Artikel top billede

Dansk par med 100.000 følgere på YouTube: Det er ikke verdens nemmeste job

De er danske, de er unge, og de har over 100.000 følgere på Youtube og kan leve af deres spil-videoer om blandt andet Minecraft. Computerworld var med, da RobinSamse optrådte live for første gang.

"Det er lidt mærkeligt det her. Man sidder jo bare og laver videoer. Så fik vi at vide, at det skulle være her på biblioteket - og et par timer efter så fik vi at vide, at det var udsolgt. Det er mega underligt."

Ordene kommer fra Robin, den ene del duoen, som genert vrider sig oppe foran hele salen på Vigerslev Bibliotek en lørdag i marts.

Og mens Robin alene måske ikke ringer en klokke, så gør RobinSamse det måske?

For har du børn i Minecraft-alderen, så kender du næsten helt sikkert RobinSamse. Om ikke andet lyden af dem og deres karakteristiske "Ohøj folkens"-velkomsthilsen eller de næsten lige så karakteristiske høje hvin fra højtalerne, når ungerne ser det unge pars spillervideoer fra Youtube-kanalen (besøg kanalen her).

For efter en lidt stille start tilbage i 2007 nåede kæresteparret på henholdsvis 17 og 21 år ved årsskiftet 2014/2015 mere ned 100.000 følgere på Youtube - og fejrede det selvfølgelig med en video.

Dermed er de to unge gamere Danmarks nok stærkeste bud på et par Youtube-fænomener - og kan, ifølge Robin, leve af indtægterne fra deres mange videoer.

For når RobinSamse åbner breve, ser mere end 15.000 med, når de spiser japansk slik, ser over 26.000 med, og når de to spiller Minecraft, kan en video snige sig over 500.000 afspilninger.

Og det er vel og mærke videoer, som varer både 1 og 2 timer - hvor man kan se duoen Robin og Samrita snakke, pjatte og fnise sig igennem Minecrafts kantede univers.

En enkelt episode ville være det 10. mest sete program i TV

Bare for at sætte det i perspektiv, så er RobinSamses mest populære video, om Skyblock, set over 879.000 gange - eller nok til at lande på plads nummer 10 som det mest sete tv-program i Danmark i 2014. Lige efter nummer 9, Den store bagedyst på DR1, som samlede 891.000 seere.

Det er tal - og det er en seerloyalitet - som selv en mellemstor, kommerciel tv-station må se misundeligt efter.

For RobinSamse, som i optræden og stil er nok er så langt fra deltagerne på Paradis Hotel, som man overhovedet kan komme, har tilsyneladende ramt direkte ind i hjerterne på en hel generation af computer-beherskende børn.

I en sådan grad at både gymnasieeleven Samrita og Robin, som læser datalogi på SDU, nu genkendes på gaden af fans, som ønsker både selfies og autografer.

Det er derfor ikke overraskende, at salen hos Vigerslev Bibliotek, hvor RobinSamse for første gang nogensinde skal holde foredrag, primært er fyldt op med børn fra 6 år og op. Med forældrene som et lidt forundret publikum på sidelinjen.

Og hvis børnene, inklusiv denne skribents medbragte, er lidt trykkede over at skulle møde deres idoler, så matches det fint af foredragsholderne selv - som efter de rutineret har sat et GoPro-kamera på på væggen (mødet blev selvfølgelig filmet til duoens Youtube-kanal) - ser lidt usikkert ud over forsamlingen.

Spørgelyst og oplyste fans

Efter 4-5 minutters introduktion til det at lave en Youtube-kanal ("Lav det som I synes om, laver I det kun for blive kendte så bliver det kedeligt") er stilen dog fundet - og adskillige børnehænder stryger i vejret da der bliver tid til spørgsmål.

Den første spørger, en meget ung stemme fra en af de forreste rækker, spørger ind til en bestemt mod til Minecraft - og hvornår Robim og Samrita måske vil spille det. Noget som Robin ikke kan love, men de vil se på det.

Derefter er det som om at der bliver åbnet op for sluserne - og den næste time flyver afsted, når publikum, som for det meste er mellem 6 og 12 år, spørger løs:

"Hvorfor spiller I ikke FIFA?"

"Robin, du ved godt at man kan farve en Minecraft på en anden måde, end den du normalt bruger?"

"Hvor længe har du haft dit hår, Robin?"

For en udeforstående, som mest har set sine børn se parret på Youtube, er det en oplevelse at se det kendskab, børnene har til både RobinSamse-makkerparet, spilleuniverset og så de enkelte videoer.

Hvorfor fulgte I ikke op på drageægene i episode 44?

Noget som bliver sat på spidsen da en enkelt, lettere indigneret ung fan lige vil høre, hvorfor de der drage-æg ikke blev udruget, sådan som RobinSamse ellers lovede i episode 43 - et spørgsmål som medfører en bifaldende mumlen fra resten af salen og får Robin til brødbetynget at indrømme, at de glemte de i afsnit 44.

Undervejs er der også spørgsmål til Samritas havregrød (parret har lavet flere "køkkenspecials", hvor de laver mad), hvilke udvidelser de foretrækker til Minecraft og hvordan man egentligt griber hele det her Youtube an - noget som Robin understreger ikke lige kommer flyvende af sig selv:

"Det lyder som verdens nemmeste job at være Youtuber, men det er meget mere. Der er også Facebook og Instragram som skal passes.", forklarer han publikum samtidig med, at han understreger vigtigheden af skole og uddannelse:

"Det er svært at nå. Hver dag laver vi 2 timers video. Og vi skal både passe vores uddannelse og lave noget til seerne derude. At lave Youtube lyder som det søde liv og score kassen på det. Vi er nok nogen af de eneste på dansk - måske de eneste - som kan leve af det - og det viser, hvor risikabelt det er. Vi vil gerne have fokus på at have en god uddannelse, så vi ikke står en dag, og Youtube laver en ændring, og så er vi på spanden. "

Til sidst må bibliotekar Sonny Hansen lukke for spørgsmål - der skal også være tid til autografer og de obligatoriske selfies efter det udsolgte arrangement.

Lynhurtigt strækker køen sig ud af lokalet og ud på biblioteket gange - og oppe foran håndterer de to Youtube-stjerner de lidt overvældede børn med en venlighed og professionalisme, som er værter fra professionelt børne-tv værdigt.

Rammer tablet- og Youtube-generationen rent

Men pointen er netop, at RobinSamse ikke er traditionelt dansk børne-tv.

De er i stedet et produkt af en tid, hvor 35% af de 7-12 årige, ifølge DRs årlige medieudviklingsanalyse for 2014, siger de vil savne deres tablet mest - en klar vinder foran fjernsynets 26%.

Og hvor 38% af de 7 til 12 årige dagligt benytter Youtube - i en sådan grad, at ændringerne i dagligdagens rutiner, ifølge Robin, hurtigt slår igennem:  

"Jeg spillede et spil på et tidspunkt, men det var lige efter skolereformen. Det var virkeligt ufatteligt, hvad skolereformen gjorde ved YouTube - det gik bare lige sådan her (og viser en graf der går stejlt nedad)".

Der er måske meget langt til de skrigende horder, som jagtede Beatles for mange år siden - men for en bare lidt ældre generation er den lange kø af tålmodige børn, som venter på autografer en kilde til undren.

Eller som en betragter bagerst i lokalet siger til mig, mens de sidste glade børn år får signeret deres RobinSamse-postkort: "Jeg tror, man skal være under 30 for at for alvor fatte det her."