10 ting, der kan gøre din it-afdeling til en succes

Klumme: Her har du 10 gode råd til at få forretningen og it-organisationen til at arbejde bedre sammen.

Artikel top billede

Der er mange, der snakker om, at it-organisationen og forretningen skal arbejde bedre sammen for at realisere det store potentiale, som digitalisering har i de fleste organisationer.

Ja, ja, det er jo rigtigt nok, men hvordan er det nu, at det helt konkret kan lade sig gøre?

Den nye rapport "IT i praksis" fra Rambøll har analyseret både private virksomheder og offentlige organisationer og giver en række konkrete svar på dette spørgsmål.

1

It-organisation og ledelsen skal have samme opfattelse af, hvad it's rolle er i organisationen. Analysen viser, at de organisationer, hvor it og topledelsen er enigeom, hvorvidt it er strategisk eller operationelt, klarer sig bedst.

2

It-chefen skal have tæt kontakt (det vil sige mødes ofte) med de øvrige ledere. Hos de organisationer, der klarer sig bedst, mødes it-chefen oftere med direktionen, økonomichefen, HR-chefen med flere.

3

It-strategisk planlægning. Sammenligner man de organisationer, der klarer sig bedst, og dem, der klarer sig dårligst, er et af de mest markante områder it-strategisk planlægning. En sådan planlægning giver en tydelig fordel og et forspring, både i det private og i det offentlige.

4

Opret en specifik kontrakthåndterings-funktion. I mange organisationer er det it-ledelsen, der varetager rollen som "contract manager". For mange it-funktioner er dette ikke den optimale løsning, da contract management i mange virksomheder er blevet et komplekst område, som kræver varetagelse af specialister.

5

Tænk på nye digitale forretningsmodeller. Hos de bedste organisationer evner it-ledelsen at levere bidrag til den forretningsmæssige udvikling ved hjælp af digitale teknologier. De tror på, at virksomhedens succes er afhængig af forretningens evne til at udnytte de digitale teknologier.

6

Drop den helt centrale organisering (kontrol) med it. De førende organisationer har en klar bevægelse væk fra central it-organisation til føderale modeller eller helt decentrale modeller til organisering af it.

7

Tag medansvar for de sociale medier - det er ikke kun en opgave for marketingfolkene. Der er en meget klar tendens til, at hos organisationer, der klarer sig godt, er it-funktionen tæt på anskaffelsen og udnyttelsen af løsninger inden for sociale medier.

8

Tænk forretning. Selv om der er it-ledelse, som er meget operationelt fokuseret og it-ledelse, som er meget forretningsorienteret, ser man hos de bedste organisationer en overvægt af de forretningsmæssigt orienterede. Alle er enige om, at i fremtiden vil alle it-ledere skulle være forretningsorienterede.

9

Forstå kunderne. Selv om mange it-organisationer stadig er relativt internt orienterede, er det tydeligt, at fremtiden tilhører de organisationer, hvor it-ledelsen forstår ikke bare forretningen, men også forretningens kunder.

10

Fokuser på forandringsledelse (change management). Kompetencer inden for forandringsledelse er et afgørende kendetegn ved de it-organisationer, der klarer sig godt. Det er den mest afgørende faktor for, om it-projekter bliver succeser eller uden effekt.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra QNAP

    QNAP High Availability sikrer kontinuerlig storage-tjeneste og systemtilgængelighed

    QNAP High Availability er nem at implementere og bruge – og omkostningseffektiv. Perfekt til mindre virksomheder og professionelle med små budgetter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S