Hasta la vista, baby - robotterne kommer og nakker dit job

Klumme: Automation. Kunstig intelligens. Robotter. Begreberne er mange og alsidige, men én ting er sikkert. De kommer. Robotterne altså. Og de vil på sigt overflødiggøre job - også i it-branchen.

Her for nylig genså jeg et par af de gamle Terminator-film.

Jeg trak lidt på smilebåndet ved gensynet med Arnold og de - set med moderne øjne - halvkiksede animationer og ikke mindst filmenes grundlæggende tema: Menneskets kamp mod maskinerne.

Maskinerne - de farlige og altødelæggende, som vil overtage jorden og kontrollen med menneskene. Underholdende fremtidsfilm, men når jeg tænker nærmere efter, var de måske alligevel ikke så langt fra virkeligheden.

Ikke at jeg tror på, at jorden en dag bliver underlagt et omsiggribende intelligent computersystem, men jeg er overbevist om, at kunstigt intelligente robotter inden længe vil være at finde rundt om i de danske virksomheder.

Og det skal vi glæde os til.

De er her allerede
Set i et historisk perspektiv har automatiseringen af ellers menneskeudførte arbejdsopgaver og processer sit udspring i den industrielle revolution, hvor det traditionelle manuelle arbejde blev erstattet af den maskinbaserede fremstillingsindustri.

Lige siden er mange af de såkaldte bluecollar-job blevet automatiseret og udført af maskiner eller robotbaseret teknologi.

Siden er en del servicejob blevet udsat for det samme, og også mange it-processer rundt om i virksomhederne er for længst blevet automatiseret.

Men hvad nu, hvis vi gik et skridt videre?

Forestil dig, at du erstatter en stor del af din it-stab med kunstigt intelligente robotter, der varetager de mest basale opgaver i it-funktionen - eksempelvis help-desken.

Det kan være håndtering af daglige henvendelser om passwords eller implementering af nye patches.

Mød Amelia
Et eksempel på en kunstigt intelligent robot er Amelia, som er udviklet af det amerikanske firma IPsoft.

Amelia er en kognitiv robot, hvis 'intelligenssystem' er udformet på baggrund af den menneskelige hjerne. Hun fungerer således, at hun fodres med informationer, som hun så analyserer og efterfølgende kan danne sine svar på baggrund af.

Forestil dig, at du lader en robot som Amelia erstatte første niveau i supporten i stort set ethvert shared service center.

Inden du sætter Amelia på arbejde, har du givet hende ikke alle, men størstedelen af de informationer der er nødvendige. Når en kunde kontakter Amelia, vil hun i starten være nødsaget til at sende nogle forespørgsler videre til næste niveau, men hun lytter med og opkvalificerer sig, så hun efter tre måneder kan håndtere to tredjedele af henvendelserne.

Amelia forstår op til 20 forskellige sprog og kan afkode følelser og humørsvingninger baseret på de samtaler, hun har.

Frigiv tid til de værdiskabende opgaver
Ikke nok med, at automatisering af udvalgte it-services kan give besparelser på op til 35 procent.

Det frigiver - og det er måske nok det vigtigste - tid til, at de menneskelige ingeniører og it-specialister (altså dem af kød og blod) kan fordybe sig i det virkeligt værdiskabende arbejde, der ikke lige med det samme vil ville blive overtaget af vores kunstigt intelligente kolleger.

Der findes således stadig masser af (menneskelige) egenskaber, som i vores generation nok ikke vil kunne standardiseres eller omdannes til algoritmer.

Det gælder for eksempel kreativitet og det at løse et ukendt problem. Det kan en maskine endnu ikke.

Den kan heller ikke lede, motivere, tænke lateralt, argumentere på abstrakte niveauer eller føle empati eller intuition.

Det kan vi mennesker til gengæld. Så jeg er ikke bange for, at kunstigt intelligente robotter vil overflødiggøre mennesker eller vores job - vi skal bare til at lave det, som er menneskeligt.

Nogle mener, prognoserne er dystre.

Således skrev James Irvine og Sandra Schwarzbach i en artikel i 2011, at robotter og automatisering inden 2040 vil overtage en tredjedel af alle servicejob.

Det er nok ikke helt ved siden af, når det gælder visse typer af servicejob, men der vil komme nye opgaver til, som det er vigtigt at frigive tid til at udføre - opgaver, som giver reel værdi, både til kunderne og til bundlinjen.

Jeg glæder mig til fremtiden og til at se, hvilken værdi de kunstigt intelligente robotter vil tilføre vores virksomheder, og hvordan robotterne kan bidrage til den vækst, vi som samfund er så afhængig af. Så jeg byder robotterne velkomne.

Gør du?

mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.