Hvis du ser godt efter, kan du se Microsoft-logoet under sidespejlet. Foto: IAV

Tør du prøve den?: Ny selvkørende VW 'styres' af Windows 10

Microsoft springer nu ud som leverandør af software til selvkørende biler. Det sker i samarbejde med tyske ingeniører. Her er resultatet.

Hvis Windows bliver installeret i din bil, er det nødvendigt, at du slukker den, stiger ud, stiger ind og starter den igen for hver 100 kilometer, lyder det korte resume af en gammel vittighed, der henviser til de mange genstarter af Windows.

Den vittighed bliver nu afprøvet i praksis, for Microsoft har nemlig leveret software til en bil.

I samarbejde med tyske ingeniører er Windows 10 således blevet bygget ind i en Volkswagen Golf.

Med Windows 10 og Microsofts Continuum-teknologi forsøger Redmond-giganten at kæmpe sig ind bag førersædet i verdens kommende biler.

I takt med, at bilen bliver selvkørende, vil Microsoft levere de funktioner, du skal bruge ventetiden i bilen på, eksempelvis mails og andet kontorarbejde.

Det er faktisk ikke første gang, at Microsoft har snuset til bilbranche.

I samarbejde med bilproducenten Ford var firmaet nemlig med til at udvikle Sync-systemet. Microsoft havnede dog på sidelinjen, da Ford valgte Blackberrys styresystem QNX i stedet.

Men Microsoft forstår, at komme igen, og det forsøger firmaet nu at vise i bilbranchen, hvor Windows 10 skal give ny luft.

Læs også: Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år

Windows 10-demo i Golf
Microsoft har i samarbejde med det tyske ingeniørfirma IAV bygget bilen og demonstreret den for offentligheden.

En central del af demonstrationen var, at instrumenterne foran førersædet var udskiftet med en LCD-skærm.

De traditionelle instrumenter med informationer om temperaturmålinger, benzinbeholdning er blevet skiftet med en skærm styret af Windows 10 Continuum.

Det nye display viser også en masse nye oplysninger.

"Det er nok de færreste, der vil tjekke mail, når man kører i høj fart på motorvejen," skriver den amerikanske PC World-journalist Mark Hachman, der har været på en prøvetur i bilen.

"Men når man holder i morgentrafikproppen vil auto-bilstyringen sørge for, at holde den rigtige afstand til forankørende og holde bilen i den rigtige bane, så man fint læse dagens digitale post," lyder dommen fra pilot-chaufføren.

Det er netop under sådanne forhold, at Windows skal optimere mulighederne for chaufføren og sænke risikoen for uheld.

I videoen kan du se en demonstration af en VW Golf model Windows 10.

Bluetooth kobler (måske) til alt og alle
Under demonstrationen var Golfen koblet sammen med en Lumia 950XL via USB, men i fremtiden er det meningen, at en trådløs kobling skal erstatte kablet.

Under demonstrationen kørte bilen ligeledes på en testbane ved lav hastighed.

Via stemmen blev den digitale assistent Cortane kontaktet: "Cortane, hvordan ser min kalender ud i dag?"

Og vups, så dukker dagens aftaler op på skærmen.

Løsningen er således baseret på tale, da et tastatur ikke er hensigtsmæssigt under kørsel.

Med stemmen kan man styre alle apps - til og med Netflix, hvis trafikken virkelig står stille. Det er dog nok applikationer som eksempelvis korttjenesten eller vejrudsigten, der er de mest vigtige i bilbranchen.

Microsofts bil-software-vision er at gøre bilen til et kontor i takt med, at den bliver mere og mere selvkørende, og det skal altså gøres med det styresystem, der også styrer kontorarbejdet på et hav af arbejdspladser.

Bluetooth-teknologien i bilen kan også anvendes til at holde kontakt med andre Bluetooth-enheder, hvilket eksempelvis kan betyde, at en fodgænger med en Bluetooth-enhed, som en smartphone, kan registreres af systemet, der så eventuelt kan undvige.

Foreløbig ved man dog ikke, hvordan en smart bil vil opføre sig i trafikken, hvor der er tonsvis af Bluetooth-signaler.

De fleste demonstrationer med Bluetooth har handlet om bil-til-bil kommunikation og ikke bil-til-fodgængere/omgivelser.

Men udviklingen går som bekendt uhyre hurtigt lige nu.

For ganske få år siden var det ren science fiction, at forestille sig Windows 10 på instrumentbrættet, selvkørende teknologi og bil-til-bil-kontakt som Microsoft og mange andre står (næsten) klar med.

Læs også:

Systemer vil snart kunne designe systemer automatisk - og robotter kunne bygge nye robotter

Apple sætter turbo på bil-udvikling med kæmpe-afdeling: Apple-bil vil være klar i 2019

Her er udfordringerne med selvkørende robotbiler i Danmark

Her kan du spinde guld på internet of things: Der ligger milliarder gemt i disse områder

Audi-chef: Vi har selvkørende biler om få år



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere






CIO
It-chef i dybet: "Hele vores it-infrastruktur er jo bygget op fra bunden, og alt - inklusive mig selv - forsvinder jo, når vi er færdige i 2018"
Interview: Martin Lauritsen er it-chef på Metro-byggeriet i København, hvor han skal holde internettet i gang og industrispioner ude af 22 byggepladser i hovedstaden. Det er noget af en opgave.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Hyperconverged infrastructure - Optimer datacentret med den enkleste og mest fremtidssikrede løsning
Mere integration betyder mindre arbejde for datacenteradministratorer - Læs hvordan i dette white paper. Dette white paper er skrevet af Computerworld for SEC Datacom