Nets om manglende løn-udbetalinger: En kompleks sag

Interview: Massevis af danskere har ikke fået udbetalt deres løn til tiden i dag. Hvad er det sket? Nets ved det ikke. "Det er en kompleks sag," lyder det.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

De manglende løn-udbetalinger til massevis af danskere fredag morgen skyldes fejl hos Nets, som imidlertid endnu intet vil sige.

Du kan læse mere om morgenes fejl i lønudbetalingerne her: It-bøvl bremser udbetalingen af oktober-lønnen for massevis af danskere

Et af de steder, der er blevet arbejdet på højtryk, er i banken Nordea, hvor mange kunder blev ramt af it-problemerne.

Presseafdelingen i Nordea fortæller, at problemet ikke er opstået i bankens systemer.

"Det er hos Nets, at problemet ligger," fortæller Maria Lindeberg fra Nordeas presseafdeling.

Så det er ikke jeres it-systemer, der har svigtet?

"Nej, det er Nets, der har problemer, og det påvirker os," siger hun.

Hos Nets er man langt fra meddelsom omkring, hvad der har forsaget problemerne.

Hvorfor får folk ikke deres løn til tiden. Hvad er gået galt?

"Det ville jeg gerne svare på, men det er stadig for tidligt at sige noget konkret om hvad, der er sket. Det kan vi ikke på nuværende tidspunkt," siger Michael Juul Ruggard, der er pressemand i Nets.

Ved I det ikke?

"Vi er ved at undersøge det, men det er en kompleks sag, så vi kan ikke sige noget om den på nuværende tidspunkt. Men problemerne er løst for flere timer siden, og lønnen er på vej."

Hvis I har løst problemerne, så kender I vel også årsagen?

"Det er for tidligt at sige noget om. Vi bliver nødt til at analysere sagsforløbet, før vi kan sige noget konkret," siger han til Computerworld.

Er problemerne opstået i forbindelse med de clearing-filer, der skal sørge for at lønudbetalingerne falder på plads?

"Det kan jeg ikke sige, men det er glædeligt, at problemerne er blevet løst."

Hvornår regner du med, at I kan fortælle de danskere, der ikke fik lønnen til tiden, hvad der er gået galt?

"Det ved jeg ikke."

Ifølge både Nordea og Nets er lønnen på vej ind på kontoen.

Det er langt fra første gang, der er opstået knas med lønudbetalingerne.

Det kan du læse mere om her: Datafejl betyder lønkaos fra morgenstunden og her: Software-fejl: Derfor måtte du vente på din løn i dag.

Læs også:
Total tavshed om enormt NemID-nedbrud

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job