Den danske iværksætter Thomas Black-Petersen forlader den virksomhed, han stiftede i 2007. I stedet vil han nu udleve sin drømme med familien Fotograf: Simon Fabricius Luplau

Inspari-stifter sælger alle sine aktier: Det skal han lave nu

Den danske iværksætter Thomas Black-Petersen er blevet købt ud af den virksomhed, som han stiftede for næsten 10 år siden. Nu har han en notesbog fyldt med drømme og mål, som han vil indfri gennem de næste år.

"Den her historie handler jo ikke om mig." 

Den sætning gentager den danske iværksætter Thomas Black-Petersen flere gange, da Computerworld fanger ham på en telefon, mens han tidligt tirsdag eftermiddag sidder på sin terrasse og nyder juni-solen.

Han har netop solgt sin ejerandel på 40 procent af business-intelligence-virksomheden Inspari til den fondsejede danske koncern Stibo.

Og ifølge Thomas Black-Petersen er det netop det, som historien bør handle om. Om Inspari, og det nye partnerskab med den danske fond.  

For selv om han nu forlader den virksomhed, som han selv har stiftet, så fylder virksomheden, hans tidligere partnere og de knap 100 ansatte i Inspari stadigvæk meget i hans bevidsthed.

"Jeg er afsindigt glad for Inspari, og jeg er meget stolt af det vi har opnået. Det betyder også, at det er med store følelser, at jeg siger farvel. Nu skal jeg i gang med et helt nyt liv. Men jeg kommer til savne dem alle sammen hos Inspari," siger Thomas Black-Petersen.

Var den største aktionær
Thomas Black-Petersen etablerede virksomheden i 2007 sammen med sine tre forretningspartnere Jens-Jacob Aarup, Kasper Kamp Simonsen og Martin Høgsted.

Indtil salget af sin ejerandel var Thomas Black-Petersen den største aktionær i Inspari, der har omkring 100 medarbejdere, omsætter for 100 millioner kroner om året og har en overskudsgrad på knap 10 procent.

Når han alligevel vælger at sælge, så skyldes det ifølge Thomas Black-Petersen en kombination af flere ting.

For det første var tilbuddet for godt til, at han kunne sige nej.

Både for ham og for Inspari.

Thomas Black-Petersen ønsker ikke at oplyse den præcise pris, som han har fået for sin ejerandel på 40 procent. Men han oplyser, at der er tale om "et to-cifret millionbeløb".

Noget han betegner som "en fair pris".

Samtidig vurderer Thomas Black-Petersen, at Stibo er et perfekt match for Inspari.

Det skyldes, at Stibo er en stor dansk fondejet koncern med kontorer i 14 lande, hvilket ifølge Thomas Black-Petersen rummer muligheder for et stort vækstpotentiale.

Især fordi Stibo angiveligt ikke går efter hurtige gevinster, som mange amerikanske kapitalfonde gør, men i stedet arbejder med lange tidshorisonter på sine investeringer.

Ingen nye projekter
Thomas Black-Petersen afviser, at han selv har nye erhvervsprojekter, som han vil kaste sig over.

I stedet planlægger han at bruge mere tid med sin familie og samtidig håber han på at komme til lave mere bestyrelsesarbejde. 

"Jeg har fire børn i alderen 3 til 11 år, og der er mulighed for, at jeg kan komme til at se mere til dem og starte et helt nyt liv," siger han. 

Nu siger du, at du vil bruge mere tid til din familie. Det er jo typisk sådan en forklaring, som folk bruger, hvis der stikker noget mere under. Kan du garantere, at det her rent faktisk skyldes, at du vil bruge mere tid med din familie? 

"Ja det kan jeg. Inspari har ikke været til salg, og jeg har haft et fantastisk samarbejde med min forretningspartnere. Men da Stibo kom ind i billedet gjorde de det klart, at de ønskede en meget lang "commitment". Det har mine partnere det fint med, men det er jeg ikke klar til, og derfor tog jeg beslutningen om at sælge min ejerandel," siger Thomas Black-Petersen og uddyber: 

"Jeg har arbejdet vanvittigt meget gennem de sidste 10 år, og jeg har følt, at jeg har skubbet mange ting foran mig i den periode.  Mit ældste barn er i dag 11 år og om tre år, når han den alder, hvor han sikkert ikke gider at tale med mig mere. Så hvis jeg skal bruge noget tid med familien, så er det nu."

Thomas Black-Petersen fortæller, at han har skrevet sine private drømme og mål ned i en bog. De mål har han ambitioner om, at han skal nå i løbet af de næste år. 

"Det handler om, hvilke mennesker som jeg gerne vil se mere til, og hvad jeg gerne vil opleve. Eksempelvis vil jeg gerne ud og rejse i et par måneder sammen med familien. Gerne til Sydamerika - til Peru og Brasilien," siger han.

Læs også:
Data-direktør: Fiks problemet med kulturen og få kæmpe værdi i big data-projekter  

Dansk it-firma søger 33 procent flere it-konsulenter



mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan kan du arbejde effektivt uanset tid, sted og type af enhed
Hvad nu hvis dit arbejde, din information, dine processer og teknologien bag ved, var organiseret på en måde så det passede til din organisation – alt sammen guidet af en intelligent udgave af det digitale arbejdsrum? Det er visionen bag Atea og Citrix´s samarbejde med digital workspace – en smartere og mere effektiv måde at arbejde på. I dette whitetpaper kan du derfor læse om, hvordan du kan skabe et mere effektivt og brugervenligt arbejdsrum uanset tid, sted og enhed. En løsning der på en gang er både enkel og som sætter brugeren i centrum.