Her er to gode ideer i kølvandet på Se og Hør-sagen

Klumme: I kølvandet på Se & Hør-sagen skal vi finde ud af, hvordan vi igen skaber tryghed og tillid til digitaliseringen. Her er to gode ideer, som vi bør gå videre med.

Artikel top billede

For et par uger siden - nærmere bestemt den 25. september - var der digital fest i Odense. KL, Borgerservice Danmark (foreningen for borgerservicechefer) og KIT@ (Foreningen af kommunale it-chefer) havde for femte år i træk arrangeret Digitaliseringsmesse i Odense Congress Center.

2.000 deltagere fra de 98 kommuner, en række statslige institutioner og godt 100 private leverandører netværkede, lyttede til indlæg og paneldebatter og kiggede på digitale løsninger.

Så det er ikke helt skævt, når arrangørerne beskriver arrangementet som en platform for videndeling mellem leverandører, udviklere og chefer, ledere og medarbejdere i kommunerne.

Jeg så faktisk et par kendte kommunale politikere snige sig rundt langs panelerne.

Selv var jeg inviteret af Kombit for at være ordstyrer på en paneldebat om datasikkerhed mellem direktør for forvaltning i Kombit Søren Kromann, digitaliseringschef i Favrskov Kommune og formand for KIT@ Henrik Brix samt partner i PwC og leder af Security & Tecnhology Mads Nørgaard.

Sortsyn svinder

Gennem de sidste 10 år har jeg haft fornøjelsen af at være med i en del af den slags debatter.

Ofte er de præget af et sortsyn, der næsten kunne give indtryk af, at vi lige så godt kan glemme alt det der med digitalisering for alt vil være ødelagt af sikkerhedsproblemer lige om et øjeblik.

Men for de tre herrer i panelet under datasikkerhedsdebatten på Digitaliseringsmessen var glasset mere end halvt fuldt.

Ikke jubeloptimister, men af den klare opfattelse, at vi er godt med, når det gælder lovgivning og til dels it-systemer.

Men den største udfordring er, efter især Se og Hør-sagen, at kunne bevare den troværdighed, der skal gøre os trygge som borgere; trygge i opfattelsen af, at kommunerne behandler vores personlige og måske følsomme data med respekt.

"Så lad os fokusere på løsninger," lød det i kor fra panelet.

Trods min positive introduktion her, er de nu slet ikke enige om alle detaljer som henholdsvis indkøber, kunde og rådgiver, men to gode ideer, var de faktisk enige om, kunne gøre noget for at sikre troværdigheden om kommunernes omgang med borgernes data.

Scanning af web-sider for CPR-numre var én ide.

Løsningen eksisterer og skal blot bruges systematisk.

For naturligvis sker der fejl.

Men hvis man både reaktivt og proaktivt scanner både som en kontrolforanstaltning i de kommunale it-afdelinger og en kvalitetssikring hos videnproducenter, inden dokumenter gøres offentligt tilgængelige - så mindskes sandsynligheden for, at CPR-numre ved en fejl ligger og flyder på nettet.

Udstilling af logningsdata

En anden god ide, som panelet var enige om, var udstilling af logningsdata, så vi kan se, hvem der har kigget på vores data - måske ikke lige navngivne sagsbehandlere, men myndighed og afdelinger.

På Sundhed.dk findes funktionen allerede, og i panelet var det en klar opfattelse, at det vil have en afskrækkende effekt for de lidt brådne kar, der måtte være for nysgerrige eller have direkte onde hensigter.

Og ja, CPR-nummeret og anvendelsen af CPR-nummeret var også til behandling i paneldebatten.

Det er den almindelige opfattelse, at CPR-nummeret ikke bør kunne andet end identificere en person, før et nyt system er designet og implementeret.

Det ligger et godt stykke ude i fremtiden, selvom arbejdet med udviklingen er gået i gang.

En erkendelse, der også ledte over i diskussionen om det ledelsesansvar, det også er at sikre troværdighed om det offentliges håndtering af data.

Et ansvar, som ifølge panelet kræver langt mere engagement fra offentlige institutioners topledere i krav og kontrol.

Og - fristes man til at sige - flere digitale visioner, så politikerne ikke behøver at snige sig rundt på digitaliseringsmessen.

Styrelsen for Danmarks Fængsler

Souschef til tekniske projekter og arkitektur

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Midtjylland

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S