Disse ni angreb skal du beskytte imod

Klumme: Langt de fleste sikkerhedshændelser falder ind under ni kategorier, som det er enkelt at beskytte virksomheden imod.

Artikel top billede

Hvis du arbejder i finanssektoren, skal du først og fremmest sikre, at dine brugeres computere er indstillet til at installere opdateringer automatisk.

Er du i sundhedssektoren, bør du i stedet prioritere backup-rutiner og uddannelse højt.

Disse og tilsvarende råd til andre brancher finder du i rapporten "2014 Data Breach Investigations Report" (DBIR) fra Verizon.

DBIR er en af de rapporter, jeg hvert år ser frem til at læse. Den bygger på en stor mængde data om sikkerhedshændelser fra 50 globale bidragydere.

Tidligere handlede rapporten udelukkende om angreb, der førte til tab af fortrolige data. I år har forfatterne udvidet emneområdet, så den også beskriver sikkerhedshændelser, der ikke nødvendigvis har medført tab af data.

Årets rapport, der handler om hændelser i 2013, omfatter i alt 63.437 sikkerhedshændelser. Heraf førte 1.367 til tab af data.

Ni mønstre dækker det meste

Det mest interessante er imidlertid en analyse, forfatterne har foretaget.

De har grupperet hændelserne ud fra, hvad der ofte sker i sammenhæng.

Det kan for eksempel være, at der ankommer en phishing-mail. I samme hændelse har offeret besøgt et phishing-websted. Så er mønsteret let at få øje på.

Efter en ordentlig omgang statistisk databehandling endte de med ni kategorier af hændelser. De dækker over 90 procent af alle sikkerhedshændelser registreret de sidste ti år.

Jeg elsker, når statistik kan hente orden ud af kaos.

Med de ni mønstre bliver det nemlig lettere at beskytte data.

Rigtig spændende bliver det, når de ni mønstre kobles til brancher. Mere om det senere.

De ni mønstre er:

  • Netværksangreb på detailhandelssystemer.
  • Angreb på webapplikationer.
  • Medarbejderes misbrug af privilegier.
  • Fysisk tyveri eller tab af udstyr.
  • Diverse fejl.
  • Skadelige programmer.
  • Betalingskort-skimmere.
  • Spionage.
  • Overbelastningsangreb.
Bemærk, at mønstrene ikke er begrænset til forbrydelser. Hver fjerde af sikkerhedshændelserne i rapporten skyldes således menneskelige fejl.

Angreb på kreditkortdata

Netværksangreb på detailhandelssystemer handler om hacking af systemer, der indeholder kreditkortdata.

Den type data finder man hos bankerne, men de har som regel godt styr på sikkerheden.

Et langt nemmere bytte er de butikker, restauranter og andre virksomheder, der tager imod betaling med kreditkort.

Angriberne scanner internettet efter enheder, der tillader fjernadministration. Når de finder en, tjekker de, om det er et kasseapparat eller en terminal til betalingskort.

Hvis det er tilfældet, afprøver de standardkombinationer af brugernavne og passwords til den pågældende enhed.

Det lykkes ofte at komme ind ad den vej. Næste skridt er at installere et snifferprogram, der opsamler kreditkortdata og sender dem til bagmanden.

Kun 198 af sikkerhedshændelserne falder ind under dette mønster. Til gengæld medførte hver eneste af dem, at fortrolige data kom i de forkerte hænder.

Forfatterne kommer med nogle anbefalinger, som kan reducere risikoen for at blive offer for sådan et angreb. Nummer et lyder: Begræns muligheden for fjernadministration.

Nej, det råd er bestemt hverken avanceret eller overraskende. Men de mange vellykkede angreb viser desværre, at forbryderne har let spil.

Så der er ingen grund til at sætte ind med mere avancerede løsninger, hvis en stor del af angrebene kan modgås med fornuftig opsætning af fjernadministration, bedre passwords og installation af antivirus på kasseapparatet.

Anbefalinger til brancher

For hver sikkerhedshændelse i rapporten er det registreret, hvilken branche den har fundet sted i. Det har Verizon udnyttet til at koble data på to måder.

For det første har de identificeret, hvilke af de ni mønstre man finder i hvilke brancher.

For det andet har de koblet de anbefalede forholdsregler til hvert mønster direkte til brancherne.

På side 50 i rapporten finder du en tabel, hvor farver angiver, hvilke forholdsregler enkelte brancher bør prioritere.

Det er analytikerne kommet frem til ved at se på de trusler, der hyppigst rammer hver branche. Ud fra den viden angiver de, hvilke forholdsregler branchen bør tage.

Tag et kig på den. Måske passer den ikke helt til jeres erfaringer, men den er værd at lade sig inspirere af.

Tjek også tabellen på side 49, hvor de ni mønstre kobles til anbefalingerne. Anbefalingerne er hentet fra SANS Institutes liste over Critical Security Controls.

Ligesom sidste år kan jeg også i år varmt anbefale at læse Data Breach Investigations Report. Den grundige gennemgang af de ni mønstre alene gør den værd at læse.

Og så er den i øvrigt usædvanlig velskrevet og indimellem ligefrem morsom. Læs den!

DKCERT (www.cert.dk) er et dansk Computer Security Incident Response Team. I samarbejde med tilsvarende CERT'er over hele verden indsamler DKCERT information om internetsikkerhed. DKCERT udsender advarsler og tager imod henvendelser om sikkerhedsrelaterede hændelser på internettet. DKCERT er en organisation i DeIC, DTU.

Shehzad Ahmad opdaterer en gang om måneden Computerworlds læsere med de seneste tendenser inden for informationssikkerhed.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S