IT-Branchen rynker på næsen over vokseværk i Statens It: Vi burde hellere satse på outsourcing

Interview: IT-Branchen er langt fra imponeret over, at Statens It over de kommende år skal vokse til dobbelt størrelse. Der burde i stedet fokuseres på outsourcing-stordriftsfordele andre steder, hedder det.

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Statens It får i de kommende år vokseværk, når stort set alle statens ministerier og styrelser flytter ind hos statens it-styrelse.

Det betyder, at der i de kommende fem år kommer 15.000 nye slutbrugere ind hos Statens It, som dermed når op på 29.000 slutbrugere i 2021.

Hele ideen med manøvren er, at der skal spares op mod en kvart milliard kroner frem mod 2021.

Det kan du læse mere om her: Spareplan til kvart milliard kroner: Alle ministerier tvinges ind i Statens It frem mod 2021

It-brancheforeningen IT-Branchen dog er langtfra imponeret over det kommende konsolideringsprojekt.

IT-Branchens administrerende direktør Birgitte Hass forklarer til Computerworld, at Venstre-regeringen hellere burde have kigget på outsourcing til eksterne parter i bestræbelserne på at spare penge.

"Vi frygter, at opgaverne ikke kommer i de rette udbud, og så kan konsolideringen af stort set al statens it-drift til én stor statslig styrelse godt vække bekymring frem for at bruge professionelle leverandører til de specifikke fagområder i staten," forklarer Birgitte Hass.

Outsourcing frem for konsolidering

Hvorfor synes du, at det er en dårlig ide, at Statens It får flere ministerier og styrelser ind under sig, som projektet var tænkt fra starten?

"Tanken om at tænke drift på tværs af ministerier og styrelser er god, men man bør hurtigst muligt udlicitere disse opgaver," lyder det fra Birgitte Hass.

Synes du da, at det er en dårlig ide at spare skatteyderne for en kvart milliard kroner frem mod 2021?

"Nej, det er aldrig en dårlig ide at spare skatteyderne for penge. Men det er vores klare mål, at der skal outsources mere og bedre for driften og økonomiens skyld. Vores klare mål er 60 procent outsourcing, selvom tallet kunne være højere. Men vi skal også være realistiske."

Mener du dermed, at Statens It ikke kan håndtere opgaven på forsvarlig vis?

"Det er ingen hemmelighed, at der historisk set har været en række udfordringer for Statens It. Men helt grundlæggende tror jeg ikke, at et selvbygget statsligt datacenter vil kunne måle sig med de professionelle aktører på markedet. Opgaverne bør jo høre til, hvor der er de bedste fagkompetencer," forklarer Birgitte Hass.

Læs mere om Statens It's hårde fødsel her: Hvad gik galt med Statens It?

Hvad er hovedudfordringen for Statens It?

Statens It har ellers forklaret, at hvis de statslige myndigheder har eksisterende outsourcing-kontrakter, kan disse aftaler fortsætte, mens Statens It så vil håndtere kontrakterne. Så hvad er problemet? 

"At kontrakterne muligvis ikke kommer i de rette udbud og dermed ikke bliver outsourcet, som den blå regering ellers har udtrykt ønsker om tidligere"

Kan du komme på konkrete eksempler på, hvor outsourcing er smart for de statslige myndigheder?

"Et helt banalt eksempel er platforms- og serverdrift. Det er svært at se, at datacentre, der skal opbygges fra bunden, kan håndteres billigere og mere effektivt indefra, når der findes så mange professionelle virksomheder med speciale på netop det område."

"Et andet eksempel kunne være applikationsdrift, der er så forskellig fra ministerie til ministerie, at der nok ikke vil være de store stordriftsfordele ved at samle disse."

Hvor ligger de største udfordringer for Statens It i denne konsolideringsmanøvre, som du ser det?

"Helt overordnet at Staten mister den nødvendige fokus på outsourcing og relevant stordrift. På den mere lavpraktiske side handler det jo om, at lave en business case på, hvad der reelt kan betale sig at samle, og hvad der ikke kan betale sig," siger Birgitte Hass

"Med så forskellige systemer, historiker og arkitekturer er det en kæmpe udfordring i sig selv. Den er jo ikke løst ved, at man bare tvinger minister og styrelser til at sige ja. Dernæst er der den praktiske implementering, setup og konsolidering, som vil tage langt mere end fem år at gennemføre, og hvor der ligger en lang række udfordringer, der skal løses, hvis man skal gøre det effektivt og billigt," runder hun af.

Læs også:

Spareplan til kvart milliard kroner: Alle ministerier tvinges ind i Statens It frem mod 2021

Det handler statens opgør med de store leverandører i virkeligheden om

Event: Cyber Security Festival 2026

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.700 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 70 talere og møde mere end 50 leverandører over to dage.

18 & 19 november 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

Jonas Kyhnau

Pentos

Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job
Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS

Guardsix har pr. 1. maj 2026 ansat Louise Sara Baunsgaard som Global Marketing & Communications Director. Hun skal især beskæftige sig med at positionere virksomheden som et europæisk alternativ i en tid, hvor cybersikkerhed i høj grad handler om geopolitik. Hun kommer fra en stilling som Co-Founder og CMO hos Get BOB. Hun er uddannet Ba.ling.merc fra CBS og har desuden en Mini MBA i marketing. Hun har tidligere beskæftiget sig med marketing og kommunikation i ledende nordiske roller hos bl.a. Meta og Nets. Nyt job