Skat på vej med nyt it-system: Stemples allerede nu som "højrisiko-projekt"

Knap nok er Skatteministeriets arbejde med at et nyt it-system gået i gang, før statens eget it-projektråd rejser tvivl om både økonomi og tidsplan for projektet.

Artikel top billede

Skats planer om selv at udvikle et nyt it-system til ejendomsvurderinger får knubbede ord med på vejen fra Statens It-projektråd, som direkte kalder arbejdet med at udvikle det nye system for et "højrisikoprojekt".

Rådet, der er nedsat af Finansministerriet, har analyseret projektet og peger blandt andet på, at Skatteministeriets tidsplan for udviklingen af det nye it-system er meget stram.

Allerede i april 2017 skal de første dele af det nye system tages i brug, og to år senere - i 2019 - skal det samlede system være klar.

Men rådet anbefaler, at man reviderer tidsplanen og giver tid til at komme rundt om såkaldte "uforudsete hændelser".

Et af de problemer, som lurer i horisonten, er, at politikerne på Christiansborg først til foråret er klar med ny lovgivning om ejendomsvurderingerne, som er bare et af de områder, hvor Skat har haft store problemer med at få hele administrationen af området til at hænge sammen.

De ventede lovændringer skal bygges ind i det nye it-system.

Mangler overblik

It-projektrådet mener derfor, at Skatteministeriets nye 60 mand store it-udviklingsafdeling ICE (ImplementeringsCenter for Ejendomsvurderinger) mangler overblik over økonomien i det samlede projekt.

"Rådet peger på, at ICE ikke har afdækket totaløkonomien i projektet, og anbefaler, at den samlede projekt- og driftsøkonomi, herunder afledte omkostninger hos andre statslige myndigheder og kommuner, snarest muligt afdækkes," hedder det i det aktstykke, som Skatteministeriet har sendt til Folketingets Finansudvalg.

Formanden for Statens It-projektråd, Mogens Pedersen, peger på den pressede tidsplan, som det største problem for det ambitiøse it-projekt.

"Med så stort et projekt er der altid er altid en vis risiko, men med den sammenpressede tidsplan er der særlig stor risiko for at projektet ikke forløber som planlagt."

"Man starter projektet inden man er helt klart over, hvad det skal kunne. Det er først til næste forår, at Folketinget vedtager den lovgivning der bestemmer hvordan ejendomsvurderingerne skal laves i fremtiden," siger formanden for Statens It-projektråd, Mogens Pedersen.

Han kalder samtidig ICE-projektet "usædvanligt og meget centralt".

Skat har pistolen for panden

Dermed hentyder rådsformanden til de mange klager over ejendomsvurderingerne, som er væltet ind fra boligejere og virksomheder efter at systemet siden den seneste ejendomsvurdering i 2013 reelt er brudt sammen.

Skatteministeriet skriver ligeud, at det uden et nyt it-system "ikke vil være muligt at udvikle (...) vurderings- og klageprocesser, der kan sikre en enkel, ensartet og gennemsigtig sagsbehandling".

Men også mere lavpraktisk har ministeriet og skatteforvaltningerne pistolen for panden. Fra 2017 vil det nemlig ikke længere være muligt at hente data fra andre myndigheder.

"(...) omlægningen af systemlandskabet på ejendomsområdet hos andre myndigheder (vil) indebære, at de nuværende vurderingssystemer ikke umiddelbart kan hente de nødvendige data fra 2017 og derfor ikke vil kunne levere ejendomsvurderinger," lyder det fra Skatteministeriet.

Computerworld har forgæves forsøgt at få Skatteministeriet til at stille op til et interview om sagen.

I stedet har ministeriets presseafdeling sendt en mail til redaktion, hvor det blandt andet hedder:

"Skatteministeriet har samlet alle kompetencer og fagpersoner internt i ICE, der udvikler både vurderingsmodeller og -processer samt it-system. Dette er sket for at sikre, at processer, it og lovgivning udvikles i en sammenhæng, så der tages højde for gensidige afhængigheder, og så projektet når i mål til tiden."

Læs også:

Hvordan kan det blive ved? Få nu stoppet de offentlige it-skandaler

Efter EFI: Skatteministeriet kaster millioner i nyt it-system - vil selv udvikle det

Vigtig rapport afslører: Her er fire slemme it-fejl hos Skat

Vigtig rapport afslører: Her er fire slemme it-fejl hos Skat

Skat: EFI virker ikke, og nu lukker vi det ned

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra XFlow

    Digitalisering kræver mere end digitale blanketter

    Kommunerne har digitaliseret indgangen for borgerne. Men bag skærmen håndteres mange arbejdsgange stadig manuelt mellem systemer, mails og organisatoriske siloer.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

    Nihad Hodzic

    Trafikstyrelsen

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job