Derfor er brugerne dybt utilfredse med deres smartwatches

Manglende funktioner og dårlig batterilevetid er nogle af grundene til, at smartwatch-brugernes utilfredshed.

Artikel top billede

25 procent af alle wearable-ejere mener, at deres wearable ikke levede op til forventningerne.

Det viser en undersøgelse fra Ericsson, der har snakket med 2.500 smartwatch-ejere fordelt på seks vestlige lande.

Det er særligt manglen på funktioner, der er det største problem for brugerne, og at urene ofte fokuserer for meget på fitness.

Samtidig ønsker godt en femtedel også, at uret har sin egen netværksforbindelse, så den ikke behøver være knyttet til en telefon.

Godt 10 procent af de adspurgte blev så trætte af dårlig batterilevetid og manglende funktioner, at de solgte deres wearable eller simpelthen gav den væk.

Nyt smartwatch på vej: SOS-funktion til børnene og total overvågning til forældrene

Forklarer skuffende salg
Undersøgelsen kan være med til at forklare det skuffende salg af wearables. Analytikere havde både spået store salgsprognoser for Android Wear og ikke mindst for Apple Watch, men sådan er det ikke gået.

Analytikere estimerede, at omkring 40 millioner Apple Watch ville blive langet over disken i løbet af det første år, men IDC fortæller, at det reelle salgstal ligger i nærheden af 13 millioner enheder i  løbet af det første år.

Android Wear fik en endnu værre start. I 2014 blev der kun solgt 740.000 enheder på verdensplan. Pebble, et andet smartwatch firma, solgte i 2015 en million enheder.

Android Wear flopper totalt: Kan vi allerede nu erklære smartwatch-kategorien for død?

I Ericssons undersøgelse spurgte Ericsson også om, hvilken type funktioner wearables skal have, før det er interessant.

Her svarede de mange adspurgte, at de særligt kunne bruge sikkerhedsapps såsom en "panic-knap", identitet (til at låse computere eller døre op med), eller en enhed som kan måle ens kropstemperatur og regulere aircondition i stuen.

Hvad mener du, at et smartwatch skal kunne?

Læs også: Apple knuser konkurrenterne på smartwatch-markedet

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S