Artikel top billede

Se listen: Så vildt presses EU-politikere af it-firmaernes EU-folk

Googles lobbyister hører blandt de allermest aktive i selskabernes forsøg på at påvirke politikerne i EU. Læs her, hvor mange møder og millioner Google og de andre it-giganter investerer i EU.

Google er et af de mest aktive selskaber på lobby-fronten i EU.

For mens monopol-sagen mellem EU og Google spidser til - senest med søgegigantens svar til EU - fremgår det af en oversigt hos non-profit-organisationen Transparency International EU, at Google har særdeles mange møder med EU's topfolk.

Udover brancheforeningen BusinessEurope med 44 møder med top-folk fra EU-Kommissionen er der ingen selskaber, der slår Google i antallet af møder.

Google har siden december 2014 haft 32 møder med EU-toppen, mens eksempelvis industrigiganten General Electric "kun" har haft 29-møder, mens NGO-mastodonten Greenpeace er oppe på 25 møder.

Samtidig fremgår det også af oversigten, at Google har ansat ni lobbyister i og omkring EU, mens selskabet har otte adgangskort til EU-Parlamentet.

Ifølge oversigten fra Transparency International EU med bekæmpelse af korruption som sin hovedmission bruger Google 3,5 millioner euro svarende til 26 millioner kroner om året på at lobbye for virksomheden.

It-branche med mange lobbyister

Computerworld har med data fra Transparency International EU samlet en lille buket af de it- og teleselskaber, der har haft flest møder med topfolkene i EU-kommissionen.

Denne oversigt kan du se under artiklen.

Her fremgår det, at udover Google er it-giganterne Microsoft og IBM samt de store teleselskaber som Orange, Vodafone, Deutsche Telekom og Telefonica også flittige gæster på EU-kontorerne.

De seks selskaber bruger tilsammen godt 11 millioner euro (82 millioner kroner) på at påvirke politikerne i Bruxelles med deres budskaber, hvoraf Microsoft alene står for et lobby-budget på 4,5 millioner euro (33,5 millioner kroner).

Lobbyisme er en investering 

Lektor Kenneth Lynggaard fra Institut for Samfund og Globalisering ved Roskilde Universitet forklarer til Computerworld, at it-selskabernes satsninger på lobbyister har to ret klare formål:

"Enten forsøger de at få en dagsorden igennem, ellers forsøger de at bremse noget. Lobbyisterne handler oftest ud fra økonomiske interesse for selskabet, og de bruger mange penge på lobbyisme, fordi de mener, at investeringen kommer hjem igen," lyder det fra RUC-lektoren.

Kennet Lynggaard peger på, at EU's forhold til lobbyisme er ret unikt på grund af de mange folk i og omkring Bruxelles, der forsøger at påvirke beslutningstagerne.

Ikke nødvendigvis usundt

Han mener, at man ikke kan finde en lignende samspil mellem virksomheder og politikere i hele verden bortset fra Washington.

"Lobbyisme er ikke nødvendigvis usundt for demokratiet, fordi it-selskaberne jo i mange sager kan give deres feedback i form af ekspertise, som EU's politikere rent faktisk kan bruge til noget," lyder det fra Kennet Lynggard.

RUC-lektoren peger samtidig på, at med EU's lobby-register er der trods alt mere åbenhed om lobbyismen end eksempelvis det danske folketing.

Her er spillere som blandt andre arbejdsmarkedets parter med til at påvirke folketings-politikere uden det fremgår af noget register.

Læs også: 

Google afviser blankt EU-kritik i stor monopolsag: Siger nej til Vestager




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere