Artikel top billede

Dansk 4G-sendemast hos TDC. Foto: Uffe Weng. (Foto: Uffe WengFotojournalist Uffe WengPhotojournalist Uffe Wengwww.uffeweng.dkGunløgsgade 33, 2. tv.2300 København S.Danmark / Uffe Weng)

Danske forhold tvinger TDC til frasalg: Derfor må TDC skille sig af med sin svenske milliard-forretning

ComputerViews: TDC er under et ekstremt hårdt pres i Danmark. Frasalget af den svenske forretning er et led i selskabets nye strategi, der skal sætte en stopper for uheldige tendenser på det danske telemarked.

ComputerViews: Cirka 800 millioner danske kroner.

Så meget ventes TDC at indkassere efter skat på frasalget af TDC Sverige for 2,3 milliarder kroner.

Læs om det her: Kæmpe frasalg hos TDC: Sælger forretning fra for 2,3 milliarder kroner

Mens debatten om, hvorvidt det et højt nok beløb allerede kører flere steder, så kan vi her blot konstatere, at det er penge, som TDC har brug for.

For TDC - og her taler vi om den danske del af selskabet - er under et ekstremt hårdt pres.

Presset gælder både kunderne, der falder fra, konkurrenterne, der opruster, og aktionærerne, der vil se resultater.

Og så er der selvfølgelig det pres, der kommer til udtryk i de rå regnskabstal.

Kører med underskud

Årsregnskabet 2015 blev nemlig endnu et hårdt et af slagsen for Danmarks største telekoncern.

Den danske del af TDC-forretningen havde i 2015 et fald i omsætningen på fem procent til 19 milliarder kroner, mens selskabets overskud før skat, afskrivninger og renter (EBITDA) faldt med hele 10,5 procent til 8,2 milliarder.

Hele TDC-koncernen endte i 2015 med et underskud på knap 2,4 milliarder kroner.

Læs mere: Spritnyt årsregnskab fra TDC: Så presset er den danske telegigant

Samtidig måtte TDC i årsregnskabet meddele, at udsigterne for 2016 blandt andet er "præget af fortsat hårdt pres på den danske forretning, hvilket betyder, at den forventede, resterende udbetaling af udbytte for 2015 desværre ikke udbetales."

"Det er en trist meddelelse for vores aktionærer, men presset på den danske forretning er hårdt," udtalte koncernchef Pernille Erenbjerg.

Den uheldige tendens må ikke fortsætte, og det er en af årsagerne til, at TDC nu sælger TDC Sverige fra.

Dels har TDC brug for pengene, men selskabet har så sandelig også brug for at kunne koncentrere sig om det danske marked, hvor der er rigeligt at se til.

Mister kunder

I dagens udmelding fra TDC er baggrunden for frasalget af den svenske forretning naturligvis formuleret mere udramatisk:

"Kunderne vil være i trygge hænder hos Tele2, og med salget har vi opnået en højere værdi, end vi selv ville kunne have skabt ved et fortsat ejerskab af TDC Sverige," siger koncernchef Pernille Erenbjerg fra TDC Group.

Samtidig kan man dog også i fondsbørsmeddelelsen læse:

"TDC vil i fremtiden fokusere på sine aktiviteter i Danmark og Norge og vil fortsætte med at understøtte selskabets danske og norske B2B og Wholesale kunder med tilstedeværelse i Sverige gennem partnerskaber."

Mens den norske del af TDC med Get er lidt en historie for sig selv, så har TDC mildt sagt masser af opgaver at tage fat på i Danmark.

Her kan de 800 millioner kroner, som salget af TDC Sverige vil indbringe, eksempelvis bruges til at sætte en stopper for frafaldet af kunder.

Som vi skrev mandag, viser den nye telestatistisk fra Energistyrelsen, at TDC mistede 38.000 mobilabonnementer i 2015.

Eller sagt på en anden måde: Over 100 kunder forlod hver eneste dag i 2015 TDC og smuttede til en af konkurrenterne.

Læs også Pernille Erenbjerg: Derfor er navneskiftet fra TDC til Yousee nødvendigt

Kobler man den udvikling med TDC's pressede økonomi og den generelt barske konkurrence på det danske telemarked, har vi en farlig cocktail, som koncernchef Pernille Erenbjerg selvfølgelig skal forsøge at gøre noget ved.

Vil skabe et mere enkelt TDC

Da hun fremlagde TDC's nye strategi i januar var hovedessensen da også, at det primære mål for TDC i de kommende år er at gøre koncernen og dens produkter enklere og bedre. Læs mere om det her.

Første eksempel på det "nye" TDC var, at TDC valgte at skifte navn til Yousee i privatforretningen for at gøre dialogen med kunderne mere enkel.

Samtidig blev der så sat gang i den "strategiske gennemgang af TDC Sverige," der nu er endt med et frasalg.

TDC er skrumpet

Det er som bekendt langt fra første gang, at TDC sælger udenlandske aktiviteter fra.

Faktisk har det været en gennemgående tendens i TDC helt tilbage fra dengang, hvor Jens Alder stod ved roret til Henrik Poulsen, Carsten Dilling og nu Pernille Erenbjerg.

TDC er skrumpet ganske betragteligt som en international telekoncern i årenes løb.

Beholdt Hosting - ny ryger Sverige

TDC forsøgte sidste år også at sælge TDC Hosting, men droppede den plan igen.

Måske fordi TDC Hosting tjener et strategisk formål som en vigtig del af de danske aktiviteter - for Danmark er trods alt TDC's hjemmebane.

TDC Sverige er en anden sag.

Med salget af TDC Sverige bliver TDC igen mindre som koncern.

Det er dog til at leve med for både TDC og aktionærerne, hvis TDC på hovedmarkedet - det danske - i de kommende år begynder at omsætte de flotte strategiske ord til konkrete økonomiske resultater.

Det kræver maksimalt fokus på Danmark, og det kræver økonomisk råderum.

Derfor sælger TDC nu TDC Sverige fra.

Læs også:

Kæmpe frasalg hos TDC: Sælger forretning fra for 2,3 milliarder kroner

Spritnyt årsregnskab fra TDC: Så presset er den danske telegigant

TDC dropper salg af TDC Hosting - men overvejer nu et helt andet frasalg

Magtkamp om de danske mobilkunder: Her er resultaterne hos TDC, Telia, Telenor og 3

Vild dansk netværks-test: TDC opnår hastighed på 1 Gbps på mobilnettet