Nu skal Skoleintra sendes på pension: Her er planen for den nye version

Kontakten mellem skole og hjem skal styrkes i en helt ny it-løsning, der skal afløse Skoleintra. Her er planen for, hvordan det system skal se ud.

Artikel top billede

Kommunikationssystemet, der binder lærere, elever og forældre sammen er blevet forældet, og det skal derfor skiftes ud for at styrke den digitale folkeskole.

Kritikken af det eksisterende Intra er, at det i sin nuværende form ikke lever op til de præmisser, som findes for effektiv kommunikation mellem skole og hjem.

Løsningen er med andre ord forældet.

KL har nu sendt master-planen videre til Kombit, der skal sætte ord på detaljerne.

To-benet løsning

Afløseren består faktisk af to systemer eller måske mere præcist to søjler, der kan udveksle data med hinanden.

Der kan blive tale om yderligere søjler i fremtiden, men i øjeblikket arbejder man med en to-sporet plan.

Den ene søjle skal tage hånd om kommunikationen mellem skole og hjem, eller de opgaver som Intra i dag tager sig af.

Det system kaldes foreløbig for Samarbejdsplatformen.

Desuden skal løsningen forsynet med en Læringsplatform i en selvstændig løsning.

Læringsplatformen skal understøtte den digitale læring, der skal sikre at elever, forældre og pædagogisk personale får adgang til elevplan, elevportfolio, digitale værktøjer, læremidler og andet indhold, som eleverne arbejder med.

De to løsninger beskrives under fællesbetegnelsen Brugerportalsinitiativet, og der er udsprunget af en fællesaftale fra 2014 mellem regeringen og KL .

"Brugerportalsinitiativet skal bringe folkeskolen videre via etableringen af tidssvarende digitale platforme, som kan understøtte kommunikation, læring og trivsel i folkeskolen," kan man læse som begrundelsen for projektet på KL's webside.

Lige nu arbejdes der på et udbud, der kan skabe rammerne på papiret for de konkrete it-løsninger til undervisningsverdenen.

Det nye Intra

For Samarbejdsplatformen og Intra-afløseren er der opstillet en række kernefunktioner og krav, der skal være fundament for udbuddet.

Der er et krav om understøttelse af det arbejde, der foregår i læringsplatformen i form af dataudveksling. Dette inkluderer mulighed for løbende kommunikation og samarbejde i forbindelse med tilrettelæggelse, gennemførelse og opfølgning på læringsforløb.

Der skal være adgang til kommunikation og samarbejde mellem brugere, der består af elever, forældre, pædagogisk personale og ledelse ud over det, der sker i læringsforløbene.

Der skal også være mulighed for en "Lukket" og "åben" kommunikation, hvor lukket kommunikation dækker over eksempelvis til- og framelding, sygemelding og åben kommunikation dækker over eksempelvis mail og chat.

Det sidste nøglekrav er understøttelse af lokal, kommunal og national videndeling og erfaringsudveksling.

Disse fire funktionsønsker er nu blevet overladt til Kombit, der skal udarbejde de endelige krav og specifikationer på fremtidens Skoleintra.

Dansk opfinder har fået fiks ide: Sådan kan du fjerne irriterende mobiler fra klasselokalet

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Kingston Technology

    Vi låser vores hjem, så hvorfor beskytter vi ikke vores digitale liv?

    Beskyttelsen af dine personlige og fortrolige data i den digitale tidsalder starter med betroede krypteringsløsninger.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S