Artikel top billede

Før valget: Sådan gejler partierne hinanden op på Facebook, Twitter og Instagram

De politiske partier arbejder hårdt med Facebook, Twitter og Instagram for at kapre netop dit kryds i stemmeboksen. Læs her, hvordan Enhedslisten og Liberal Alliance når ud til hundredetusindvis af vælgere med simple midler.

I middagssolen uden for Christiansborgs hovedindgang sidder tidligere spindoktor og politisk kommentator Henrik Qvotrup sammen med en flok kolleger.

Valgrygterne svirrer alle steder rundt om parlamentsbygningen, og jeg hører ham lige sige "I sover vel med støvlerne på for tiden?", inden jeg selv forsvinder ind af hoveddøren til Borgen.

Da jeg bliver hentet ved indgangen af Robin Juel Johansen fra Liberal Alliances presse- og kommunikationsafdeling, går det hurtigt op for mig, at flere af partier rent faktisk er begyndt at sove med støvlerne på.

"Den første medarbejder møder vel ind ved 5-tiden. Når valget bliver udskrevet, er det vel meget normalt, at vi er her til omkring midnat," forklarer Robin Juel Johansen, som selv håndterer partiets indsats på de sociale medier som Facebook og Twitter.

Robin Juel Johansen fortæller mig samtidig, at Liberal Alliance håndterer arbejdet med sociale medier som i enhver anden pressetjeneste, udover at politikerne selv står for deres egne Facebook-, Twitter- og andre sociale medie-opdateringer.

"Ja, Anders Samuelsen styrer sin egen profil 100 procent selv. Ellers bliver det noget rod," forklarer han mig på en af Christiansborgs lange gange, inden vi kommer op til partiets kontorer.

Her taler vi ikke om krisestyring

Hos Liberal Alliance bliver der serveret kaffe, mens snakken indledningsvist går på, at der er mange mediefolk på Slotsholmen.

Hurtigt tager samtalen en mere alvorlig drejning, da vi har sat os godt til rette iført kaffekopper på folketingsmedlem Ole Birk Olesens kontor, hvis faste beboer dog er ude af bygningen.

"Vi kan ikke komme ind på vores konkrete strategi på de sociale medier, vores krisestyring, vores mediebudgetter og medietræning af politikere. For hvis vores politiske modstandere kender til disse ting, kan vi jo hurtigt få travlt," siger Robin Juel Johansen.

Nogenlunde samme meldinger er kommet fra to landets største partier, Venstre og Socialdemokraterne, der begge har takket nej til Computerworld-besøg bag væggen på deres status-opdateringer. 

Det handler om politik

Liberal Alliance vil derimod gerne tale om partiets indsats på de sociale medier som Facebook, der med Robin Juel Johansens ord "forkorter afstanden mellem befolkningen og Christiansborg."

"På de sociale medier vil vi rigtig gerne tale om politik frem for alt muligt andet lir. For man kan kun vinde valget på at have den rigtige politik," lyder det fra Robin Juel Johansen.

Han forklarer, at Liberal Alliances presse- og kommunikationskorps som på enhver anden nyhedsredaktion starter hver dag med et møde klokken 9 om morgenen. Her findes de historier, som partiet skal byde ind med i løbet af dagen, hvor der kan forventes et sted mellem to og 10 Facebook-opdateringer.

"Finansministeriet har eksempelvis for nyligt offentliggjort tal, der viser, at vi lever længere. Det harmonerer med vores 2025-plan, og der byder vi så ind med pressemeddelelser og en lille video. Generelt er video og billeder rigtigt godt at bruge på de sociale medier," forklarer Robin Juel Johansen.

"Vores 2025-plan peger dog meget længere frem end en enkelt eller to Facebook-opdateringer, så vi skal hele tiden være gode til at forklare vores plan bedst muligt for så mange mennesker som muligt," fortsætter han.

Forskellige budskaber - forskellige medier

En af de videoer, der for nyligt har været et hit for Liberal Alliance på sociale medier, er skuespilleren og instruktøren Hella Joofs "kritik" af partiet, der blev gentaget under Liberal Alliances landsmøde tidligere på måneden. 

"Kunstneren Hella Joof piller ved folks fordomme om, hvem Liberal Alliance er. Vi er jo ikke kun for slipsedrenge, og det budskab kan man jo også bruge de sociale medier til at sprede," bedyrer Robin Juel Johansen.

Han forklarer, at de forskellige sociale medier kan bruges forskelligt, alt efter hvad formålet med at kommunikere er.

Således bruges Facebook hos Liberal Alliance til de brede budskaber, som skal sendes ud til den brede offentlighed.

Twitter kan bruges til at styre nyheder med, Instagram til billed-branding og LinkedIN til økonomisk tunge historier.

Partiet har dog ingen illusioner om, at den brede offentlighed skal hjælpe politikerne med at kredset interessante politiske arenaer ind.

"Politik-udvikling tager op mod et år, og det står politikerne for. Hvis vi skulle udvikle politik på baggrund af feedbacken fra de sociale medier, så ville det blive nok blive lidt af et kludetæppe. Vores politikere tager dog gerne faktuelle diskussioner på de sociale medier," lyder det fra Robin Juel Johansen.

Kan (næsten) selv styre historien

Når Liberal Alliances officielle Facebook-profil sammenlagt med partiets leder Anders Samuelsens private Facebook-fanskare tilsammen kan mønstre små 100.000 følgere, ligner det nogenlunde oplagstallet for landets store dagblade som Politiken og Berlingske Tidende.

