"Vi kommer til at mangle dygtige håndværkere med dyb faglig viden, som vi ikke har været i stand til at fylde på robotterne"

"Vi ser, at de virksomheder, der investerer i automatiseringer og produktionsforbedringer, er de virksomheder, der er bedst i stand til at fastholde medarbejderstaben."

Artikel top billede

Ole Madsen, robotforsker og professor på Aalborg Universitet: Hvordan kommer robotterne til at ændre måden, vi arbejder på? 

"Jeg tror på, at der kommer til at finde et samarbejde sted mellem robotter og mennesker. I fremtiden kommer vi til at se på robotten som et almindeligt stykke værktøj.

Vi kommer til at gå ned på værkstedet og hente en robotarm på samme måde, som vi i dag henter en boremaskine.

I fabrikshallerne rundt omkring i landet kommer robotterne til at hænge på en væg sammen med skruetrækkere og boremaskiner. 

For den enkelte medarbejder betyder det, at de ikke længere selv skal udføre det, som man med en teknisk term kalder for "de materialetransformerende processer".

I stedet kommer det til at betyde, at en stor del af arbejdet vil handle om at holde robotterne i gang."

Hvordan vil det påvirke vores arbejdemarked?
 
"Det kommer til at betyde, at der bliver færre mandetimer per produkt.

Men det bliver formodentligt opvejet af produktionsforbedringer, som virksomhederne kan geninvestere i forbedret konkurrenceevne gennem eksempelvis prissænkning eller forskning og udvikling. 

Derfor ser vi også, at de virksomheder, der investerer i automatiseringer og produktionsforbedringer, også er de virksomheder, der er bedst i stand til at fastholde medarbejderstaben."

Hvilke job er i farezonen?

"Jeg tror, at ufaglærte kommer til at få det svært.

Derfor er det også vigtigt, at den stigende udbredelse af robotter bliver fuldt op af investeringer i uddannelse.

Til gengæld tror jeg, at der stadigvæk vil være en stor efterspørgsel efter de rigtig dygtige håndværkere. 

For det er dem, der kommer til at styre robotterne, og de skal have en dyb faglig viden om produktionsprocesserne, som vi indtil videre ikke har været i stand til at fylde på robotterne.

Håndværkerne kommer ikke selv til bore og svejse længere, men vedkommende skal i stedet vide, hvad robotten skal lave.

Det er viden om ting, som i hvilke situationer, der skal bruges hvilke typer bor, og hvor mange omdrejninger boret skal køre med."

Hvilke job bliver det svært at automatisere?

"De opgaver, der i øjeblikket er svære at automatisere med robotter, er karakteriseret ved ustrukturerede omgivelser.

Det klassiske eksempel på det er frisøren, fordi alle hoveder og hårstrå er meget forskellige."

Hvad vi gøre, hvis vi frygter, at vores job kan blive erstattet af en robot? 

"Vi skal sørge for ikke at stivne i de faste rutiner, for det er rutineopgaverne, der bliver automatiseret først.

Vi skal fortsætte med at uddanne os og hele tiden blive bedre til vores håndværk. Sidst, men ikke mindst, skal vi selvfølgelig sørge for at lære noget it. 

Men jeg er ikke så nervøs for, at maskinerne kommer til at overtage alle job.

Det er i hvert fald noget, som kommer til at ligge meget langt ude i fremtiden.

Jeg har så stor en tillid til den menneskelige kreativitet, at jeg tror på, at vi som mennesker hele tiden er i stand til at finde på noget nyt, der sikrer, at vi ikke bliver overflødiggjort."

Læs mere: 
Dansk it-direktør: Sådan undgår du at blive fyret til fordel for en robot 

Danske Uber-chauffører frygter slet ikke at blive overflødiggjort af selvkørende biler

Politiets Efterretningstjeneste

Tech Lead til analyseplatformsteamet i PET

Københavnsområdet

KMD A/S

Product Owner

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil