Google strammer søge-algoritmen yderligere: Det skal være helt slut med usikre websider

Nye indekserings-regler i Googles søgemaskine kan få stor betydning for ejere af websider, der ikke gør brug af HTTPS til at sikre forbindelsen.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Står du bag en HTTPS-webside, og har din værste kunkurrent kun en gammeldags HTTP-side at byde på, kan du godt begynde at glæde dig:

Din sikre webside får nu endnu flere fordele i Googles søgemaksine.

Allerede sidste år begyndt Google at give de sikre HTTPS-websider en bedre rangering i søgemaskinen end de ikke-krypterede og dermed mindre sikre websider.

Det var dog kun første skridt, for nu strammes sikkerhedsskruen yderligere, fremgår det af et blogindlæg fra Google.

"Som en naturlig fortsættelse af dette vil vil gerne annoncere, at vi justerer vores system til indeksering til at kigge efter flere HTTPS-sider."

"Ved at vise brugerne HTTPS-sider i vores søgeresultater, håber vi at mindske risikoen for, at de besøger en webside over en usikker forbindelse og gør sig selv sårbare for angreb," lyder det fra selskabet.

Derfor er HTTPS nødvendigt

Med HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) kan man hindre, at andre kigger med, når man indtaster fortrolige oplysninger på en webside.

HTTPS har udviklet sig til en standard for sikker webbrowsing sammen med SSL/TLS. Typisk markeres de sikre websider med en lille hængelås i adresselinjen i browseren.

Står det til Google, skal HTTP-siderne dog sendes endnu mere ud i kulden i selskabets søgemaskine.

Læs også: Sådan kommer dit website sikkert til tops i Google-søgninger

Googles nye tiltag betyder blandt andet, at hvis der er to websider fra det samme domæne, der har samme indhold, men den ene er i HTTPS og den anden ikke er, så vil den første blive den, der optræder øverst i Googles søgeresultater.

Det vil også ske, selvom der slet ikke linkes til HTTPS-versionen fra andre sider, meddeler Google.

Google har dog en række undtagelser til denne nye regel. Blandt andet andet kan man stadig blokere crawlere via robots.txt, og Google vil heller ikke anvende metoden, hvis eksempelvis HTTPS-siden sender de besøgende videre til en usikker HTTP-side.

Der er dog ingen tvivl om, at Google grundlæggende ønsker at sende HTTP ud i kulden: 

"Selvom vores system som standard foretrækker HTTPS-versionen, kan du også gøre dette mere tydeligt for andre søgemaskiner ved at omdirigere din HTTP-side til din HTTPS-version og ved at implementere HSTS headeren på din server," forklarer Google.

Øget fokus på HTTPS

Det er langt fra kun Google, der i de senere år har forsøgt at sende de usikre HTTP-sider ud i kulden.

Både Google og Mozilla har eksempelvis arbejdet med forskellige metoder til at advare brugerne af deres respektive browsere, når de befinder sig i på en HTTP-side, hvor forbindelsen ikke er sikker. Læs mere om det her.

Selvom HTTPS er en langt mere sikker form for websider end rene HTTP-sider, så har HTTPS-modellen også været udsat for kritik af sikkerhedsfolk på grund af tilsynet med de såkaldte CA'er (certificate authority), der kan udstede certifikater.

Læs om den problemstilling her.

Læs også:

Vakler HTTPS-modellen så vi ikke kan stole på "sikre" websider?

Sådan kommer dit website sikkert til tops i Google-søgninger

Guide: Sådan gør du din hjemmeside sikker med HTTPS

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Julian Olsen som Datateknikerelev ved afd. Thisted og afd. Esbjerg. Nyt job

Julian Olsen

Netip A/S