Her er problemet med digitale tjenester i Danmark

Danmarks digitale muskler er blevet sammenlignet med resten af Europa. Undersøgelsen viser blandt andet, at Danmark mangler fokus på sammenhæng og brugervenlighed i vores løsninger.

Artikel top billede

Det kunne være værre, men det kunne så sandelig også være bedre.

Sådan fremstår Danmark i en ny EU-undersøgelse, hvor 33 europæiske landes digitale tjenester bliver sammenlignet på parametre som brugerfokus, grænseoverskridende tjenester og tværoffentlige løsninger som eksempelvis danske NemID.

Eksempelvis scorer Danmark 10. pladsen over brugerfokus med et gennemsnit på 80 procent, hvor EU-gennemsnittet ligger på 70 procent. Her ligger lande som Malta, Portugal, Spanien og Estland over os

Også på andre områder som gennemsigtighed, grænseoverskridende services og tværoffentlige digitaliseringsløsninger halter Danmark efter den absolutte elite, mens vi ligger over klart over EU-gennemsnittet på alle parametre.

Det giver Danmark karakterer, der ligger mellem 'fair' og 'god', mens lande som Rumænien og Slovakiet ligger i den tungere ende, hvor karakterne hedder 'moderat' og 'utilstrækkelig'.

Plads til forbedringer

Hos den danske Digitaliseringsstyrelsen er der glæde at spore over EU-undersøgelsen.

"Jeg er glad for, at vi også i år ligger pænt i den europæiske måling om offentlige digitale tjenester. Men den viser også, at vi har behov for at fokusere endnu stærkere på at skabe sammenhæng og større brugervenlighed i de offentlige digitale løsninger", siger Lars Frelle-Petersen, direktør i Digitaliseringsstyrelsen, på styrelsens hjemmeside.

Undersøgelsen fra EU kommer, et lille halvt års tid før et af de største digitale projekter i Danmark nogensinde, Digital post, bliver søsat 1. november.

Lars Frelle-Petersen hæfter sig også ved, at næste selvbetjeningsbølge skyller ind over landet til december, og her erkender han, at der er plads til forbedringer.

"Med flere offentlige digitale tjenester, der bliver obligatoriske pr. 1. december, er det afgørende, at vores digitale løsninger bliver endnu bedre og endnu mere intuitivt lige til at gå til," fortæller Lars Frelle-Petersen til Digitaliseringsstyrelsens egen hjemmeside.

Du kan selv finde EU-undersøgelsen af de offentlige digitale tjenester her.

Læs også:

Få så stoppet de offentlige it-skandaler - det kan ikke blive ved

Åh nej: Det mobile NemID udskudt på ubestemt tid

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Styrelsen for Danmarks Fængsler

Souschef til tekniske projekter og arkitektur

Københavnsområdet

KMD A/S

AI Engineer

Nordjylland

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S