Push-beskederne vælter frem på skærmen: Har det taget overhånd?

ComputerViews: Det bliver mere og mere populært, at apps skal sende push-beskeder til brugerne. Men hjælper det rent faktisk brugerne, eller er det blevet for meget af det gode?

Artikel top billede

ComputerViews: Push-notifikationer ser ud til at være den nye darling blandt app-udviklere og -producenter.

Fra DR og DMI til Twitter, Facebook og LinkedIN - push, push, push, lyder mantraet.

Mens det måske på skitse-papiret giver rigtig god mening, at den app, man er ved at udvikle, skal advare og informere brugeren via push-beskeder direkte på startskærmen, så kan det hurtigt ende som et irritationsmoment for brugeren.

Det skyldes ikke bare, at der naturligvis er forskellige opfattelser af, hvad der er så vigtigt, at det retfærdiggør en push-notifikation - men også at den enkelte app jo blot er én af mange, der sender beskeder til brugeren.

Hermed ikke sagt at push-notifikationer som koncept ikke er fornuftigt, for det er langt hen ad vejen smart, at man på den måde bliver opdateret om vigtige begivenheder, uden at man skal klikke ind på selve app'en for at undersøge, om der er sket noget nyt.

Så mange vælger push til og fra

Analysefirmaet Forrester har spurgt 598 amerikanske smartphone-brugere på over 18 år, om de vælger at modtage push-notifikationer fra de apps, de downloader?

Hertil svarer kun 21 procent "ja, fra næsten alle".

62 procent siger "ja, fra nogle få udvalgte", mens 17 procent kort og godt siger "nej".

Som Forrester også fremhæver, er der skam gode eksempler på push-glade apps, hvor beskederne giver god mening:

"For nogle typer af apps kan push-notifikationer øge kundernes opmærksomhed i de omgivelser, de befinder sig i, og fjerne behovet for at åbne app'en og hente den relevante information."

Samtidig advarer Forrester dog også udviklerne, for undersøgelsen viser også, "at apps ikke har råd til at sende tankeløse advarsler med høj frekvens til dem, der har tilladt, at de kan forstyrre deres dagligdag."

Kan man ikke pushe med måde?

En del af forklaringen på det øgede fokus på push-notifikationer er formentlig også, at flere undersøgelser har vist, at smartphone-brugerne måske nok downloader masser af apps - men at de sjældent bruger mere end en god håndfuld af dem, når det kommer til stykket.

I en online-afstemning sidste år her på Computerworld bad vi læserne fortælle, hvor mange forskellige apps, de brugte på deres smartphone.

Af de 367 læsere, der stemte, svarede 51 procent, at de brugte 1-10 apps, mens 31 procent brugte 11-20 apps.

Kun 12 procent brugte mere end 20 forskellige apps om måneden.

Derfor giver det - set fra app-producentens side - god mening at forsøge at minde brugeren om app'ens eksistens på smartphonen ved at sende push-notifikationer om, at der lige nu sker noget "meget vigtigt."

Problemet opstår, når der går inflation i det med, hvad der er vigtigt. Hvilket i øvrtigt er det samme problemstilling, der gør sig gældende med mediernes "BREAKING NEWS."

Det naturligvis muligt at slå push-notifikationerne fra på sin smartphone eller tablet, og typisk præsenteres man også for en besked som "Denne app vil gerne sende dig push-notifikationer - vil du give tilladelse til det?", når den installeres.

Men så igen; notifikationerne kan jo rent faktisk give god mening og hjælpe brugeren i hverdagen.

Hvis de altså bare bliver sendt afsted med måde.

Læs også:

Der er millioner af apps - men hvor mange bruger vi reelt

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S