Robotterne kommer: Hver fjerde dansker frygter at miste jobbet til en robot

Omkring en fjerdedel af den arbejdende danske befolkning frygter, at robotter vil overtage deres job inden for fem års tid. Et flertal af chefer peger dog på, at der intet er at frygte.

Robotterne og den kunstige intelligens kommer, og den udvikling kan danskere på jobmarkedet godt mærke.

Flere frygter således at miste deres job til en robot, viser en undersøgelse foretaget af it-konsulenthuset Avanade, som ejes af verdens største it-konsulenthus Accenture.

24 procent af den arbejdende befolkning udtrykker i undersøgelsen bekymring for, at robotter eller kunstig intelligens vil overtage deres jobs inden for fem år.

Undersøgelsen viser også, at knap to tredjedele af befolkningen i visse grader er bekymret for den generelle digitale og teknologiske udvikling, som vores samfund undergår i disse år.

Avanade har i undersøgelsen spurgt 1.000 repræsentativt udvalgte danskere i alderen 18 til 75 år fra Epinions Danmarkspanel i starten af foråret.

Læs også: It-udviklere frygter at blive erstattet af kunstig intelligens

Kan tiltrække talenter
De danske bekymringer over at miste jobbet til en form for robot eller kunstig intelligens er der dog ikke den store grund til, hævder Avanade.

For selskabets har også spurgt 500 topledere og it-beslutningstagere i ni lande som Tyskland og Storbritannien om, hvorvidt der kunne komme massefyringer som et led i en digitaliseringsproces.

Her lyder svaret, at det store flertal af lederne ikke forventer at fyre menneskelig arbejdskraft.

Derimod er det ledernes håb, at digitaliseringen og dens muligheder åbner for, at de kan tiltrække og fastholde talentfuld arbejdskraft, og at virksomhederne kan blive mere effektive og dermed konkurrencedygtige, når it-værktøjerne gør det nemmere og hurtigere at løse arbejdsopgaver.

Kræver omskoling
Heri ligger der dog forventning, at medarbejderne selv ønsker og er i stand til at opgradere til kvalifikationer til at håndtere digitaliseringsværktøjerne.

Således mener 91 procent, at medarbejderne i høj grad skal omskoles i takt med, at de nye teknologier bliver mere udbredte. 

Ikke alle er dog lige positive om udviklingen på jobmarkedet, når det kommer til robotter og intelligente it-systemer, som du kan læse mere om her:

Topøkonom: Umuligt at leve af digitale tjenester - de vil ødelægge vores arbejdsmarked

Læs også:
Bill Gates: Derfor bør du være bekymret for kunstig intelligens




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
It-administratorer godt trætte af de mange Windows 10-opgraderinger: Består mest af ornamentik og smukkesering - men er næsten aldrig brugbare
Microsofts store halv-årlige opgraderinger af Windows 10 fører sjældent noget direkte nyttigt med sig og er ikke bøvlet værd, lyder det i stor rundspørge blandt it-administratorer.
Computerworld
For to år siden nedsænkede Microsoft 864 servere i Nordsøen: Nu er datacenteret på land igen - se resultatet her
Microsoft har efter to år hævet sit undervands-datacenter op af Nordsøen. Her er de erfaringer, selskabet har gjort sig.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.