Sådan flyttede Den Blå Avis hele it-butikken til Frankfurt

Det er en hård opgave at håndtere 32 millioner forespørgsler om dagen. Derfor har DBA slukket for hardware i Danmark og flyttet de grå kasser syd for grænsen. Den beslutning har vendt it-afdelingens opgaver på hovedet.

Artikel top billede

It-afdelingen sidder stadig på hovedkontoret i Aarhus. Foto: DBA

Interview: Som de fleste andre virksomheder startede Den Blå Avis (DBA) med et datacenter i en kælder med lige nøjagtig nok kapacitet i form af fysisk plads, computerkraft, køling og strøm.

Men med 32.000.000 forespørgsler per dag og fremvisning af 2.200 billeder per sekund i primetime, kan det være svært at følge med.

"Den infrastruktur, vi startede med, kunne ikke blive ved med at skalere, og med eBays opkøb af DBA viste der sig også nogle nye muligheder, da eBay selv har et team af eksperter indenfor hardware og netværk," fortæller CTO Flemming Laugesen, eBay Classifieds Denmark.

"På et døgn flytter vi cirka 570 gigabyte data mellem DBA-hjemmesiden og vores brugere. Det vil vi naturligvis gerne gøre så hurtigt som mulig. For vores kunders tilfredshed er naturligvis det vigtigste fokusområde."

Derfor har man valgt at flytte den traditionelle infrastruktur, håndteret af egne administratorer til en platform på et co-location datacenter placeret midt i Tyskland i byen Frankfurt.

Nu er hele herligheden så samlet på 150 fysiske servere i Frankfurt.

"Denne model betyder, at det sjældent er et problem at finde ud af, hvem der har ansvar, og alle har interesse i at opretholde den høje oppetidsprocent."

Farvel til gør-det-selv-netværk
Tidligere har det været den danske it-afdeling, der har stået for hele vedligeholdelsen af it.

Systemadministratorer har således brugt tid på udpakning, installation, kabling af servere og netværksudstyr og lignende opgaver.

Ofte stod man selv for udskiftning af diske, RAM eller CPU'er.

Alt dette skete sideløbende med andre driftsopgaver som installation af operativsystemer, konfiguration af software, nye udgaver af egenudviklet software og fejlfinding.

Med andre ord: DBA havde en helt traditionel it-afdeling.

Efterhånden stod det klart, at dette ikke var en holdbar løsning.

Et første trin i udviklingen var en outsourcing-strategi.

Indtil for to år siden fik it-afdelingen således hjælp i form af en outsourcing, hvor en ekstern leverandør stod for datacenter infrastrukturen samt netværksforsyning.

Hardware stod DBA stadig selv for at indkøbe og sætte op. Men det var ikke en problemfri model.

"I denne fase var der de sædvanlige problemer med snitflader i forhold til leverandøren: Hvem stod for hvad, og hvem var ansvarlig for at løse problemer," fortæller Flemming Laugesen.

Og i 2012 besluttede DBA, i forbindelse med de nye muligheder som eBay-købet bragte i spil, derfor at sadle om igen.

Vi flytter til Tyskland

Selskabet InterXion var allerede udpeget som leverandør af datacentre som co-location for en stribe af eBays selskaber af samme type som DBA, eksempelvis Maarktplats i Holland og Gumtree i England.

I 2012 flyttede den danske markedsplads derfor også til et InterXion-datacenter i Frankfurt.

Først og fremmest fordi alt det praktiske bliver håndteret her, og garantier i forhold til kapacitet, hastighed og kontrol er på plads.

Samtidig har Frankfurt en perfekt geografisk beliggenhed i forhold til forbindelse til internettet, da det er knudepunkt for en stribe internetudbydere.

"Det er en stor opgave at flytte så mange data," fortæller Flemming Laugesen.

"Men det er lykkedes for os ved at køre parallelle systemer igennem en lang periode."

Ruller frem og tilbage

Man har først bygget hardware-dele op, installeret og opgraderet programmer samt databaser for at få den tyske base på plads.

