Danske Bank er del af europæisk trend: Tusindvis af bankansatte skal erstattes af maskiner

Danske Bank er en af flere europæiske banker, der bruger digitalisering til at reducere medarbejderstaben.

Omkring 8.000 medarbejdere i Danske Bank har netop modtaget et tilbud om frivillig aftrædelse.

Det er der især to årsager til, oplyser Peter Kjærgaard, der er pressemedarbejder hos Danske Bank. 

Den ene årsag skal findes i de makroøkonomiske tendenser, hvor Danske Bank udfordres af lave renter og lav vækst på de markeder, hvor banken er tilstede.

Den anden er Danske Banks vedvarende satsning på digitalisering.

"Det giver os mulighed for at foretage effektiviseringer og løbende nedbringe vores omkostninger, og det er en del af bevæggrunden for, at vi nu giver vores ansatte et tilbud om frivllig fratrædelse," siger Peter Kjærgaard til Computerworld. 

Han oplyser, at Danske Bank ikke har nogle aktuelle planer om øgede investeringer i digitaliserings-initiativer, men at banken siden 2010, hvor banken lancerede sin første mobilbank, har haft en meget offensiv digital strategi, hvor banken årligt har investeret et milliard-beløb i digitalisering. 

Dermed er Danske Bank en del af en europæisk bank-trend, hvor flere storbanker i løbet af de seneste uger - med afsæt i øget digitalisering - har varslet beskæringer i deres medarbejdernestab.

Læs også: Her er Danske Banks særlige udviklingsafdeling: Tag med på besøg i "Project X"

Europæiske banker i digitale spareøvelser
Ifølge det amerikanske erhvervsmagasin Quartz kaster bankerne sig ud i digitale spareøvelser, der skal munde ud i, at tusindvis af ansatte i løbet af de kommende år kan erstattes af maskiner. 

Senest har den hollandske bank Ing annonceret, at den i løbet af perioden 2016 til 2021 vil nedlægge 5.800 stillinger som led i en digital transformation af banken.

Banken har døbt sin plan "Think Forward" og den forventer, at planen vil give en årlig besparelse på 6,7 milliarder kroner.

Milliard-investering er nødvendig
For at muliggøre transformation vil banken foretage milliard-investering i en standardisering af dens it-infrastruktur samt en ny digital bankplatform. 

Ing forventer at den samlede regning løber op i to milliarder dollar. Det svarer til knap 13 milliarder kroner med den aktuelle dollarkurs.

"Vi bliver nødt til at tilpasse os. Konsekvensen af det bliver, at vi får brug for færre ansatte," siger Raymond Vermeulen, der er talsperson for banken til Quartz. 

Han oplyser desuden, at målet for banken er at give kunderne en digital service af samme kvalitet, som den kunderne møder hos eksempelvis Netflix, Facebook og Spotify. Nyheden om Danske Bank og hollandske Ings spareøvelser kommer i kølvandet på en lignende udmelding fra den tyske bank Commerzbank, der for få uger siden annoncerede en storstilet digital satsning, der bærer navnet af Commerzbank 4.0. 

I en pressemeddelelse oplyser Commerzbank, at den forventer at kunne digitalisere og automatisere op mod 80 procent af sine processer og dermed gøre det muligt at nedlægge 9.600 fuldtidsstillinger. 

Læs også: Robotter og kunstig intelligens kan meget snart overtage halvdelen af alle job - hvornår forholder vi os til det?

Mange job forsvinder
Ifølge Quartz er der flere undersøgelser, der peger på, at 10 procent af alle job i den højtudviklede del af verden vil forsvinde som følge automatiseringer. 

Men som Computerworlds klummeskribent Dorte Toft påpegede i sidste måned, er der også undersøgelser fra blandt andet Oxford University, der peger på, at 47 procent af alle amerikanske og 54 procent af alle job i Europa vil blive automatiseret i løbet af de kommende år. 

Og i et interview med Computerworld tidligere på året fremhævede professor Jan Damsgaard fra Copenhagen Business School, at netop finansiel rådgivning er et af de områder, der risikerer at blive automatiseret. 

Skotsk bank i AI-satsning
Det er især udviklingen inden for kunstig intelligens, der muliggør denne udvikling, og her er den skotske storbank RBS langt fremme med udviklingen af den app-baseret kundeservice-assistant ved navn Luvo. 

Luvo er en bot, der kan give kunderne svar på kundeservice-relaterede spørgsmål og har visse lighedspunkter med eksempelvis Apples Siri og Microsofts Contana. 

Den britiske finansavis Financial Times har skrevet, at Luvo modsat en menneskelig rådgiver har muligheder for at filtrere gennem store mængde data på få sekunder.

Samtidig er den digitale assistent tilgængelig på alle tidspunkter af døgnet.

Læs også:
Jobløs eller kæmpe vækst? Her er er to vidt forskellige bud på, hvordan fremtiden vil ændre dit arbejdsliv

Robotterne kommer: Hver fjerde dansker frygter at miste jobbet til en robot



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Flere artikler om Job & Karriere

På jagt efter nyt job? Masser af attraktive it-stillinger ledige lige nu - se nogle af dem her

Her er samling spændende it-stillinger, der lige nu er ledige hos en række attraktive danske virksomheder

12 500 uorganiserede it-folk skal holde liv i statens it-systemer under konflikt
Find dit nye it-salgsjob her: Her er otte job, der er ledige netop nu
Forsvarets Efterretningstjeneste og otte andre danske arbejdspladser er på jagt efter skarpe it-analytikere
2 Vil strejkende it-folk kunne lægge hele Statens It ned? "Det har vi ingen kommentarer til," lyder den kryptiske melding fra Statens It

Er du på udkig efter nyt it-job?

På Computerworld it-jobbank kan du hver dag søge og sortere i nye spændende it-stillinger i ind- og udland. Vi har lige nu ledige it-stillinger på siden.

Computerworld it-jobbank er et samarbejde mellem Computerworld og it-jobbank, Danmarks førende karrieresite for it-folk.

Har du spørgsmål til jobannoncerne på disse sider, så er du velkommen til at kontakte it-jobbank

Lynsøgning

Find dit næste It-Job her - Der er ledige it-stillinger lige nu


Premium
Tung Atea-dominans på hardware-markedet helt ok, mener SKI: "Hvis en virksomhed vokser sig stor, er det typisk også fordi, den gør et eller andet rigtigt. Der er ikke noget i vejen med at være dominerende"
Der er glimrende konkurrence på markedet for det offentliges hardware-indkøb, selv om Atea lander de fleste ordrer, mener SKI. "Det er min opfattelse, at der er en glimrende og benhård konkurrence på hardwaremarkedet. Det er ikke nemt at være aktør på det marked," siger udbudsdirektør i SKI, Christian Lunding.
Computerworld
Kæmpe-cyberangreb afsløret: Millioner af computere hacket - pilen peger (igen) mod Rusland
Pilen peger entydigt mod Rusland, mener USA og Storbritannien. Se stor advisory om angrebet, der har inficeret millioner af routere, switche og lignende i virksomheder og myndigheder.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Klassiske brokere af it-konsulenter står over for kæmpe udfordring - forretningsmodellen er under pres
Klumme: Eksterne konsulenter er populære og en god løsning i en branche i vækst. Men selve forretningsmodellen bag it-konsulenterne er under alvorligt pres.
White paper
11 skridt, der sikrer dig det bedste udbytte af dit CRM-projekt
Dette whitepaper identificerer 11 skridt, som enhver organisation bør gennemgå i forbindelse med CRM-implementering.