Det koster det at få hjælp til din digitale postkasse

Det er ikke hver gang, at teknikken bag de lovpligtige digitale postkasser virker. Men hjælpen er nær - hvis du altså vil betale for det.

Artikel top billede

Det kan godt være, at du og din virksomhed hører til blandt de artige, der allerede har oprettet den digitale postkasse på virk.dk, som fra 1. november er en forudsætning for at modtage post fra det offentlige.

Men det er ikke altid, at teknikken i den digitale postkasse virker. Og skal man have support, koster det 250 kroner at få oprettet en supportsag hos Nets/DanID. Det har direktør Gustav Brock fra it-virksomheden Cactus Data oplevet.

Gustav Brock har flere gange fået fejlmeddelelser (se billedet), når han forsøgte at tilgå en digital postkasse for eksempel for at rette i postkassens standardindstillinger.

"Så snart jeg bare forsøger at tilgå postkassen, får jeg en fejlmeddelelse. Som en test har jeg også prøvet at oprette en ny postkasse. Der fik jeg samme fejlmeddelelse," fortæller Gustav Brock.

Udover at være registreret som administrator for de digitale signaturer, som medarbejderne i hans egen virksomhed benytter, hjælper Gustav Brock også en række af sine kunder med at oprette og holde styr på de deres digitale postkasser.

Han undrer sig samtidig over, at man skal betale for den support, som Nets DanID stiller til rådighed for brugerne af de digitale postkasser. Ganske vist har Erhvervsstyrelsen oprettet en særlig hotline, men der kan man ifølge Gustav Brock ikke løse problemet.

"Den almindelige support (hos Erhvervsstyrelsen, red.) kan kun hjælpe med at håndtere mere almindelige spørgsmål. Men skal man have mere hjælp, koster det 250 kroner at få startet en supportsag."

"Så kan jeg som administrator af signaturer tegne et supportabonnement, som koster 50 kroner per måned. Så det gør vi nok, fordi vi har for meget i vores virksomhed, der afhænger af, at vi kan komme til de digitale postkasser," siger han.

"Vi beklager, hvis du har haft en dårlig oplevelse"

Hos Nets/DanID bekræfter pressechef Søren Winge, at man tager 250 kroner for at oprette en support-sag for brugere af de digitale postkasser. Han henviser dog til den hotline, som Erhvervsstyrelsen har oprettet.

"Når vi har henvendelser fra virksomheder, som benytter support, pålægger vi generelt den enkelte virksomhed udgiften. Men hvis der er spørgsmål som knytter sig specifikt til oprettelse af digital post, er der et ekstraordinært hotline-nummer hos Erhvervstyrelsen, der ikke koster noget," siger Søren Winge.

Hos Erhvervsstyrelsen, der driver virk.dk, henviser man til Digitaliseringsstyrelsen, som har ansvaret for teknikken i de digitale postkasser.

Her oplyser en kommunikationsrådgiver, at fejlmeldingen hos Gustav Brock og Cactus Data ikke er et generelt problem, men at man selvfølgelig beklager, at brugeren har haft en dårlig oplevelse.

Udover sine egne genvordigheder er Gustav Brock dog bekymret for, at mange andre virksomheder har unødigt meget bøvl med de digitale postkasser.

"Det må give rynker i panden hos de mange, der sikkert prøver at oprette en postkasse her op til fristen den 1. november. Lige nu er det jo efterårsferie, så der er nok ikke så meget tryk på systemet lige nu, men så tør jeg da ikke tænke på, hvordan det bliver på mandag," siger Gustav Brock.

Læs også:

Derfor skal der oprettes 21.000 digitale postkasser - om dagen

Derfor truer kaos før indførelsen af digital post

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Se alle vores events inden for it

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger en IT-supporterelev til Almegård Kaserne på Bornholm

Bornholm

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

EXCHANGE Driftskonsulenter til Flyvestation Karup

Midtjylland

Netcompany A/S

IT Manager

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job