Derfor er brugerne dybt utilfredse med deres smartwatches

Manglende funktioner og dårlig batterilevetid er nogle af grundene til, at smartwatch-brugernes utilfredshed.

Artikel top billede

25 procent af alle wearable-ejere mener, at deres wearable ikke levede op til forventningerne.

Det viser en undersøgelse fra Ericsson, der har snakket med 2.500 smartwatch-ejere fordelt på seks vestlige lande.

Det er særligt manglen på funktioner, der er det største problem for brugerne, og at urene ofte fokuserer for meget på fitness.

Samtidig ønsker godt en femtedel også, at uret har sin egen netværksforbindelse, så den ikke behøver være knyttet til en telefon.

Godt 10 procent af de adspurgte blev så trætte af dårlig batterilevetid og manglende funktioner, at de solgte deres wearable eller simpelthen gav den væk.

Nyt smartwatch på vej: SOS-funktion til børnene og total overvågning til forældrene

Forklarer skuffende salg
Undersøgelsen kan være med til at forklare det skuffende salg af wearables. Analytikere havde både spået store salgsprognoser for Android Wear og ikke mindst for Apple Watch, men sådan er det ikke gået.

Analytikere estimerede, at omkring 40 millioner Apple Watch ville blive langet over disken i løbet af det første år, men IDC fortæller, at det reelle salgstal ligger i nærheden af 13 millioner enheder i  løbet af det første år.

Android Wear fik en endnu værre start. I 2014 blev der kun solgt 740.000 enheder på verdensplan. Pebble, et andet smartwatch firma, solgte i 2015 en million enheder.

Android Wear flopper totalt: Kan vi allerede nu erklære smartwatch-kategorien for død?

I Ericssons undersøgelse spurgte Ericsson også om, hvilken type funktioner wearables skal have, før det er interessant.

Her svarede de mange adspurgte, at de særligt kunne bruge sikkerhedsapps såsom en "panic-knap", identitet (til at låse computere eller døre op med), eller en enhed som kan måle ens kropstemperatur og regulere aircondition i stuen.

Hvad mener du, at et smartwatch skal kunne?

Læs også: Apple knuser konkurrenterne på smartwatch-markedet

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra MSI

    MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

    MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S