Så hvis Liberal Alliance kommer ud for en mediestorm på mere traditionelle medieplatforme, kan partiet via de sociale medier svare igen med egne vinkler på historierne, som det passer dem.

Alt det ønsker Robin Juel Johansen ikke at kommentere specifikt på.

Han siger dog, at Liberal Alliance langt fra er befriet fra kritik, når partiets kommunikationsfolk eller politikere oploader nye billeder, statusopdaterer eller kommenterer på aktuelle begivenheder et sted som Facebook.

"Hvis det kun var vores trofaste vælgere, der er inde og kommentere på Facebook, så ville vi næppe modtage så meget kritik."

Godt med fordybelse og debat

Kaffen er drukket, og Robin Juel Johansen følger mig op til Enhedslistens kontor i Proviantgården på Christiansborg.

Her er kritik på de sociale medier også en del af dagligdagen. 

"Hvis vi har nogle svære emner eller modtager kritik, så anser vi sociale medier som et rigtig godt sted at forklare i dybden, hvad der egentlig menes," siger Emil Nielsen, som er Enhedslistens pressechef.

Han fortsætter:

"Mange vælgere belønner os for, at vi er dem, der går hårdest op imod højrefløjens meget ideologiske angreb på arbejdsløse, og på sociale medier har vi al den plads, vi har brug for."

Jeg forstår, at ligesom hos Liberal Alliance, indgår sociale medier som en integreret del af partiets kommunikationsstrategi, selvom Emil Nielsen ikke bryder sig om ordet 'strategi'.

"Jeg vil egentlig hellere kalde det gode ideer," siger han, inden der også her bliver budt på kaffe.

Han fortæller, at partiets håndfuld af presse- og kommunikationsfolk mødes hver mandag morgen for at lægge planerne for, hvordan de såkaldte gode ideer skal ud over rampen på de sociale medier i den kommende uges tid.

"Vi har et samlet annoncebudget på små 800.000 kroner til valgkampen, hvilket er mindre end en tiendedel af, hvad de øvrige partier har. Så vi er tvunget til at udnytte de gratis kommunikationsplatforme."

Presserådgiveren tilføjer, at Enhedslistens redaktion tager tingene løbende, da de skal kunne reagere på den virkelighed, de befinder sig i.

Kommer fra aktivistisk miljø

Et eksempel på virkeligheden er Venstres nyligt lancerede kampagne, der hævder, at et ægtepar på kontanthjælp og tre børn årligt kan få udbetalt 454.215 kroner.

Til det har Enhedslisten brygget et modsvar, der sammenligner kontanthjælpsmodtageres årlige indtægter med Venstre-næstformanden Kristian Jensens personlige løn samt pensions- og boligtillæg.

"På den måde nåede vi ud til godt en millon danskere via vores forskellige Facebook-profiler uden at bruge en annoncekrone."

At tage et budskab fra en politisk modstander og twiste det til Enhedslistens egne budskaber er en teknik, der blandt andet kendes under begrebet ad-busting.

Teknikken blev også brugt for nyligt, da Socialdemokraterne kørte sin udlændingekampagne med sloganet "Kommer du til Danmark, skal du arbejde."

Her kopierede Enhedslisten kampagne-formen, men stillede op med egne politikere med tekster som "Kommer du til Danmark, skal du betale mere i skat" som en hilsen til skatteunddragende virksomheder hertillands.

"Ja, mange hos Enhedslisten kommer jo fra det politiske miljø på den politiske venstrefløj, så ad-busting er et kampagne-greb, der passer os godt."

Folk vil have Johannes mening

Enhedslistens presserådgiver uddyber pointen om, at effekten bliver større, når partiets politikere går i brechen for en sag, frem for at det sker fra partiets noget mere officielle og måske mere ansigtsløse Facebook-profil.

"Nøgleordet er stadig 'oprigtighed'. For hvis folk tror, at professionelle kommunikationsfolk skriver Johannes (Schmidt-Nielsens, red.) status, bliver det noget rod. Hun bruger cirka en time om dagen på at svare folk på de sociale medier," siger han.

Modsat Liberal Alliance bliver Enhedslisten åbenlyst inspireret til politikudvikling ud fra de kommentarer, som partiets politikere modtager på de sociale medier.

Blandt andre nævner Emil Nielsen, at partiets it-ordfører Stine Brix efterlyser holdninger, vinkler og synspunkter på aktuelle it-politiske emner.

Kan Facebook flytte stemmer?

Om den slags så også kan flytte stemmer i en valgkamp, svæver derimod lidt i vinden.

"Mange vælgere får jo deres nyheder fra sociale medier, så mon ikke de gode kampagner kan rykke ved folks holdninger," lyder det fra Emil Nielsen.

I lighed med Liberal Alliance er der hos Enhedslisten næsten også døgnåbent på de sociale medier.

"Jeg starter ved 7-tiden med den første opdatering, når jeg vågner. Jeg opdaterer for sidste gang, når jeg går i seng om aftenen," siger Emil Nielsen.

Det lyder jo næsten som om, han sover med støvlerne på. Så det spørger jeg ham om.

Han slår ud med armene. Noget tyder på, at han efterhånden er rigtig træt af lige præcis den formulering.

Læs også:

Sådan ved politikerne, hvor du (nok) sætter dit kryds

Alle partierne dumper med et brag i SEO: Partiernes websider er helt usynlige i søgemaskinerne

Valgforsker: Ingen politiske partier kan vinde vælgere på Facebook