Her er eksperternes råd: Sådan kan du tjene penge på dine data

Beyond Data 2016: Din forretning skal udvikle sig ved hjælp af data. Her er en stribe gode råd til at komme i gang fra erhvervslivet, en minister og en dataekspert.

Artikel top billede

Tænk stort, men start småt, lyder det far Jens-Jacob Aarup, der er direktør i virksomheden Inspari, Foto: Nicolai Devantier.

Beyond Data 2016: Vi tror, at vi er verdensmestre i data, men det er vi ikke.

Sådan lyder den lidt nedslående besked på konferencen Beyond Data, der foregår netop nu i København og har tiltrukket it-folk fra hele landet.

Der er dog stadig masser af lyspunkter i kongerigets it-afdelinger og virksomheder, både når det handler om teknik, lyst og evner.

Der er altså noget at bygge på, lyder det både fra erhvervslivet, eksperter og politikere, der taler på konferencen.

"På 30 minutter kobles der 2,5 millioner nye enheder på nettet, og på daglig basis genererer vi mere data end fra livets oprindelse og frem til 2003," lyder det fra Danfoss-direktør Niels B. Christiansen.

"Digitaliseringen går med andre ord rimelig stærkt. Og der er ikke plads til magelighed eller en selvtilfreds indstilling til at drive forretning."

Han peger dog på, at digitaliseringen ikke er en revolution, der vil ødelægge alle de gamle forretningsværdier. Det er et supplement, der kan bærer de gamle produktionsvirksomheder videre.

"Erhvervslivets transformation vil ikke blive let, og der vil komme masser af fejltrin, men dem, der står igennem, vil også stå tilbage som vindere. Digitaliseringen er både nødvendig og spændende."

Danfoss-chefen mener, at der er for meget varm luft i debatten, og at der skal definitioner til.

"De mange buzz-ord betyder ikke nødvendigvis noget. It skal sættes ind i en sammenhæng og en virkelighed, så den giver forståelse. Det skal gøres konkret."

Det handler eksempelvis om tilgangen til kunderne og at gøre strategien i firmaet digitaliseringsparat.

"For at komme i gang skal man finde nogle fokusområder og sætte ind der. Men husk at kunden står over teknologien. It skal give ny værdi. Men dem, der har adgang til platformen, har også adgang til vækst og værdi."

Han peger på Uber som et konkret eksempel.

"Uber har taget magten over forsyningskæden til kunden og har derved erhvervet sig den platform, der skaber værdi," siger han.

Hardware og software går hånd i hånd

Ifølge Niels B. Christiansen er hardware blevet et glemt kapitel i digitaliseringen. Men han vurderer produkterne som langt mere værdifulde.

"Software er det værktøj, der skal skabe udviklingen, men det digitaliseringsparate hardware er fundamentet for eksempelvis internet of things."

Det handler igen om at skabe platformen. I hans univers er det termostater, der kan kobles sammen med software, men Nokias nedtur og Apples succes er et andet eksempel.

"Nokia kunne udvikle og producerer telefoner i et voldsomt tempo, men tabte til Apple, der kun har få modeller. Men Apple har platformen, der kan forsynes med ny software med jævne mellemrum, så folk føler de får en ny telefon."

Denne platformsudvikling mener han ikke bare begrænser sig til telefoner, transport eller udlejning af boliger.

"Det kommer også på alle andre områder, eksempelvis blandt produktionsvirksomheder som os. Det er koblingen mellem hardware og software, der er spændende i forbindelse med nye forretningsområder."

Og det argument er en hård omgang for de traditionelle firmaer.

"For de traditionelle virksomheder betyder det en kæmpe udfordring og omstilling, men det er en gave til start up-firmaer."

Hans pointe er, at digitaliseringen ikke kommer til at erstatte de fysiske produkter, men den kommer til at forandre dem.

"Det kræver, at der i firmaer som vores sættes en retning, og at der arbejdes hurtigt."

Den udvikling vil ikke kun forandre produktionen, men også arbejdsmarkedet, hvor de digitale superhelte bliver en mangelvare.

Kompetente it-folk er allerede en mangelvare, og den udvikling fortsætter, hvis man ikke satser målrettet.

"De folk kommer ikke af sig selv. De ledere, vi har i dag, er uddannet efter helt andre principper. De skal have flere tekniske kompetencer fremover. Vi skal også have politikerne med for at få det til at blive en succes," siger han.

Minister: Vi skal nok gøre noget

Og der er faktisk en politisk vilje, forsikrer Erhvervs- og beskæftigelsesminister, Troels Lund Poulsen (V).

"Vi skal blive bedre til at tjene penge," siger han på konferencen.

Og digitaliseringen skal være en af de løftestænger, der skal sørge for det.

"Udrulningen af bredbånd til hele landet er et helt konkret eksempel, der skal sikre et mere digitalt Danmark."

Men også det kompetenceløft, som Danfoss-chefen efterlyser, er i spil.

"Politikere skal blive bedre til at tænke længere end til det næste valg. I samarbejde med erhvervslivet vil vi forsøge at lægge en plan, der strækker sig ti år ud i fremtiden."

De elementer, han peger på, er områder som digital vækst, produktion og automatisering. Ligeledes skal strategien omfatte it-sikkerhed, uddannelse og deleøkonomi.

"Et konkret eksempel er, at vi vil se på bedre forhold for deleøkonomiske tjenester, for internettet er nok kommet for at blive," siger Troels Lund Poulsen.

Danmark er dårligst til data i Skandinavien

"Men hvor data-drevne er de danske virksomheder egentlig?"

Sådan lyder spørgsmålet fra Jens-Jacob Aarup, der er direktør i virksomheden Inspari, der har foretaget en analyse af netop den problemstilling blandt 400 virksomheder.

Og svaret er nok ikke det, man ønsker at høre.

"Sammenlignet med de øvrige lande i Skandinavien ligger vi sidst."

Finland indtager en klar førsteplads, ikke mindst fordi landet har formået at bringe det digitale perspektiv ind i undervisningen.

Det er dog ikke kun dårlige nyheder, der kommer over hans læber.

"På et enkelt år har vi oplevet en langt større forståelse og interesse i at bruge data i danske firmaer. Ligeledes oplever vi, at de firmaer, der går i gang med at bruge data bliver grebet af det og igangsætter flere og flere projekter," siger han. 

Udfordringen er nu, at få gjort interessen til praktiske løsninger.

Udfordringerne i forhold til at bruge data ligger i strategi, kultur, accept og kompetencer. Fire områder, der skal arbejdes med.

Han giver fire gode råd til at komme i gang.

"Tænk stort, men start småt. Nedbryd siloer i virksomheden, find kompetencerne både internt og eksternt og sørg så for, at der er en fælles platform."

Læs også:

Er disruption blevet et meningsløst bullshit-begreb?

Disruption-designer: Sådan ryster du virksomheden og overhaler konkurrenterne

Dansk storbank vil med på disruption-bølgen, men har ikke ressourcerne: Sætter 100.000 kroner på højkant i hackathon

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S