HUSK:Live-streaming af kåringen af Årets CIO 2020 klokken 15:45 på cw.dk

Nu bliver HP trukket ind i dansk bestikkelsessag

To tidligere medarbejdere i Region Sjælland har deltaget i flere rejser til Las Vegas arrangeret af it-giganten HP. Bagmandspolitiet undersøger nu, hvem der har betalt rejseudgifterne for regionens medarbejdere.

It-giganten HP trækkes nu ind i politiets efterforskning af bestikkelsessagen, hvor ansatte i firmaerne Atea og 3A-it er mistænkt for at have bestukket tidligere medarbejdere i Region Sjælland.

Netop Atea har i mange år været en central partner for HP.

Ifølge Berlingske har de tidligere medarbejdere i regionen over en periode på fem år deltaget i flere rejser til Las Vegas arrangeret af HP.

Ledelsessekretariatet i Region Sjælland oplyser til avisen, at politiet efterforsker omstændighederne omkring en række invitationsrejser, hvor HP har stået som vært.

I alt drejer det sig om seks HP-ture til USA i perioden fra 2010 til 2014, hvor ansatte i Region Sjællands it-afdeling har været inviteret.

Fem af turene gik til Las Vegas, hvor HP hver sommer afholder et stort arrangement.

På fem af de seks rejser deltog to regionsmedarbejdere, som i dag er sigtet i den såkaldte Atea-sag om mulig bestikkelse.

Det er de samme to medarbejdere, som også deltog i den famøse Dubai-tur i november 2014, da i alt fem personer, herunder tre tidligere Atea-medarbejdere, der også er sigtet i sagen, spenderede over 400.000 kr. på få dage.

Berlingske har bedt Region Sjælland oplyse, hvor stor regionens egenbetaling har været for regionens medarbejdere, der har deltaget i invitationsrejser fra it-producenter eller it-forhandlere. Hertil svarer Region Sjælland:

»Udgangspunktet er, at regionen har afholdt de fulde udgifter til medarbejdernes deltagelse i arrangementerne (konferenceafgifter, transport, ophold, fortæring etc.). I hvilket omfang der måtte være afholdt udgifter til nogen af disse eller andre arrangementer af andre end regionen, er under efterforskning af politiet. Regionen kan derfor ikke give nærmere oplysninger herom.«

HP: Vi tager det meget alvorligt
Ud over de seks ture med HP har andre medarbejdere i regionens it-afdeling været med Microsoft i Berlin, med Oracle i San Francisco og med Epic i Verona i USA.

Desuden har en af de sigtede været på en rejse, hvor regionen kun ved, at der var tale om var en »grøn IT inspirationstur«.

Berlingske bedt HP i Danmark svare på en række spørgsmål vedrørende selskabets mulige involvering i bestikkelsessagen. Avisen har blandt andet spurgt om, hvor mange dage rejserne til USA varede, hvilke hoteller deltagerne boede på, og hvor meget deltagerne fra Region Sjælland betalte for at deltage i rejserne.

Avisen har også spurgt HP, om selskabet selv har iværksat interne undersøgelser som en udløber af Atea-sagen.

HP har svaret i form af et såkaldt statement fra lederen af HP's presseafdeling for Europa, Mellemøsten og Afrika, Clare Loxley:

»HP har forpligtet sig til at overholde de højeste standarder for business conduct, og alle vores medarbejdere forventes at efterleve disse standarder. Selskabet tager alle påstande om evt. brud på business conduct meget alvorligt og gennemfører derfor grundige undersøgelser heraf.«

Læs også:

Atea landede flere millionordrer hos Region Sjælland uden om lovpligtige udbud

Bestikkelsessag: Nu er fløjlshandskerne taget af




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Premium
Kørekort-app sætter download-rekord: Blev hentet over en halv million gange det første døgn - se de første download-tal her
På et enkelt døgn blev den nye kørekort-app hentet over en halv million gange, viser download-tal fra Digitaliseringsstyrelsen.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.