Microsoft tabte monopolet - men kan sagtens vinde krigen

ComputerViews: Microsoft har tabt sit Windows-monopol, men takket være topchef Satya Nadellas satsning på innovation, kan virksomheden alligevel ende som vinder.

ComputerViews: Nokia er blevet opkøbt og splittet til atomer. Blackberry er døden nær, og Microsoft har gennem de seneste år befundet sig i en eksistentiel krise.

De tre virksomheders kvaler har alle samme velkendte årsag.

Det skyldes det tektoniske skift, der i 2007 ramte den internationale it-branche, da Apples iPhone blev lanceret.

Monopolet der forsvandt
For få år siden talte vi stadig om Microsoft berømte monopol i it-verden. Men det monopol er i dag forsvundet som dug for solen.

For fremkomsten af de nye dominerende mobilplatforme, iOS og Android, betyder, at Windows i dag har mistet en stor del af sin relevans som platform.

Denne udvikling betyder, at Microsoft  - under den nye administrerende direktør Satya Nadellas ledelse - har udviklet sig til et interessant stilstudie i, hvordan en stor gigant kan manøvrere sig ud af en truende disruption.

For modsat mange andre virksomheder i samme situation er Microsoft nu på vej til at genopfinde sig selv. Under Microsofts netop overståede Build-konference fik vi et interessant indblik i den strategi, som Nadella har lagt. 

For i erkendelsen af, at Microsoft kan være på vej ind i en tidsalder, hvor virksomheden ikke længere ejer den underliggende platform på folks computere, forsøger Microsoft derfor at lægge et ekstra og uundværligt lag oven på konkurrenternes platforme. 

Vi har allerede set antydninger af den strategi i Microsofts systematiske opkøb af populære produktivitetsapps til iOS og Android.

Chatrobotterne kommer
Men det bedste eksempel indtil videre så vil til Build, hvor Satya Nadella præsenterede Microsofts seneste satsning på intelligente chatrobotter. Eller bare "bots". 

De har ifølge Microsoft potentialet til at blive det fremtidige interface på computere, og Microsoft har døbt det "conversation as a platform". 

"Vi tror, at det vil have lige så stor en påvirkning på verden, som den grafiske interface, mus og tastatur og touch på telefoner har haft," lød det selvtilliddsfuldt fra Satya Nadella til Build-konference, hvor Computerworld var tilstede.  

Det kan vi lære
Microsoft har indset, at virksomheden ikke kan vinde en direkte styrkeprøve med Apple og Google på nuværende tidspunkt. 

Så i stedet for at kaste sig ud i endnu en bekostelige ildkamp, som virksomheden med stor sandsynlighed vil tabe, så har Microsoft gjort noget andet.

Virksomheden forsøger i stedet at udvikle et nyt interface, der kan lægges oven på konkurrenternes eksisterende tjenester.

Det kan vise sig at være ganske smerteligt for Microsofts konkurrenter, hvis strategien er succesfuld. 

For i stedet for med et trylleslag at forvandle konkurrenterne til støv, bliver de forvandlet til det, der på engelsk kaldes en commodity. En let udskiftelig råvare. 

Denne skæbne kan ikke blot overgå Microsofts konkurrenter. I fremtiden bør hæderkronede banker, teleselskaber og producenter af tv-indhold også frygte at ende som en commodity. 



Computerworld
Muligt Apple-kup: Der er tre gode grunde til, at iPhone 12 kan blive usædvanlig billig
Apple løfter sløret for et nyt kuld af smartphones i aften. Der kan komme en mindre prisbombe iblandt dem.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.