Hasta la vista, baby - robotterne kommer og nakker dit job

Klumme: Automation. Kunstig intelligens. Robotter. Begreberne er mange og alsidige, men én ting er sikkert. De kommer. Robotterne altså. Og de vil på sigt overflødiggøre job - også i it-branchen.

Artikel top billede

(Foto: 2007 Linda Bucklin / Linda Bucklin)

Her for nylig genså jeg et par af de gamle Terminator-film.

Jeg trak lidt på smilebåndet ved gensynet med Arnold og de - set med moderne øjne - halvkiksede animationer og ikke mindst filmenes grundlæggende tema: Menneskets kamp mod maskinerne.

Maskinerne - de farlige og altødelæggende, som vil overtage jorden og kontrollen med menneskene. Underholdende fremtidsfilm, men når jeg tænker nærmere efter, var de måske alligevel ikke så langt fra virkeligheden.

Ikke at jeg tror på, at jorden en dag bliver underlagt et omsiggribende intelligent computersystem, men jeg er overbevist om, at kunstigt intelligente robotter inden længe vil være at finde rundt om i de danske virksomheder.

Og det skal vi glæde os til.

De er her allerede

Set i et historisk perspektiv har automatiseringen af ellers menneskeudførte arbejdsopgaver og processer sit udspring i den industrielle revolution, hvor det traditionelle manuelle arbejde blev erstattet af den maskinbaserede fremstillingsindustri.

Lige siden er mange af de såkaldte bluecollar-job blevet automatiseret og udført af maskiner eller robotbaseret teknologi.

Siden er en del servicejob blevet udsat for det samme, og også mange it-processer rundt om i virksomhederne er for længst blevet automatiseret.

Men hvad nu, hvis vi gik et skridt videre?

Forestil dig, at du erstatter en stor del af din it-stab med kunstigt intelligente robotter, der varetager de mest basale opgaver i it-funktionen - eksempelvis help-desken.

Det kan være håndtering af daglige henvendelser om passwords eller implementering af nye patches.

Mød Amelia

Et eksempel på en kunstigt intelligent robot er Amelia, som er udviklet af det amerikanske firma IPsoft.

Amelia er en kognitiv robot, hvis 'intelligenssystem' er udformet på baggrund af den menneskelige hjerne. Hun fungerer således, at hun fodres med informationer, som hun så analyserer og efterfølgende kan danne sine svar på baggrund af.

Forestil dig, at du lader en robot som Amelia erstatte første niveau i supporten i stort set ethvert shared service center.

Inden du sætter Amelia på arbejde, har du givet hende ikke alle, men størstedelen af de informationer der er nødvendige. Når en kunde kontakter Amelia, vil hun i starten være nødsaget til at sende nogle forespørgsler videre til næste niveau, men hun lytter med og opkvalificerer sig, så hun efter tre måneder kan håndtere to tredjedele af henvendelserne.

Amelia forstår op til 20 forskellige sprog og kan afkode følelser og humørsvingninger baseret på de samtaler, hun har.

Frigiv tid til de værdiskabende opgaver

Ikke nok med, at automatisering af udvalgte it-services kan give besparelser på op til 35 procent.

Det frigiver - og det er måske nok det vigtigste - tid til, at de menneskelige ingeniører og it-specialister (altså dem af kød og blod) kan fordybe sig i det virkeligt værdiskabende arbejde, der ikke lige med det samme vil ville blive overtaget af vores kunstigt intelligente kolleger.

Der findes således stadig masser af (menneskelige) egenskaber, som i vores generation nok ikke vil kunne standardiseres eller omdannes til algoritmer.

Det gælder for eksempel kreativitet og det at løse et ukendt problem. Det kan en maskine endnu ikke.

Den kan heller ikke lede, motivere, tænke lateralt, argumentere på abstrakte niveauer eller føle empati eller intuition.

Det kan vi mennesker til gengæld. Så jeg er ikke bange for, at kunstigt intelligente robotter vil overflødiggøre mennesker eller vores job - vi skal bare til at lave det, som er menneskeligt.

Nogle mener, prognoserne er dystre.

Således skrev James Irvine og Sandra Schwarzbach i en artikel i 2011, at robotter og automatisering inden 2040 vil overtage en tredjedel af alle servicejob.

Det er nok ikke helt ved siden af, når det gælder visse typer af servicejob, men der vil komme nye opgaver til, som det er vigtigt at frigive tid til at udføre - opgaver, som giver reel værdi, både til kunderne og til bundlinjen.

Jeg glæder mig til fremtiden og til at se, hvilken værdi de kunstigt intelligente robotter vil tilføre vores virksomheder, og hvordan robotterne kan bidrage til den vækst, vi som samfund er så afhængig af. Så jeg byder robotterne velkomne.

Gør du?

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS