Artikel top billede

"Du gætter aldrig, hvilke chokerende ændringer Facebook lige har lavet"

Hvis du er træt af denne type overskrifter, har Facebook gode nyheder til dig.

Ja, snart er det slut med overskrifter som den ovenstående på Facebook.

Det sker, efter at det sociale netværk har besluttet at lave en opdatering af algoritmen bag sit "news feed." Det vil sige den nyhedsstrøm, som brugerne bliver mødt af, når de logger ind på Facebook.

Det fremgår af en blog, som Facebook har offentliggjort. 

Opdateringeren er designet til at straffe såkaldte "click baiting-artikler". Det er artikler, der er designet til bevidst at lokke folk til at klikke på et link uden at informere læserne om, hvad det er, de klikker på.

Velkendt praksis

Det er formodentlig en praksis, som de fleste læsere af netmedier er bekendt med. Og ja, indrømmet: Denne type overskrifter er du fra tid til anden også blevet mødt af her på Computerworld.

Ifølge Facebook skal ændringerne sikre, at brugerne bliver mødt af færre indlæg, som har karakter af spam, og i stedet bliver præsenteret for flere indlæg, der reelt er interessante og relevante for dem.

En brugerundersøgelse blandt Facebooks brugere har angiveligt vist, at 80 procent af brugerne foretrækker overskrifter, der hjælper dem med at afgøre, om det er en artikel, som de ønsker at klikke på.

Sådan straffer Facebook "click-baiting"

I bestræbelserne på at gennemføre ændringerne vil Facebook anvende målinger, der viser, hvor lang tid brugerne spenderer på en artikel. Hvis folk hurtigt vender ti bage til Facebook efter at have klikket på et link, antyder det, at artiklen har lav værdi for brugeren, og derfor vil den i fremtiden blive nedprioriteret i Facebooks news feed.

Artikler, som brugerne derimod bruger lang tid på at læse, vil til gengæld blive prioriteret højere i newsfeedet.

Derudover vil Facebook bruge forholdet mellem på den ene side klik og på den anden side kommentarer og "likes" til at afgøre, om en artikel har værdi. Hvis en artikel eksempelvis får mange klik, men meget få "likes" eller "kommentarer", kan det antyde, at artiklen er udstyret med en såkaldt "click-baiting" overskrift.

Facebook skal være verdens bedste avis

Ændringer af denne type er helt i tråd med ambitioner, som Facebooks stifter Mark Zuckerberg tidligere har givet udtryk for.

Han har tidligt proklameret, at Facebook ønsker at skabe de bedst mulige rammer for, at Facebooks brugere kan opdage nye artikler, som de finder interessante. I forbindelse med en række ændringer af newsfeedet sidste år sagde Facebook-stifteren: 

"Jeg ønsker, at Facebook skal være den bedste personaliserede avis i verden." 

Læs også:

Med denne nye app vil Facebook genopfinde avisen - og måske sig selv 

Ny app skal forvandle Facebook til "fremtidens avis"  




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere