Tidens store it-udfordring: Kan du gøre din teknologi usynlig?

Alle taler om big data, personaliserede intelligente systemer og mobile løsninger. Men alligevel venter vi stadig på løsningerne, der for alvor kan imponere. Måske er der for meget fokus på teknik og for lidt på brug?

Artikel top billede

Big data, personaliserede intelligente systemer og mobile løsninger - måske nemmest samlet under fællesbetegnelsen "digitalisering" - har været omdrejningspunktet for meget af it-udviklingen de seneste par år.

Begejstringen vil næsten ingen ende tage, når jeg kigger på pressemeddelelserne, som hver dag fylder redaktionens indbakker.

Alligevel er der ufatteligt få håndgribelige produkter. Og de få eksempler, som Microsofts Band og Apple Watch, er tidlige beta-produkter, som nok er mobile, men langtfra intelligente eller personlige.

Efterspørgslen er også til at overse. Hver gang, vi skriver om smartwatches, er der læsere, som i kommentarfeltet forsikrer os om, at de i al fremtid kan og vil leve uden.

Almindeligt at teknologi føles unødvendigt

Men ifølge den hollandske filosof og forsker Koert van Mensvoort er det helt naturligt, at nye teknologier føles som unødvendige - indtil vi pludseligt bruger dem. Som yuppiernes støjende mobiltelefoner i 90'erne, der nu er hvermandseje.

Koert van Mensvoort har opstillet syv trin, som teknologier skal igennem. Fra de første forestillinger om, hvad vi kan en dag, til teknologien er så udbredt, at teknologien i selv bliver usynlig.

Det, som den engelske sociolog Anthony Giddens kalder ekspertsystemer - altså systemer, som vi bruger i hverdagen, men hvis komplicerede indre funktioner er en slags moderne magi, vi tager for givet.

Tag bare bilen som eksempel: For 100 år siden var persontransport med bil ikke bare transport, men derimod en livsstil, som krævede særligt tøj, særlige briller og ikke mindst et vist kendskab til teknologi som karburatorer, tændspoler og ikke-standardiserede gearskift, hvis man skulle gøre sig håb om at komme fra A til B i bare nogenlunde fart.

Det var dybest set en transportform for de indviede, og det krævede både en generel velstandsstigning og en stor indsats fra ingeniører og designere, før bilen var parat til opnå den status, som den har fået de seneste 50 år.

Stopper teknikerne for tidligt?

Det skyldes i følge Koert van Mensvoort, at det er opfinderne, forskerne og praktikerne, som operationaliserer og udformer teknologien.

Men næste skridt - det, som handler om accept af en given teknologi eller løsning og der, hvor opfindelserne løftes ind i hjem, virksomheder og bevidstheden - sker ved hjælp af brugervenlighed, marketing og design.

Koert van Mensvoorts vigtigste pointe er dog, at en teknologis sidste trin - der hvor teknologien bliver usynlig i hverdagen - ofte ikke interesserer de teknologiprofessionelle.

Vi har bygget netværket, kørt vores test og sikret oppetiden - og så overlader vi det til andre at tage de sidste skridt.

En lidt hurtig generalisering, men det er måske derfor, vi stadig venter på de løsninger, som viser værdien ved big data, personaliserede intelligente systemer og mobile løsninger?



Vil du vide mere om data og forretning? Computerworld afholder sammen med Berlingske Business konferencen "Beyond Data" d. 27. maj med talere fra AirBnB, Ebay, Saxo.com, Københavns Lufthavne og mange flere.

Her kan du høre, hvordan de virksomheder anvender data i hverdagen. Se mere om konferencen her.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird