Foto: Lars Jacobsen.

Apple og Tesla i hård kamp: Er Apple på vej med en iCar?

Bilen kan meget vel blive den næste store kampplads for verdens teknologi-giganter.

Noget tyder på, at Apple har fået sig en ny fjende. 

Nu er det ikke blot Google, Microsoft og Samsung, som den californiske iPhone-producent måler sig med. 

De seneste dage er der kommet nye oplysninger frem, der tyder på, at Apple også befinder sig i en stadig mere intens kamp mod den fremstormende elbilproducent Tesla. 

Ifølge det amerikanske erhvervsmedie Bloomberg har Tesla hentet 150 Apple-ansatte gennem de seneste år. 

En af de mest højtprofilerede er Doug Field, der tidligere var chef for hardware-designet på Apples Mac-computere og i dag har et chef-job hos Tesla. 

Det er næppe tilfældigt. For Tesla bygger biler på samme måde, som Apple bygger gadgets. De er flotte, har wow-faktor, men vigtigst af alt er de drevet af elektronik, batterier og af software.

Et eksempel på dette fik vi for få uger siden, da Tesla gjorde sine biler i stand til at accelerere 0,1 sekunder hurtigere fra 0-100 km/t. Hvordan? Ved at udsende en softwareopdatering, som bilerne automatisk downloadede via den indbyggede internetforbindelse.  

Tesla har hyret 50 tidligere Apple-folk
Der er dog noget, der tyder på, at interessen er gensidig.

Apple kæmper også for at hive arbejdskraft den modsatte vej, og det amerikanske erhvervsmedie Business Insider har via LinkedIn identificeret mindst 50 Apple-ansatte, der tidligere har arbejdet hos Tesla.

Men bag det hele gemmer sig måske noget mere interessant.

For ifølge Business Insider arbejder Apple muligivs på  sit eget mystiske bil-relaterede projekt. 

Arbejder Apple på et bilprojekt?
En anonym Apple-ansat oplyser til Business Insider, at Apple i øjeblikket har et projekt i støbeskeen, der kan udfordre Tesla.

"Apples seneste projekt er så spændende, at det ikke bare kan overses. Jeg tror, at det vil ændre landskabet på området og vil give Tesla noget at kæmpe med," siger den anonyme Apple-medarbejder.

Biler bliver den ny kampzone
Det er uklart, hvad sådan et hemmeligt bil-relateret Apple-projekt drejer sig om. Hvis det overhovedet findes. 

Er det en elbil, en selvkørende bil eller et nyt interface til biler.

Det ved vi ikke.

Men kampen mellem Tesla og Apple viser med al tydelighed, at en ny kampzone er ved at forme sig i Silicon Valley. En kamp om at få lov til at definere fremtidens bil. 

For fremtidens bil kan meget vel blive defineret af Silicon Valley og ikke af Detroit, München eller de andre storbyer, hvor de traditionelle bilproducenter holder til.

De store tech-selskaber ønsker at forvandle bilen fra et stykke mekanik til et stykke elektronik. I fremtiden bliver det en gadget på fire hjul. 

Vi ser allerede nu, at Apple og Google arbejder på nye styresystemer til bilerne.

I løbet af de næste måneder begynder Apple langsomt at rulle sin CarPlay-løsning ud, Google er ligeledes på vej med Android Auto og på årets udgave af elektronikmessen CES i Las Vegas så vi blandt andet grafikkortproducenten Nvedia demonstrere sin egen vision for fremtidens digitale instrumentbræt.

Men i udviklingsafdelingerne i Silicon Valley arbejdes der efter alt at dømme på langt, langt mere radikale ændringer af bilen. 

Det mest kendte eksempel er Google, der gennem flere år har arbejdet på at udvikle selvkørende biler, og det er blot få måneder siden, at virksomheden præsenterede den seneste prototype, der i løbet af året vil blive testet på de californiske gader og stræder. 

Uber uden chauffør
Men også taxa-selskabet Uber, der i øjeblikket er det mest værdifulde nye selskab i USA, ser et stort potentiale i selvkørende teknologi, der på sigt kan erstatte selskabets chauffører. 

et blogindlæg fortalte Uber for nylig, at virksomheden har investeret i et samarbejde med det amerikanske universitet Carnegie Mellon. 

