CRM i tredje potens er lige rundt om hjørnet: Det kan du vente dig

Klumme: Hvis virksomhederne ellers magter at favne teknologien, bliver det meget snart meget lettere at være borger og kunde. Det er masser af juridiske og etiske spørgsmål, javel, men det handler om at begejstre og bejle til kunden.

IBM InterConnect 2016, Las Vegas: "What Happens Here, comes here."

Efter endnu en dag i Las Vegas er jeg blevet endnu mere overbevist om, at fremtiden for de fleste virksomheder bliver at kunne indsamle, bearbejde, dele og bruge data i forhold til interaktionen med kunden, hvis de ønsker at fastholde og udvikle deres forretning.

Men ikke nok med det. Man skal være indstillet på at dele data med andre, når det kan indgå en værdiskabende proces for kunden og derfor også for virksomhederne.

Nu taler vi altså ikke bare om 360-graders CRM (alle interaktionspunkter til kunden i virksomheden), men 360X-grader, hvis flere kilder arbejder sammen - det kan både være persongenererede data og Internet of Things-data.

Et sådan setup vil kunne gøre hverdagen lettere for kunden, og samtidig kan det være med til at sikre bæredygtighed og profitabilitet for virksomheden.

Min defekte bil tager ansvar
Lad os tage et tænkt eksempel. Jeg kommer kørende på Ring 3 ved København, og pludselig lyser en advarselslampe i bilen. Det betyder, at jeg skal til nærmeste værksted nu.

Bilens computer finder frem til det og guider mig frem.

Da jeg ankommer til værkstedet i Brøndby, er de allerede klar over, at jeg kommer, og de står klar til at tage imod.

Systemet har i mellemtiden tjekket min kalender og konstateret, at jeg har et møde i Tåstrup 30 minutter senere. Derfor holder der en taxa (eller en UBER) klar til at køre mig til mødet, som jeg når til tiden.

Det er CRM i tredje potens.

KONE er midt i fremtiden
Brugerfladen bør findes i de eksisterende systemer, for eksempel i form af mail. Men det er også et API-økosystem, hvor der deles og anvendes data i forhold til individet.

Fremtid? - næh, ikke hvis man har det i sin forretningsmodel.

Jeg hørte et spændende indlæg fra elevatorfirmaet KONE's Executive Vice President Larry G. Wash. Han løftede sløret for, hvordan KONE (baseret på en IBM Watson IoT Cloud Platform) vil forbinde, overvåge og optimere styring af millioner af elevatorer, rulletrapper, døre og tælleapparater i bygninger og byer over hele verden.

Systemet analyserer store mængder data fra sensorer, og bruger det til at identificere og forudsige problemer, minimere nedetid og personliggøre oplevelsen for brugerne.

KONE kan forudsige og reagere på udvalgte tekniske udfordringer i realtid, køre remote-test og løse problemer i skyen i stedet for at skulle tilkalde en servicetekniker eller anvende faste vedligeholdelsesplaner.

Alt dette kan optimere driften, reducere nedetid for kunden og sikre bedre udnyttelse og anvendelse af KONE's serviceteknikere gennem bedre planlægning.

Begejstre og bejle - ikke belemre og belejre
Data kan så endda yderligere sættes i relation til bygningens brugere via API-ECO-systemet.

Når jeg for eksempel registrer mig ved indkørslen til p-kælderen, ved elevatoren, at jeg om lidt skal op på 8. sal, og derfor kører der en elevator ned til kælderen, som er klar.

Dette er igen et eksempel på, hvordan man kan bidrage til at skabe værdi for en kunde og bruger.

Der melder sig naturligvis nogle juridiske og etiske spørgsmål i forbindelse med anvendelsen af data i API-ECO-systemet.

Det skal naturligvis være på plads. Udgangspunktet er at begejstre og bejle til kunden og ikke at belemre og belejre ham. Altså relevans, målrettethed og værdi. Enkelt og let. Mobilen er joystikket.

Hvor langt er vi så fra denne nye fagre verden?

Ikke så langt. I dag så jeg en demo af en lille robot, som blev styret ved hjælp af tankens kraft! Et avanceret "pandebånd" var API'en til robotten.

Konklusion må blive, at de teknologiske muligheder altså findes i et Open Data-mindset.

Hvornår begynder virksomhederne for alvor at anvende disse?

Jeg kan se nogle spændende udfordringer, når strategien og forretningsmodellen er blevet forandret.

Hvad med forankringen? Hvordan vil vore data og viden påvirke den måde vi leder og organisere på? Et bud på svaret kommer i morgen.

Læs også: Brug nu den hårde lære fra CRM-hypen til open data - ellers går det bare galt igen



Premium
Michael Meister fik et tilbud, han ikke kunne sige nej til: Her er hans plan som ny topchef for Cibicom
Interview:Michael Meister forlader snart IT Relation til fordel for rollen som topchef i danske Cibicom, hvor han skal være med til at sætte fart på væksten. Se hans plan for selskabet her.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Optimér produktiviteten og lad din printer følge med ud i skyen
De fleste virksomheder investerer betydelige beløb i den digitale transformationsproces, men skriver alligevel dokumenter ud som aldrig før, og medarbejdere opfatter decideret print som en forudsætning for at kunne arbejde effektivt. Alligevel er virksomhedens printstruktur ofte et systemmæssigt stedbarn, der er sammenstykket af mange forskellige enheder og platforme – hvilket skaber forvirring og betydeligt tidsspilde. Print passer heller helt ind i hverken den eksisterende digitale infrastruktur eller i den cloudbaserede infrastruktur, virksomheden sigter mod. Det udfordrer både sikkerhed, produktivitet og digital strategi som hele. I denne hvidbog kan du læse om udfordringerne og om, hvordan du håndterer dem mest effektivt som et led i den digitale transformationsproces.