"I den forbindelse har vi også fået fornyet de dele af it-systemerne, der ikke kunne skalere i forhold til behovene. Så der er også kommet ændringer til arkitekturen."

"Nu har vi hundredevis af virtuelle servere dedikeret til den danske del af eBay, og det har bevirket, at vi fanger kritiske fejl tidligt"

Overvågning er udbygget
Et af de områder, man har ændret på i forbindelse med flytninger, er overvågning af systemerne, som er blevet langt mere standardiseret.

"Tidligere sad udviklerne næsten nede i log-filerne for at holde øje med tingene. Nu har driftsfolkene opsat en række nøglepunkter, der kan monitoreres, så de bliver bedre til at undgå og forudse problemer. Vi har lidt populært sagt fået instrumenter, der viser patientens tilstand konstant."

Også på sikkerhedssiden har flytningen givet nogle fordele, fortæller Flemming Laugesen, der dog ikke ønsker at fortælle om it-sikkerheden i detaljer.

I selve overflytningsfasen opstillede man tidspunkter for tilbagerulning, men de småfejl, der dukkede op, rettede man, uden at det var nødvendigt at skifte fra den nye til den gamle platform.

"Vi forventede naturligvis nogle problemer, men det gik faktisk nogenlunde smertefrit. Vi har løst problemerne indenfor den tidsfrist, vi har opsat."

Helt nye opgaver for it-afdelingen i Danmark

Flytningen har resulteret i, at alt det traditionelle vedligeholdelsesarbejde er forduftet fra it-afdelingen, og det betyder, at systemadministratorerne kan koncentrere sig om drift og opsætning af servere fra operativsystem-niveau og op.

"Det har givet luft til, at man kan sparre langt bedre med udviklerne af platformene, hvilket har resulteret i bedre samarbejde på tværs og mere helstøbte løsninger."

Våd drøm om analyse

It-afdelingen sidder således stadig i Aarhus, og det er herfra, at udviklingen foregår.

Arbejdsområderne er blevet anderledes, men antallet af ansatte er ikke blevet mindre.

"Vi har folk siddende i Danmark, der har et tæt samarbejde med resten af Europa omkring administration og udvikling."

"Denne model betyder, at det sjældent er et problem at finde ud af, hvem der har ansvar, og alle har interesse i at opretholde den høje oppetidsprocent da både udviklere og driftsfolk har det som et fælles mål."

De gode erfaringer med in-sourcing af DBA-platformen har også nedført, at virksomheden har gjort det sammen med BilBasen og Bilinfo, der er websider under samme regi.

"Vi kan allerede nu se, at platformen er modnet meget på få måneder, og svartider og oppetid er forbedret markant. Vi har set lange perioder med 100 procent oppetid, og det har vi ikke haft tidligere."

Også i forbindelse med test af systemerne har man vundet terræn.

"Nu har vi hundredvis af virtuelle servere dedikeret til den danske del af eBay, og det har bevirket, at vi fanger kritiske fejl tidligt samtidig med, at vi kan teste mange forskellige nye funktioner på samme tid."

"På et døgn flytter vi cirka 570 gigabyte data mellem DBA-hjemmesiden og vores brugere"

Den næste drøm er analyse af data
Det næste skridt for firmaet handler om analyse af data.

"Vi vil gerne være bedre til at hive informationer ud af vores data. Det betyder også, at vi kommer til at flytte vores business intelligent setup til Tyskland. Det er sat til at blive flyttet i 2014."

Et andet område er bedre integration mellem enheder for at øge brugeroplevelsen.

"Billederne til en annonce tager jeg med telefonen, men teksten vil jeg gerne skrive på computeren. Vi vil derfor gerne levere en bedre sammenhæng mellem forskellige enheder og kanaler for at give en bedre brugeroplevelse," fortæller Flemming Laugesen.

Læs også:
Sådan sparer Arla penge: Bygger trådløst net - med kabel

It-direktør: Du er en tøsedreng, hvis du er bange for nytænkning

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S