På universitetet vil Uber oprette et center ved navn Uber Advanced Technologies Center, hvor der skal forskes i teknologi, der kan gøre muliggøre visionen om føreløse Uber-vogne. 

Teslas stifter Elon Musk, der ligeledes arbejder intenst på at udvikle selvkørende biler, sagde tidligere på året til Bloomberg, at der formodentligt blot vil gå fem til seks år, før de første selvkørende biler, når ud til forbrugerne. 

"Der vil du bogstaveligt talt kunne sætte dig ind i bilen, falde i søvn og vågne op, når du ankommer til din destination," sagde han til Bloomberg.

Selvkørende bil fra Apple?
I øjeblikket går der dog også rygter om, at Apple arbejder på en selvkørende bil.

I sidste uge begyndte der i de amerikanske medier at cirkulere billeder og videoptagelse af en række mystiske biler, der er indregistreret hos Apple. 

Bilerne er set både i Californien og i Brooklyn, New York, og de er alle sammen varevogne af mærket Dodge, som er udstyret med en mystisk kameraløsning på taget.

Du kan se en videooptagelse af en af de omtalte biler her: 



I flere amerikanske medier gættes der på, at det kan være en tidlig prototype af en selvkørende bil, og nogle medier sammenkæder bilerne med de førnævnte rygter om et mystisk bilprojekt hos Apple. 

Dhruv Batra, der er ekspert i robotteknologi og maskinlæring ved det amerikanske universitet Virginia Tech bekræfter overfor det amerikanske magasin Wired, at udstyret på Apple-bilerne matcher det, der anvendes i selvkørende biler.

Men hvis Apple rent faktisk ville udvikle en selvkørende bil, ville det så ikke kræve, at Apple rent faktisk rekrutterede eksperter i robotteknologi? 

Jo, formodentligt. Og det her, at det begynder at blive rigtigt interessant. For det er netop, hvad Apple har gjort.

Ifølge Wired hyrede Apple i 2013 en ekspert i robotteknologi fra eliteuniversitetet Yale, og i øjeblikket er Apple i fuld gang med at ansætte ingeniører med ekspertise i robot-teknologi og maskinlæring. Ifølge jobopslagene skal ingeniørerne arbejde i "en ny unik udviklingsafdeling." 

Men det er dog værd at bemærke, at Apple i modsætning til eksempelvis Google endnu ikke har en tilladelse til at teste selvkørende biler. Apple vil dog kunne omgå denne udfordring ved at samarbejde med et firma, der har en sådan en tilladelse. 

I Wired konkluderes desuden, at der er stor sandsynlighed for at udstyret slet ikke skal bruges til en selvkørende bil.

I stedet kan det meget vel være en hidtil ukendt Apple-pendant til Googles Street View-biler.

Netop en Street View-funktion vil være en kærkommen forbedring til Apples kort-løsning Apple Maps, der stadigvæk halter bagefter Google Maps. Det skyldes især fraværet af en Street View-lignende funktion.



Læs også:
2015 i bil-teknologiernes navn: It-firmaerne flokkes om at gøre din bil til en smartbil

Ny Tesla får digital autopilot

Et hæsblæsende ræs: Her er it-kampen om fremtidens biler





mest debatterede artikler

Premium
Nets risikerer at skulle betale bod efter stor forsinkelse af MitID Erhverv: Forhandler med Digitaliseringsstyrelsen
Kontrakten mellem Digitaliseringsstyrelsen og Nets rummer mulighed for, at Nets kan blive ramt af en bod på grund af forsinkelsen af MitID Erhverv.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Hyperkonvergeret infrastruktur: Få det bedste fra on-premise og cloud
Det står stadig mere klart, at cloud ikke er løsningen på alle udfordringer. Høje og ofte uigennemskuelige omkostninger er én årsag – omfattende krav til standardisering er en anden. Det efterlader organisationen i et limbo, hvor det kan være svært at finde den rette balance mellem cloudløsninger og det on-premise baserede datacenter. I denne hvidbog kan du få inspiration til, hvordan du opbygger en hyperkonvergeret infrastruktur, der opfylder kravene til hurtig skalering og forretningsmæssig agilitet med XaaS.