Danske Bank er del af europæisk trend: Tusindvis af bankansatte skal erstattes af maskiner

Danske Bank er en af flere europæiske banker, der bruger digitalisering til at reducere medarbejderstaben.

Artikel top billede

Omkring 8.000 medarbejdere i Danske Bank har netop modtaget et tilbud om frivillig aftrædelse.

Det er der især to årsager til, oplyser Peter Kjærgaard, der er pressemedarbejder hos Danske Bank. 

Den ene årsag skal findes i de makroøkonomiske tendenser, hvor Danske Bank udfordres af lave renter og lav vækst på de markeder, hvor banken er tilstede.

Den anden er Danske Banks vedvarende satsning på digitalisering.

"Det giver os mulighed for at foretage effektiviseringer og løbende nedbringe vores omkostninger, og det er en del af bevæggrunden for, at vi nu giver vores ansatte et tilbud om frivllig fratrædelse," siger Peter Kjærgaard til Computerworld. 

Han oplyser, at Danske Bank ikke har nogle aktuelle planer om øgede investeringer i digitaliserings-initiativer, men at banken siden 2010, hvor banken lancerede sin første mobilbank, har haft en meget offensiv digital strategi, hvor banken årligt har investeret et milliard-beløb i digitalisering. 

Dermed er Danske Bank en del af en europæisk bank-trend, hvor flere storbanker i løbet af de seneste uger - med afsæt i øget digitalisering - har varslet beskæringer i deres medarbejdernestab.

Læs også: Her er Danske Banks særlige udviklingsafdeling: Tag med på besøg i "Project X"

Europæiske banker i digitale spareøvelser

Ifølge det amerikanske erhvervsmagasin Quartz kaster bankerne sig ud i digitale spareøvelser, der skal munde ud i, at tusindvis af ansatte i løbet af de kommende år kan erstattes af maskiner. 

Senest har den hollandske bank Ing annonceret, at den i løbet af perioden 2016 til 2021 vil nedlægge 5.800 stillinger som led i en digital transformation af banken.

Banken har døbt sin plan "Think Forward" og den forventer, at planen vil give en årlig besparelse på 6,7 milliarder kroner.

Milliard-investering er nødvendig

For at muliggøre transformation vil banken foretage milliard-investering i en standardisering af dens it-infrastruktur samt en ny digital bankplatform. 

Ing forventer at den samlede regning løber op i to milliarder dollar. Det svarer til knap 13 milliarder kroner med den aktuelle dollarkurs.

"Vi bliver nødt til at tilpasse os. Konsekvensen af det bliver, at vi får brug for færre ansatte," siger Raymond Vermeulen, der er talsperson for banken til Quartz. 

Han oplyser desuden, at målet for banken er at give kunderne en digital service af samme kvalitet, som den kunderne møder hos eksempelvis Netflix, Facebook og Spotify.

Nyheden om Danske Bank og hollandske Ings spareøvelser kommer i kølvandet på en lignende udmelding fra den tyske bank Commerzbank, der for få uger siden annoncerede en storstilet digital satsning, der bærer navnet af Commerzbank 4.0. 

I en pressemeddelelse oplyser Commerzbank, at den forventer at kunne digitalisere og automatisere op mod 80 procent af sine processer og dermed gøre det muligt at nedlægge 9.600 fuldtidsstillinger. 

Læs også: Robotter og kunstig intelligens kan meget snart overtage halvdelen af alle job - hvornår forholder vi os til det?

Mange job forsvinder

Ifølge Quartz er der flere undersøgelser, der peger på, at 10 procent af alle job i den højtudviklede del af verden vil forsvinde som følge automatiseringer. 

Men som Computerworlds klummeskribent Dorte Toft påpegede i sidste måned, er der også undersøgelser fra blandt andet Oxford University, der peger på, at 47 procent af alle amerikanske og 54 procent af alle job i Europa vil blive automatiseret i løbet af de kommende år. 

Og i et interview med Computerworld tidligere på året fremhævede professor Jan Damsgaard fra Copenhagen Business School, at netop finansiel rådgivning er et af de områder, der risikerer at blive automatiseret. 

Skotsk bank i AI-satsning

Det er især udviklingen inden for kunstig intelligens, der muliggør denne udvikling, og her er den skotske storbank RBS langt fremme med udviklingen af den app-baseret kundeservice-assistant ved navn Luvo. 

Luvo er en bot, der kan give kunderne svar på kundeservice-relaterede spørgsmål og har visse lighedspunkter med eksempelvis Apples Siri og Microsofts Contana. 

Den britiske finansavis Financial Times har skrevet, at Luvo modsat en menneskelig rådgiver har muligheder for at filtrere gennem store mængde data på få sekunder.

Samtidig er den digitale assistent tilgængelig på alle tidspunkter af døgnet.

Læs også:
Jobløs eller kæmpe vækst? Her er er to vidt forskellige bud på, hvordan fremtiden vil ændre dit arbejdsliv

Robotterne kommer: Hver fjerde dansker frygter at miste jobbet til en robot

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Se alle vores events inden for it

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-økonomer til Danmarks største offentlige indkøbsorganisation

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Vil du være med til at gennemføre IT-anskaffelser for Forsvaret?

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job