Danske Bank er del af europæisk trend: Tusindvis af bankansatte skal erstattes af maskiner

Danske Bank er en af flere europæiske banker, der bruger digitalisering til at reducere medarbejderstaben.

Artikel top billede

Omkring 8.000 medarbejdere i Danske Bank har netop modtaget et tilbud om frivillig aftrædelse.

Det er der især to årsager til, oplyser Peter Kjærgaard, der er pressemedarbejder hos Danske Bank. 

Den ene årsag skal findes i de makroøkonomiske tendenser, hvor Danske Bank udfordres af lave renter og lav vækst på de markeder, hvor banken er tilstede.

Den anden er Danske Banks vedvarende satsning på digitalisering.

"Det giver os mulighed for at foretage effektiviseringer og løbende nedbringe vores omkostninger, og det er en del af bevæggrunden for, at vi nu giver vores ansatte et tilbud om frivllig fratrædelse," siger Peter Kjærgaard til Computerworld. 

Han oplyser, at Danske Bank ikke har nogle aktuelle planer om øgede investeringer i digitaliserings-initiativer, men at banken siden 2010, hvor banken lancerede sin første mobilbank, har haft en meget offensiv digital strategi, hvor banken årligt har investeret et milliard-beløb i digitalisering. 

Dermed er Danske Bank en del af en europæisk bank-trend, hvor flere storbanker i løbet af de seneste uger - med afsæt i øget digitalisering - har varslet beskæringer i deres medarbejdernestab.

Læs også: Her er Danske Banks særlige udviklingsafdeling: Tag med på besøg i "Project X"

Europæiske banker i digitale spareøvelser

Ifølge det amerikanske erhvervsmagasin Quartz kaster bankerne sig ud i digitale spareøvelser, der skal munde ud i, at tusindvis af ansatte i løbet af de kommende år kan erstattes af maskiner. 

Senest har den hollandske bank Ing annonceret, at den i løbet af perioden 2016 til 2021 vil nedlægge 5.800 stillinger som led i en digital transformation af banken.

Banken har døbt sin plan "Think Forward" og den forventer, at planen vil give en årlig besparelse på 6,7 milliarder kroner.

Milliard-investering er nødvendig

For at muliggøre transformation vil banken foretage milliard-investering i en standardisering af dens it-infrastruktur samt en ny digital bankplatform. 

Ing forventer at den samlede regning løber op i to milliarder dollar. Det svarer til knap 13 milliarder kroner med den aktuelle dollarkurs.

"Vi bliver nødt til at tilpasse os. Konsekvensen af det bliver, at vi får brug for færre ansatte," siger Raymond Vermeulen, der er talsperson for banken til Quartz. 

Han oplyser desuden, at målet for banken er at give kunderne en digital service af samme kvalitet, som den kunderne møder hos eksempelvis Netflix, Facebook og Spotify.

Nyheden om Danske Bank og hollandske Ings spareøvelser kommer i kølvandet på en lignende udmelding fra den tyske bank Commerzbank, der for få uger siden annoncerede en storstilet digital satsning, der bærer navnet af Commerzbank 4.0. 

I en pressemeddelelse oplyser Commerzbank, at den forventer at kunne digitalisere og automatisere op mod 80 procent af sine processer og dermed gøre det muligt at nedlægge 9.600 fuldtidsstillinger. 

Læs også: Robotter og kunstig intelligens kan meget snart overtage halvdelen af alle job - hvornår forholder vi os til det?

Mange job forsvinder

Ifølge Quartz er der flere undersøgelser, der peger på, at 10 procent af alle job i den højtudviklede del af verden vil forsvinde som følge automatiseringer. 

Men som Computerworlds klummeskribent Dorte Toft påpegede i sidste måned, er der også undersøgelser fra blandt andet Oxford University, der peger på, at 47 procent af alle amerikanske og 54 procent af alle job i Europa vil blive automatiseret i løbet af de kommende år. 

Og i et interview med Computerworld tidligere på året fremhævede professor Jan Damsgaard fra Copenhagen Business School, at netop finansiel rådgivning er et af de områder, der risikerer at blive automatiseret. 

Skotsk bank i AI-satsning

Det er især udviklingen inden for kunstig intelligens, der muliggør denne udvikling, og her er den skotske storbank RBS langt fremme med udviklingen af den app-baseret kundeservice-assistant ved navn Luvo. 

Luvo er en bot, der kan give kunderne svar på kundeservice-relaterede spørgsmål og har visse lighedspunkter med eksempelvis Apples Siri og Microsofts Contana. 

Den britiske finansavis Financial Times har skrevet, at Luvo modsat en menneskelig rådgiver har muligheder for at filtrere gennem store mængde data på få sekunder.

Samtidig er den digitale assistent tilgængelig på alle tidspunkter af døgnet.

Læs også:
Jobløs eller kæmpe vækst? Her er er to vidt forskellige bud på, hvordan fremtiden vil ændre dit arbejdsliv

Robotterne kommer: Hver fjerde dansker frygter at miste jobbet til en robot

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse