet er skrevet af WaveAccess, der har over 19 års erfaring inden for softwareudvikling, 5+ års erfaring med ML- og AI-projektudvikling og en portefølje på 20+ relaterede projekter inden for forskellige brancher.